425 tys. rannych na drogach w ostatnich 10 latach!
-
Niemal 425 tys. osób zostało rannych w wypadkach drogowych w Polsce w latach 2010-2019.
-
W aż 65% przypadków poszkodowani doznali urazów w zderzeniu dwóch pojazdów.
-
W powrocie do zdrowia po wypadku można wesprzeć się ubezpieczeniem, które obejmuje m.in. organizację i pokrycie kosztów wizyt u specjalistów czy rehabilitacji.
Każdego roku tysiące uczestników ruchu drogowego doznaje urazów w wypadkach. Zeszły rok zakończył się 35,4 tys. rannych (10,6 tys. poważnie) w ponad 30 tys. zdarzeń – wynika z danych policji. Obraz stanu bezpieczeństwa na polskich drogach dobrze widać w dłuższej perspektywie. Bilans rannych w ostatnich 10 latach wynosi niemal 425 tys. osób. A to nie wszyscy poszkodowani – statystyki obejmują wypadki, ale pomijają również groźne kolizje drogowe.
- Liczba wypadków, ofiar i rannych obniżyła się na przestrzeni ostatnich lat, ale to nie zmienia faktu, że na tle innych europejskich krajów polskie drogi wciąż są jednymi z najniebezpieczniejszych. Poza tym statystyki to tylko część zagadnienia. One nie pokazują, jak złożony, kosztowny i czasochłonny potrafi być proces powrotu do zdrowia po wypadku. Podstawowy problem poszkodowanych to przede wszystkim liczony niekiedy w miesiącach czas oczekiwania na wizytę u specjalisty – mówi Dorota Bartkowska, odpowiedzialna za ubezpieczenia zdrowotne w towarzystwie ubezpieczeń Compensa.
Z danych Compensy wynika, że 65% szkód osobowych, czyli związanych z uszczerbkami na zdrowiu, powstaje w wypadkach i kolizjach dwóch samochodów. W 11% szkody są wynikiem potrącenia pieszego, a w 6% rowerzysty. Wśród innych okoliczności tych zdarzeń można wymieć m.in.: kolizję bez udziału innego pojazdu (np. najechanie na „przeszkodę”), szkody parkingowe oraz potrącenie przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu.
Jakie ubezpieczenie przyda się w dochodzeniu do zdrowia?
Ranny w wypadku drogowym może otrzymać rekompensatę z obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy zdarzenia. Może też liczyć na świadczenie, jeśli korzysta z dobrowolnej polisy komunikacyjnej NNW – np. w ramach ubezpieczenia na życie czy rozszerzenia własnego OC lub AC.
- Trzeba też pamiętać, że w ramach ubezpieczeń OC i NNW opiekę medyczną organizuje się samemu i dopiero później ubiega się o zwrot pieniędzy za leczenie. Bezpośrednie wsparcie, polegające na organizacji leczenia i bezgotówkowym rozliczeniu, zapewnia natomiast ubezpieczenie zdrowotne. Na rynku za kilkadziesiąt złotych rocznie można znaleźć takie rozwiązania. Na przykład w Compensie umożliwiamy rozszerzenie dodanego do OC lub AC ubezpieczenia NNW o klauzulę Powrót do zdrowia, czyli opiekę ambulatoryjną po wypadku komunikacyjnym – tłumaczy Dorota Bartkowska.
Z takiego ubezpieczenia mogą skorzystać wszystkie osoby, które znajdowały się w samochodzie w momencie zdarzenia - to zarówno poszkodowani, jak i sprawca wypadku (w przypadku OC pomoc otrzyma tylko poszkodowany!). W praktyce wygląda to tak, że przebieg leczenia po wypadku rozpoczyna się od pierwszej pomocy i hospitalizacji w ramach NFZ-etu, ale dalsze świadczenia medyczne mogą być organizowane i pokrywane przez ubezpieczyciela. Pozwala to znacząco skrócić czas leczenia.
- W ramach ubezpieczenia na wizytę u specjalisty, np. ortopedy, czeka się maksymalnie 5 dni, a specjalistyczne badanie, np. rezonans, odbywa się najpóźniej po 10 dniach od zgłoszenia, na bieżąco umawiane są zabiegi rehabilitacyjne. Te same świadczenia w ramach publicznej opieki zdrowotnej realizowane są w skrajnych przypadkach po odpowiednio 5 i 7 miesiącach od rejestracji – dodaje Dorota Bartkowska z Compensy.
Co ważne, ubezpieczenie pozwala także skorzystać z opieki psychologicznej w związku z tzw. zespołem stresu pourazowego (PTSD). Polega on na cierpieniu i trudnościach w codziennym funkcjonowaniu i może prowadzić m.in. do depresji, zaburzeń lękowych czy uzależnień. Szacuje się, że nawet 25% poszkodowanych w wypadkach cierpi na tego rodzaju zaburzenia.
Pełen zakres ubezpieczenia obejmuje:
-
konsultacje z lekarzami i specjalistami medycznymi,
-
zabiegi ambulatoryjne (np. zastrzyki, pobierania krwi),
-
zabiegi rehabilitacyjne,
-
badania diagnostyczne (np. RTG, EKG, tomografia komputerowa),
-
terapia psychologiczna,
-
assistance (np. transport medyczny, wizyty pielęgniarskie).
Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.