Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas
Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy Polacy skorzystają z opcji wyjazdu w tym czasie. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener wynika, że 31% respondentów wybierze wypoczynek w naszym kraju, a co dziesiąty wyjedzie za granicę. Prawie co drugi Polak podczas wyjazdu chce ograniczyć wydatki w przeliczeniu na osobę do maksymalnie 1 tys. zł. Jak wskazują eksperci Wienera, tylko co drugi wyjeżdzający za granicę wykupi ubezpieczenie podróżne.
Z drugiej edycji majówkowego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Wienera wynika, że w tym roku w domu podczas długiego weekendu zostanie 60% Polaków. Dla porównania, dwa lata temu podobną decyzję podjęło 47% badanych. Natomiast 31% badanych planuje wyjazd krajowy (w 2022 r. było to 45%), a 9% wyjedzie na wycieczkę zagraniczną. Co więcej, 8 na 10 Polaków zorganizuje wyjazd na własną rękę. Zaledwie 15% planując wyjazd skorzysta z oferty biur podróży.
Majówka a niepewna sytuacja na świecie
Zaledwie 9% badanych zrezygnowało z majówkowych planów i zostanie w domu ze względu na niepewną sytuację na świecie. Spośród nich 10% zrezygnowało z wyjazdu zagranicznego i zostanie w Polsce. Swoich majówkowych planów nie zmienił więcej niż co trzeci badany (32%). Natomiast 48% osób w ogóle nie planowało wyjazdu na majówkę i podtrzymuje tę decyzję.
– Niepewność na świecie i jej możliwy wpływ na gospodarki nie zmieniły optymizmu Polaków w planowaniu majówki. Fakt, że jedynie 9% respondentów zrezygnowało z zaplanowanych wcześniej wyjazdów, może być odzwierciedleniem ich silnej determinacji do utrzymania normalności. Chcemy odpocząć po okresach niepewności związanej z wojną w Ukrainie i zwiększonych wydatków spowodowanych wysoką inflacją. Należy jednak zauważyć, że prawie połowa respondentów nie planuje wyjazdu, będąc nadal ostrożna w kwestii wydatków lub preferuje inne formy spędzania wolnego czasu niż tradycyjne wyjazdy majówkowe – wyjaśnia Rafał Juszkiewicz z Wienera.
Coraz wyższe wydatki na majówkę
Polacy w kwestii wydatków na długi weekend są dość oszczędni – prawie co druga osoba planuje wydać na wyjazd mniej niż 1 tys. zł. w przeliczeniu na jedną osobę (46%). Jednak w ciągu dwóch lat (od ostatniej edycji badania) zwiększyły się wydatki Polaków na majówkę – więcej osób wyda wyższe kwoty. 31% szacuje swoje wydatki między 1- 2 tys. zł w przeliczeniu na osobę (26% w 2022), a 14% badanych planuje przekroczyć kwotę 2 tys. zł na osobę (10% w 2022).
Tylko co drugi Polak z ubezpieczeniem podróżnym
Z badania Wienera wynika, że Polacy często na wyjazdy wybierają się bez ochrony w postaci ubezpieczeń podróżnych. Tylko 22% Polaków na swój majówkowy wyjazd wykupi ubezpieczenie. Porównując wyniki z 2022 r., spadła liczba osób planujących wykupienie ubezpieczenia. W tym roku aż 63% osób nie wykupi polisy, a dwa lata temu ta liczba wynosiła 52%. Zamiar ubezpieczenia w związku z wyjazdem majówkowym jest natomiast bardziej popularny wśród osób planujących wyjazd zagraniczny. Prawie co drugi badany planuje wykupić polisę podróżną.
– Z badania płynie niepokojący wniosek – większość Polaków decyduje się na podróżowanie bez odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej. Martwi spadek osób planujących wykupienie ubezpieczenia przed podróżą, zwłaszcza w kontekście rosnących zagrożeń zdrowotnych i geopolitycznych na świecie. Ubezpieczenie podróżne jest niezbędne, ponieważ oferuje ochronę w przypadku nagłych wypadków, chorób czy innych nieoczekiwanych sytuacji, które mogą znacząco zakłócić plany podróży i generować dodatkowe wysokie koszty. W aktualnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości globalnej, takie zabezpieczenie powinno stanowić kluczowy element planowania podróży. Polisa zapewnia spokój ducha i ochronę przed nieprzewidzianymi wydarzeniami, które mogą mieć zarówno krótko, jak i długoterminowe konsekwencje finansowe dla podróżnych – dodaje Rafał Juszkiewicz, ekspert Wienera.
Z raportu Głównego Urzędu Statystycznego „Turystyka w 2022 r.” wynika, że w podróż w 2022 roku wybrało się 19,1 miliona Polaków. Wydali na to w sumie 86,6 miliarda złotych. Polacy odbyli łącznie 74,4 miliona podróży turystycznych, z czego 61,2 miliona odbyło się w Polsce.
Flyport by Baltona – kosmiczna przygoda na wyciągnięcie ręki!
Gięte krzesła wciąż na czasie - trendy z targów EquipHotel 2024
Adam Białas: pricing to klucz do zwiększenia zysków hoteli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.