Komunikaty PR

Trudne czasy ominęły gastronomię? Te wyzwania stają przed całą branżą w 2022 rok

2021-12-16  |  13:30
Biuro prasowe

Wraz z nasilającą się pandemią koronawirusa już wcześniej najbardziej dotknięte gałęzie gospodarki wracają do wspomnień z ostatniego lockdownu, a obecne już limity gości serwują właścicielom biznesów gastronomicznych mało przyjemne déjà vu. Co czeka branżę w roku 2022?

1. Ponowny lockdown?

Państwa Unii Europejskiej podzieliły się w kwestii wprowadzania twardych lockdownów. Pamiętamy jeszcze radykalne decyzje o całkowitym zamknięciu punktów gastronomicznych 13 marca 2020 roku, kiedy to wszystkie lokale w Polsce odczuły bezprecedensowe utrudnienia w działalności. Praca w formule dowozów zdziesiątkowała rynek, a najbardziej skutki koronawirusa odczuły działalności z segmentu MŚP.

– Prowadzę swoją restaurację od 15 lat, ale jeszcze nigdy nie mieliśmy tak pod górkę, jak wtedy. Lokalnie wypracowaliśmy sobie lojalność stałej grupy klientów, ale zamówienia na telefon nie wystarczyły, aby zrekompensować straty. Na szczęście po 9 tygodniach mogliśmy wrócić w tradycyjnej formuły ze ścisłym zachowaniem nowych standardów sanitarnych. Niestety niektórzy znajomi z branży nie doczekali się tego momentu – musieli zwinąć interes – mówi właścicieli jednej z włoskich restauracji w Toruniu.

Przywrócenie od 15 grudnia limitów do 30 proc. obłożenia lokali z możliwością obsługi większej liczby gości zaszczepionych dobrze nie wróży polskiej gastronomii. Choć nowa nisza w postaci osób z certyfikatami covidowymi faktycznie jest novum, które jest w stanie uratować część działalności, w momencie sezonowego piku, a więc 31 grudnia br. i 1 stycznia 2022 roku maksymalny limit to już tylko 100 osób – niezależnie, czy mówimy o gościach zaszczepionych, czy nie.

2. E-groccery i food-commerce

Doświadczenia twardego lockdownu oraz potencjalny powrót znacznie odczuwalnych obostrzeń sprawiają, że polski klient lokali gastronomicznych coraz częściej stawia na usługi zdalne – w tym e-groccery. Według Gemius na przestrzeni roku 2020 zakupów spożywczych online dokonało niemal 20 proc. krajowych internautów. To już i tak spory segment konsumentów, który byłby jeszcze większy, za sprawą modyfikacji technologicznych oraz nowych strategii biznesowych samych restauratorów.

– Wykorzystanie popularnych aplikacji do dowozów było jedną z pierwszych decyzji roku 2020, którą rozwijaliśmy także w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Przyszły sezon będzie dla nas kolejnym sprawdzianem takiego podejścia, wraz z urozmaiceniem oferty o spersonalizowane opakowania, czy specjalne oferty łączone. Myślę, że to krok w kierunku całkowicie nowego rozdziału dla polskiego food-commerce – relacjonuje jedna z restauratorek, działająca na krakowskim Kazimierzu.

Sama idea food-commerce z kolei to przestrzeń jeszcze szersza niż wykorzystanie technologii mobilnych. Na holistyczne podejście do obrotu kulinariami – zarówno tradycyjnym, jak i tym zdalnym – stawia Marcin Wachowicz, twórca m.in. kultowej już sieci AïOLI oraz absolutnego novum na stołecznej mapie gastronomicznej – Sing Sing.

3. Restauracyjny Customer Experience

W centrum swojej filozofii Wachowicz stawia właśnie klientów, którzy będą największym kapitałem roku 2022. Według restauratora najbliższe miesiące są sprawdzianem dla całej branży, który zweryfikuje, w jakim stopniu dotychczasowego założenia lokali gastronomicznych mają przełożenie na przyszłość sektora. W przypadku Sing Sing właściciel zadecydował także o wyborze stałego motywu przewodniego – Orient Express.

– Sing Sing to koncept wyjątkowy, bo zbudowany na różnorodnych zainteresowaniach, ale połączonych w taki sposób, że goście nie czują przesytu, a wyraźną nutę fascynacji otaczającą ich przestrzenią. To również był nasz zamysł – zaintrygować Azją oraz duchem współczesnego miasta. Przekraczając próg Sing Sing, przenosimy się nie tyle na Daleki Wschód prosto z Warszawy, ile jak w kalejdoskopie dostrzegamy naszą stolicę, ulice Bangkoku, gigapolis Tokio, czy zaułki Hanoi – wyjaśnia Marcin Wachowicz.

