Komunikaty PR

63 wypadki i 6 zmarłych dziennie w wypadkach drogowych

2022-04-01  |  09:40
Biuro prasowe
  • W 2021 roku na polskich drogach doszło do prawie 23 tys. wypadków, w których zginęło ponad 2,2 tys. osób, a 26 tys. zostało rannych (wg danych Policji).
  • Najwięcej wypadków odnotowano w woj. mazowieckim – 3113 zdarzeń. Kolejne miejsce zajmuje Wielkopolska z wynikiem 2409, oraz woj. łódzkie, w którym doszło do 2306 wypadków.
  • Do osób najczęściej poszkodowanych należą kierujący samochodami osobowymi i ich pasażerowie – 51,6 proc., rowerzyści – prawie 12 proc. oraz motocykliści – niecałe 7 proc. W 2021 r. na drogach zginęło też 527 pieszych.
  • Ubezpieczyciele za wypadki drogowe wypłacili w zeszłym roku około 15 mld zł. Na rynku dostępne są już polisy, które oferują ochronę nie tylko kierowcom, ale i innym uczestnikom ruchu np. pieszym.

 

Wg danych Komendy Głównej Policji w ubiegłym roku zanotowano ponad 22 800 wypadków drogowych, w których zginęło ponad 2,2 tys. osób, a 26 tys. zostało rannych. Powyższe dane wskazują na poprawę bezpieczeństwa na drogach w porównaniu do 2020 r. Odnotowano spadek wszystkich trzech parametrów. Liczba wypadków była mniejsza o 3,1 proc., osób zabitych o 9,9 proc., a rannych o 0,2 proc.

Mimo tego, że rok 2021 przyniósł poprawę, dynamika pozytywnych zmian zwalnia. Widać to szczególnie analizując dane sprzed dwóch lat. W porównaniu do 2019 r. liczba wypadków zmniejszyła się o aż 24,7 proc., ofiar o 22,8 proc., a rannych o 25,5 proc. Polscy kierowcy wciąż mają więc nad czym pracować, a nasze drogi są dalej jednymi z najniebezpieczniejszych w UE. Według raportu ACEA liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych na milion mieszkańców to w Polsce aż 77 osób. To trzeci najgorszy wynik w Unii Europejskiej. Dla porównania, w najbezpieczniejszej Szwecji to tylko nieco ponad 20.

 

Najniebezpieczniejsze województwa i miesiące, najczęściej poszkodowani

Najwięcej wypadków odnotowano w województwie mazowieckim – 3113 zdarzeń. Kolejne miejsce zajmuje Wielkopolska z wynikiem 2409, a podium zamyka województwo łódzkie, w którym doszło do 2306 wypadków.

W 2021 r. to czerwiec i lipiec okazały się miesiącami, w których miało miejsce najwięcej wypadków, kolejno było to 11,4 i 11 proc. ogółu. W październiku, trzecim z kolei miesiącu ta liczba wyniosła 2351, czyli 10,4 proc., to właśnie wtedy było też najwięcej ofiar śmiertelnych – 10,4 proc.

Największy odsetek w globalnej liczbie poszkodowanych w wypadkach stanowili kierujący samochodami osobowymi i ich pasażerowie – 51,6 proc. Wśród kolejnych najczęściej poszkodowanych kierowców znajdują się rowerzyści – prawie 12 proc. oraz motocykliści – niecałe 7 proc.

Prawie 17 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w 2021 r. to piesi. W 2021 r. zginęło 527 tych uczestników ruchu, a 4304 osoby zostały ranne, w tym aż 1 672 odniosło ciężkie obrażenia.

 

15 mld zł odszkodowań za wypadki od ubezpieczycieli

Skalę problemu potwierdzają również dane opublikowane przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Tylko w pierwszym półroczu 2021 r. ubezpieczyciele wypłacili prawie 20 mld zł odszkodowań, z czego aż 7,4 mld zł stanowiły wypłaty z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych. Za cały rok kwota podwoi się. Ubezpieczenia chroniące od następstw nieszczęśliwych wypadków wskutek zdarzeń drogowych są dostępne jako część pakietów ubezpieczeń na życie lub polis komunikacyjnych.

 

Obowiązkowe OC nie zawsze wystarczy, ale są polisy, które chronią np. pieszych czy rodzinę

Warto jednak wiedzieć, że obowiązkowe OC zabezpiecza ofiary jedynie w minimalnym stopniu. Nie spełnia to w wielu przypadkach potrzeb związanych np. z kosztami leczenia. Na rynku dostępne są już jednak dodatkowe polisy, które lepiej chronią poszkodowanych w szeroko rozumianych wypadkach komunikacyjnych. Na rekompensatę z tego tytułu mogą liczyć nie tylko kierowcy, ale i ubezpieczeni pasażerowie, piesi, rowerzyści czy pasażerowie publicznych środków komunikacji.

Ubezpieczyciele widzą potrzebę kompleksowej ochrony, bo o to pytają kierowcy. Na rynku pojawiają się już produkty, które rozszerzają pakiet ochrony tradycyjnych ubezpieczeń i rozbudowują polisy o dodatkowe świadczenia. Przykładem jest Assistance medyczny czy dedykowany opiekun medyczny. Takie dodatki zapewniają ubezpieczonym większy komfort – mówi Sandra Kucińska, ekspertka ds. ubezpieczeń na życie w CUK Ubezpieczenia. - W przypadku ubezpieczeń dodatkowych możliwe są polisy z gwarantowanymi sumami ubezpieczenia nawet na 350 tys. zł. Tego typu ubezpieczenie zadziała, kiedy zdarzenie będzie dotyczyło także pieszego, pasażera publicznych środków komunikacji lub rowerzystę. To ważne, bo piesi bardzo często są narażeni na skutki wypadków – wg danych Policji stanowią prawie 17 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w 2021 – dodaje ekspertka z CUK Ubezpieczenia.

Masowość zdarzeń drogowych podlegających ubezpieczeniu sprawia, że składki ubezpieczeniowe za dodatkową ochronę nie są wysokie. W wielu przypadkach to mniej niż abonament telefoniczny czy śniadanie w kawiarni.

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia Czy EKUZ wystarczy polskim kibicom na Euro 2024? Biuro prasowe
2024-06-14 | 15:45

Czy EKUZ wystarczy polskim kibicom na Euro 2024?

Kibice z Polski pojadą za reprezentacją na co najmniej trzy mecze fazy grupowej Euro 2024. Jeżeli w podróż zabiorą kartę EKUZ, uzyskają dostęp do publicznej służby zdrowia
Ubezpieczenia Andrzej Klesyk
2024-06-11 | 06:00

Andrzej Klesyk oraz Vincent Vandendael dołączają do Rady Nadzorczej MJM Holdings

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy MJM Holdings SA przegłosowało przyjęcie Andrzeja Klesyka oraz Vincenta Vandendaela w skład Rady Nadzorczej Spółki.
Ubezpieczenia Grupa PIB ujawnia, że kluczowym elementem ich strategii M&A jest zakup portf
2024-06-06 | 13:00

Grupa PIB ujawnia, że kluczowym elementem ich strategii M&A jest zakup portf

W listopadzie tego roku upłyną 4 lata od kiedy PIB Group, brytyjska grupa pośredników ubezpieczeniowych, pojawiło się w Polsce. Zaczęło się od inwestycji w WDB, które w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.