Badanie: 70 proc. rodziców czyta swoim pociechom co najmniej raz w tygodniu
Blisko połowa rodziców pozwala swoim dzieciom samodzielnie wybierać książki, a 70% czyta swoim pociechom co najmniej raz w tygodniu – pokazują wyniki badania SW Research, na zlecenie marki kultowych paluszków i krakersów Lajkonik. Dorośli widzą w tej czynności przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności oraz umiejętności językowych swoich dzieci. W tym procesie kluczową rolę mogą odegrać szkoły, wspierając świadomy wybór lektur i pomagając dzieciom odkrywać radość płynącą z czytania.
Regularne czytanie jest jednym z kluczowych elementów wspierających rozwój dziecka. Wystarczy nawet 20 minut codziennego czytania dziecku, aby przyswoiło ono około 1,8 miliona słów w ciągu roku*. Taki nawyk wzmacnia zdolności poznawcze i językowe, a także rozwija umiejętność koncentracji oraz poszerza słownictwo.
Lajkonik, w ramach strategii zrównoważonego rozwoju „W trosce o Ludzi i Planetę” jest partnerem programu „Ratownicy Czytelnictwa” - inicjatywy Fundacji Powszechnego Czytania, której misją jest wspieranie uczniów oraz nauczycieli poprzez promowanie skutecznych metod upowszechniania czytania w szkołach i bibliotekach, a także budowanie społeczności eksperckiej. We współpracy z agencją SW Research, Lajkonik wraz z Fundacją Powszechnego Czytania, przeprowadził badanie pokazujące, że więcej niż co trzeci rodzic (37%) czyta swojemu dziecku kilka razy w tygodniu, a przynajmniej raz w tygodniu robi to siedmiu na dziesięciu rodziców. Dorośli dostrzegają w tej czynności wiele korzyści, przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności, a Lajkonik, kierując się hasłem strategii zrównoważonego rozwoju „W trosce o Ludzi i Planetę”, podkreśla, że czytanie rozwija możliwości intelektualne oraz emocjonalne i wspiera budowanie więzi międzypokoleniowych.
– Cieszymy się, że tak wielu rodziców odkrywa korzyści płynące ze wspólnego czytania z dziećmi, traktując to nie tylko jako czas na rozwój, ale także na budowanie bliskości. W Lajkonik wierzymy, że radość płynąca z czytania jest ważnym aspektem w prawidłowym rozwoju i wspieraniu młodych pokoleń w kształtowaniu ciekawości świata oraz empatii. Dlatego z chęcią wzięliśmy udział w tej inicjatywie – mówi Joanna Sterna, Senior Brand Manager marki Lajkonik.
– Książki nie tylko rozwijają umiejętności językowe i pobudzają wyobraźnię, ale również stają się narzędziem, które pomaga dzieciom radzić sobie ze stresem oraz budować ich emocjonalną inteligencję. – wyjaśnia Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania. – Codzienna lektura, nawet w krótkich, kilkuminutowych sesjach, przynosi wymierne efekty, wspierając rozwój koncentracji oraz poszerzając horyzonty dziecka. Czytanie staje się zatem ważnym elementem edukacyjnym, ale również formą budowania więzi rodzinnych.
Czytanie rozwija wyobraźnię i wzbogaca słownictwo
Na pytanie, jakie najważniejsze zalety rodzice dostrzegają w czytaniu dzieciom, najczęściej wskazywali rozwój wyobraźni i kreatywności (62%). Na kolejnych miejscach, z bardzo zbliżoną liczbą wskazań, znalazły się: wzbogacanie słownictwa i umiejętności językowych (60%) oraz wzmacnianie więzi emocjonalnych (59%). Mniej niż połowa badanych dostrzegła znaczenie czytania dla kształtowania koncentracji i redukcji stresu (43,5%), a także rozwijania logicznego myślenia i umiejętności analitycznych (41,1%).
Źródła inspiracji przy wyborze książek
Rodzice zapytani o inspirację przy wyborze książek, najczęściej wskazywali na wybór książek przez własne dzieci (49%). Co trzeci badany korzysta natomiast z poleceń znajomych lub rodziny (34%), a nieco mniejsza grupa (32%) wybiera pozycje powiązane z tematami ze szkoły lub przedszkola. Z poleceń innych rodziców inspirację czerpie 28% respondentów.
– Czytanie książek już od pierwszych miesięcy życia jest niezwykle ważne, pozwala na prawidłowy rozwój mowy, uczy rozumienia emocji i pomaga zbudować nawyk codziennej lektury – komentuje Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania i dodaje – Później ta przyjaźń z książką może być kontynuowana w przedszkolu lub szkole. Zależy nam, by nauka samodzielnego czytania była kojarzona z przyjemnością. Stąd nasza już czwarta edycja akcji Ratownicy Czytelnictwa, pod hasłem „Radość płynie z czytania”. Bezpłatne materiały szkoleniowe, merytoryczne wsparcie ekspertów, webinary czy spotkania promujące literaturę dziecięcą mogą zachęcić dyrektorów oraz nauczycieli do organizowania działań promujących czytelnictwo wśród dzieci.
Jak czytać z dzieckiem?
A jak w prosty i efektywny sposób czytać książki wspólnie ze swoimi dziećmi? Proces warto rozpocząć jak najwcześniej. Już u niemowląt czytanie na głos wspiera rozwój dziecka i umacnia jego więzi z rodzicami. Na początku pociecha będzie w stanie skupić się na lekturze przez kilka minut. To w zupełności wystarczy – później czas ten powinien się stopniowo wydłużać. Podczas czytania warto naśladować różne głosy, zadawać dziecku pytania, a także pozwalać mu przewracać kartki. Dziecko, z którym rodzice czytają̨ i rozmawiają̨, już w wieku trzech lat rozumie dwukrotnie więcej słów niż dzieci, którym rodzice nie ofiarowali tego prezentu**.
Dobrym pomysłem jest również wspólne wyjście do biblioteki lub księgarni i umożliwienie dziecku wyboru lektury, którą chce przeczytać. Badania University of Sussex pokazują, że już 6 minut czytania pomaga zredukować poziom stresu o ponad 60% - spowalnia pracę serca, zmniejsza napięcie mięśni, wycisza umysł***. Co ciekawe, w tym ostatnim przypadku czytanie jest bardziej skuteczne niż słuchanie muzyki, pójście na spacer czy granie w grę komputerową. Czy nie warto zatem znaleźć czas na czytanie już teraz?
Więcej o akcji: https://www.ratownicyczytelnictwa.pl
----
Źródło: Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na zlecenie Fundacji Powszechnego Czytania i Lajkonik w ramach akcji „Ratownicy czytelnictwa” na grupie 421 rodziców dzieci w wieku 7-11 lat osób, 01–05 października 2024.
* Nagy, W. E., Anderson, R. C., & Herman, P. A. (1987). Learning word meanings from context during normal reading. American Educational Research Journal, 24(2), 237–270. https://doi.org/10.2307/1162893
** Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Paul H Brookes Publishing.
*** Lewis, D. (2009) Galaxy Stress Research. Mindlab International, Sussex University, East Sussex.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.