Zdaniem Wachowicza restauracyjny Customer Experience objawia się w całościowym sznycie lokalu. Zarówno wnętrze, detale m.in. w menu, jak i sama oferta gastronomiczna oraz multi funkcjonalna przestrzeń Sing Sing (część lokalu zmienia się także w obiekt muzyczny i eventowy) sprawiają, że restauracja przy Świętokrzyskiej 18 może być absolutnym pionierem w tak szerokim rozumieniu biznesu gastronomicznego. Ponadto, podejście Sing Sing to także wysoka poprzeczka dla konkurencji oraz niezaprzeczalne zagospodarowanie wyraźnego trendu najbliższych miesięcy.

- Mimo niezaprzeczalnych wyzwań – zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych – jestem dobrej myśli, jeśli chodzi o krajową myśl biznesową w naszej branży. Już teraz widzimy, że klienci chcą mądrego zagospodarowania nowych trendów, a w tej kategorii Sing Sing sprawdza się lepiej, niż wzorowo. Mam nadzieję, że rok 2022 będzie dla całego sektora owocnym sezonem – mimo wymagającego anturażu – podkreśla Marcin Wachowicz z Sing Sing.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Nowość od Lajkonika – Dobry Chrup, czyli przekąski pełne smaku i pysznych ziaren Biuro prasowe
2024-08-20 | 18:00

Nowość od Lajkonika – Dobry Chrup, czyli przekąski pełne smaku i pysznych ziaren

Wypiekane w piecu, chrupiące i pełne ziaren – przekąski Dobry Chrup to nowy subbrand produktów marki Lajkonik. Krakersy, paluchy oraz bajgle z ziołami prowansalskimi są
Przemysł spożywczy Nawet co piąty uczeń cierpi na odwodnienie. Może to mieć wpływ na naukę
2024-08-19 | 14:30

Nawet co piąty uczeń cierpi na odwodnienie. Może to mieć wpływ na naukę

Odpowiednie nawodnienie jest istotne dla każdego człowieka, jednak okazuje się, że może być szczególnie ważne dla uczniów, o czym warto pamiętać w kontekście zbliżającego
Przemysł spożywczy Salad Story otworzyła dwa nowe lokale
2024-08-14 | 15:04

Salad Story otworzyła dwa nowe lokale

Salad Story powiększyła liczbę swoich restauracji o kolejne dwie, tym samym firma łącznie posiada ich obecnie aż 54 w całym kraju. Marka widzi potencjał na niemal podwojenie liczby

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

NEWSERIA Partnerem Medialnym Forum Ekonomicznego

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Bez dobrowolnego wydłużenia aktywności zawodowej Polakom trudno będzie liczyć na wyższe emerytury. Obecni 30-latkowie dostaną jedną czwartą ostatniej pensji

Ustawowego podniesienia wieku emerytalnego w Polsce nie będzie – zapowiadają politycy rządzącej koalicji. To według ekspertów oznacza jednak, że trzeba inaczej zachęcać kobiety po 60. i mężczyzn po 65. roku życia do pozostawania na rynku pracy. – Wydłużenie aktywności zawodowej jest pewnym sposobem na podniesienie emerytur, ale tego się nie da zrobić siłowo, raczej trzeba szukać rozwiązań, żeby ludzie chcieli dalej pracować – podkreśla Agnieszka Łukawska, ekspertka w Instytucie Emerytalnym. Już dziś pracujący seniorzy mogą liczyć na szereg zachęt, m.in. zwolnienie z podatku, ale ekspertka zwraca uwagę dodatkowo na potrzebne zaplecze szkoleniowe, a także odpowiednią opiekę zdrowotną.

Transport

Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek

Do 2028 roku globalny rynek automatyzacji w logistyce wzrośnie o ponad 50 proc. – przewidują analitycy Markets and Markets. Wpłyną na to czynniki związane ze wzrostem kosztów pracowniczych, dążenie klientów do osiągania optymalnego zarządzania ich towarem, a także czynniki pozarynkowe, takie jak cele środowiskowe. Już dziś za rozładunek towaru odpowiadają coraz częściej inteligentne, autonomiczne wózki, a inwentaryzację można powierzyć robotom stukrotnie szybszym niż człowiek.

DlaWas.info

Firma

Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi

Według badań CBOS średnio co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym – najczęściej psem lub kotem. Rynek produktów i usług dla domowych pupili sukcesywnie się powiększa. Według rynkowych prognoz za kilka lat globalnie może być już wart blisko pół biliona dolarów. Szczególnie szybko ma się rozwijać segment opieki nad zwierzętami, który coraz częściej będzie wykorzystywać nowe technologie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.