63 wypadki i 6 zmarłych dziennie w wypadkach drogowych
- W 2021 roku na polskich drogach doszło do prawie 23 tys. wypadków, w których zginęło ponad 2,2 tys. osób, a 26 tys. zostało rannych (wg danych Policji).
- Najwięcej wypadków odnotowano w woj. mazowieckim – 3113 zdarzeń. Kolejne miejsce zajmuje Wielkopolska z wynikiem 2409, oraz woj. łódzkie, w którym doszło do 2306 wypadków.
- Do osób najczęściej poszkodowanych należą kierujący samochodami osobowymi i ich pasażerowie – 51,6 proc., rowerzyści – prawie 12 proc. oraz motocykliści – niecałe 7 proc. W 2021 r. na drogach zginęło też 527 pieszych.
- Ubezpieczyciele za wypadki drogowe wypłacili w zeszłym roku około 15 mld zł. Na rynku dostępne są już polisy, które oferują ochronę nie tylko kierowcom, ale i innym uczestnikom ruchu np. pieszym.
Wg danych Komendy Głównej Policji w ubiegłym roku zanotowano ponad 22 800 wypadków drogowych, w których zginęło ponad 2,2 tys. osób, a 26 tys. zostało rannych. Powyższe dane wskazują na poprawę bezpieczeństwa na drogach w porównaniu do 2020 r. Odnotowano spadek wszystkich trzech parametrów. Liczba wypadków była mniejsza o 3,1 proc., osób zabitych o 9,9 proc., a rannych o 0,2 proc.
Mimo tego, że rok 2021 przyniósł poprawę, dynamika pozytywnych zmian zwalnia. Widać to szczególnie analizując dane sprzed dwóch lat. W porównaniu do 2019 r. liczba wypadków zmniejszyła się o aż 24,7 proc., ofiar o 22,8 proc., a rannych o 25,5 proc. Polscy kierowcy wciąż mają więc nad czym pracować, a nasze drogi są dalej jednymi z najniebezpieczniejszych w UE. Według raportu ACEA liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych na milion mieszkańców to w Polsce aż 77 osób. To trzeci najgorszy wynik w Unii Europejskiej. Dla porównania, w najbezpieczniejszej Szwecji to tylko nieco ponad 20.
Najniebezpieczniejsze województwa i miesiące, najczęściej poszkodowani
Najwięcej wypadków odnotowano w województwie mazowieckim – 3113 zdarzeń. Kolejne miejsce zajmuje Wielkopolska z wynikiem 2409, a podium zamyka województwo łódzkie, w którym doszło do 2306 wypadków.
W 2021 r. to czerwiec i lipiec okazały się miesiącami, w których miało miejsce najwięcej wypadków, kolejno było to 11,4 i 11 proc. ogółu. W październiku, trzecim z kolei miesiącu ta liczba wyniosła 2351, czyli 10,4 proc., to właśnie wtedy było też najwięcej ofiar śmiertelnych – 10,4 proc.
Największy odsetek w globalnej liczbie poszkodowanych w wypadkach stanowili kierujący samochodami osobowymi i ich pasażerowie – 51,6 proc. Wśród kolejnych najczęściej poszkodowanych kierowców znajdują się rowerzyści – prawie 12 proc. oraz motocykliści – niecałe 7 proc.
Prawie 17 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w 2021 r. to piesi. W 2021 r. zginęło 527 tych uczestników ruchu, a 4304 osoby zostały ranne, w tym aż 1 672 odniosło ciężkie obrażenia.
15 mld zł odszkodowań za wypadki od ubezpieczycieli
Skalę problemu potwierdzają również dane opublikowane przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Tylko w pierwszym półroczu 2021 r. ubezpieczyciele wypłacili prawie 20 mld zł odszkodowań, z czego aż 7,4 mld zł stanowiły wypłaty z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych. Za cały rok kwota podwoi się. Ubezpieczenia chroniące od następstw nieszczęśliwych wypadków wskutek zdarzeń drogowych są dostępne jako część pakietów ubezpieczeń na życie lub polis komunikacyjnych.
Obowiązkowe OC nie zawsze wystarczy, ale są polisy, które chronią np. pieszych czy rodzinę
Warto jednak wiedzieć, że obowiązkowe OC zabezpiecza ofiary jedynie w minimalnym stopniu. Nie spełnia to w wielu przypadkach potrzeb związanych np. z kosztami leczenia. Na rynku dostępne są już jednak dodatkowe polisy, które lepiej chronią poszkodowanych w szeroko rozumianych wypadkach komunikacyjnych. Na rekompensatę z tego tytułu mogą liczyć nie tylko kierowcy, ale i ubezpieczeni pasażerowie, piesi, rowerzyści czy pasażerowie publicznych środków komunikacji.
– Ubezpieczyciele widzą potrzebę kompleksowej ochrony, bo o to pytają kierowcy. Na rynku pojawiają się już produkty, które rozszerzają pakiet ochrony tradycyjnych ubezpieczeń i rozbudowują polisy o dodatkowe świadczenia. Przykładem jest Assistance medyczny czy dedykowany opiekun medyczny. Takie dodatki zapewniają ubezpieczonym większy komfort – mówi Sandra Kucińska, ekspertka ds. ubezpieczeń na życie w CUK Ubezpieczenia. - W przypadku ubezpieczeń dodatkowych możliwe są polisy z gwarantowanymi sumami ubezpieczenia nawet na 350 tys. zł. Tego typu ubezpieczenie zadziała, kiedy zdarzenie będzie dotyczyło także pieszego, pasażera publicznych środków komunikacji lub rowerzystę. To ważne, bo piesi bardzo często są narażeni na skutki wypadków – wg danych Policji stanowią prawie 17 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w 2021 – dodaje ekspertka z CUK Ubezpieczenia.
Masowość zdarzeń drogowych podlegających ubezpieczeniu sprawia, że składki ubezpieczeniowe za dodatkową ochronę nie są wysokie. W wielu przypadkach to mniej niż abonament telefoniczny czy śniadanie w kawiarni.
Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.