Komunikaty PR

Badanie: 70 proc. rodziców czyta swoim pociechom co najmniej raz w tygodniu

2024-11-07  |  11:00
Biuro prasowe

Blisko połowa rodziców pozwala swoim dzieciom samodzielnie wybierać książki, a 70% czyta swoim pociechom co najmniej raz w tygodniu – pokazują wyniki badania SW Research, na zlecenie marki kultowych paluszków i krakersów Lajkonik. Dorośli widzą w tej czynności przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności oraz umiejętności językowych swoich dzieci. W tym procesie kluczową rolę mogą odegrać szkoły, wspierając świadomy wybór lektur i pomagając dzieciom odkrywać radość płynącą z czytania. 

Regularne czytanie jest jednym z kluczowych elementów wspierających rozwój dziecka. Wystarczy nawet 20 minut codziennego czytania dziecku, aby przyswoiło ono około 1,8 miliona słów w ciągu roku*. Taki nawyk wzmacnia zdolności poznawcze i językowe, a także rozwija umiejętność koncentracji oraz poszerza słownictwo. 
 
Lajkonik, w ramach strategii zrównoważonego rozwoju „W trosce o Ludzi i Planetę” jest partnerem programu „Ratownicy Czytelnictwa” - inicjatywy Fundacji Powszechnego Czytania, której misją jest wspieranie uczniów oraz nauczycieli poprzez promowanie skutecznych metod upowszechniania czytania w szkołach i bibliotekach, a także budowanie społeczności eksperckiej. We współpracy z agencją SW Research, Lajkonik wraz z Fundacją Powszechnego Czytania, przeprowadził badanie pokazujące, że więcej niż co trzeci rodzic (37%) czyta swojemu dziecku kilka razy w tygodniu, a przynajmniej raz w tygodniu robi to siedmiu na dziesięciu rodziców. Dorośli dostrzegają w tej czynności wiele korzyści, przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności, a Lajkonik, kierując się hasłem strategii zrównoważonego rozwoju „W trosce o Ludzi i Planetę”, podkreśla, że czytanie rozwija możliwości intelektualne oraz emocjonalne i wspiera budowanie więzi międzypokoleniowych.  

– Cieszymy się, że tak wielu rodziców odkrywa korzyści płynące ze wspólnego czytania z dziećmi, traktując to nie tylko jako czas na rozwój, ale także na budowanie bliskości. W Lajkonik wierzymy, że radość płynąca z czytania jest ważnym aspektem w prawidłowym rozwoju i wspieraniu młodych pokoleń w kształtowaniu ciekawości świata oraz empatii. Dlatego z chęcią wzięliśmy udział w tej inicjatywie – mówi Joanna Sterna, Senior Brand Manager marki Lajkonik

– Książki nie tylko rozwijają umiejętności językowe i pobudzają wyobraźnię, ale również stają się narzędziem, które pomaga dzieciom radzić sobie ze stresem oraz budować ich emocjonalną inteligencję. – wyjaśnia Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania. – Codzienna lektura, nawet w krótkich, kilkuminutowych sesjach, przynosi wymierne efekty, wspierając rozwój koncentracji oraz poszerzając horyzonty dziecka. Czytanie staje się zatem ważnym elementem edukacyjnym, ale również formą budowania więzi rodzinnych. 

Czytanie rozwija wyobraźnię i wzbogaca słownictwo 
 
Na pytanie, jakie najważniejsze zalety rodzice dostrzegają w czytaniu dzieciom, najczęściej wskazywali rozwój wyobraźni i kreatywności (62%). Na kolejnych miejscach, z bardzo zbliżoną liczbą wskazań, znalazły się: wzbogacanie słownictwa i umiejętności językowych (60%) oraz wzmacnianie więzi emocjonalnych (59%). Mniej niż połowa badanych dostrzegła znaczenie czytania dla kształtowania koncentracji i redukcji stresu (43,5%), a także rozwijania logicznego myślenia i umiejętności analitycznych (41,1%). 

​​Źródła inspiracji przy wyborze książek​ 

Rodzice zapytani o inspirację przy wyborze książek, najczęściej wskazywali na wybór książek przez własne dzieci (49%). Co trzeci badany korzysta natomiast z poleceń znajomych lub rodziny (34%), a nieco mniejsza grupa (32%) wybiera pozycje powiązane z tematami ze szkoły lub przedszkola. Z poleceń innych rodziców inspirację czerpie 28% respondentów.

– Czytanie książek już od pierwszych miesięcy życia jest niezwykle ważne, pozwala na prawidłowy rozwój mowy, uczy rozumienia emocji i pomaga zbudować nawyk codziennej lektury – komentuje Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania i dodaje – Później ta przyjaźń z książką może być kontynuowana w przedszkolu lub szkole. Zależy nam, by nauka samodzielnego czytania była kojarzona z przyjemnością. Stąd nasza już czwarta edycja akcji Ratownicy Czytelnictwa, pod hasłem „Radość płynie z czytania”. Bezpłatne materiały szkoleniowe, merytoryczne wsparcie ekspertów, webinary czy spotkania promujące literaturę dziecięcą mogą zachęcić dyrektorów oraz nauczycieli do organizowania działań promujących czytelnictwo wśród dzieci. 

Jak czytać z dzieckiem?  

A jak w prosty i efektywny sposób czytać książki wspólnie ze swoimi dziećmi? Proces warto rozpocząć jak najwcześniej. Już u niemowląt czytanie na głos wspiera rozwój dziecka i umacnia jego więzi z rodzicami. Na początku pociecha będzie w stanie skupić się na lekturze przez kilka minut. To w zupełności wystarczy – później czas ten powinien się stopniowo wydłużać. Podczas czytania warto naśladować różne głosy, zadawać dziecku pytania, a także pozwalać mu przewracać kartki. Dziecko, z którym rodzice czytają̨ i rozmawiają̨, już w wieku trzech lat rozumie dwukrotnie więcej słów niż dzieci, którym rodzice
nie ofiarowali tego prezentu**. 

Dobrym pomysłem jest również wspólne wyjście do biblioteki lub księgarni i umożliwienie dziecku wyboru lektury, którą chce przeczytać. Badania University of Sussex pokazują, że już 6 minut czytania pomaga zredukować poziom stresu o ponad 60% - spowalnia pracę serca, zmniejsza napięcie mięśni, wycisza umysł***. Co ciekawe, w tym ostatnim przypadku czytanie jest bardziej skuteczne niż słuchanie muzyki, pójście na spacer czy granie w grę komputerową. Czy nie warto zatem znaleźć czas na czytanie już teraz? 

Więcej o akcji: https://www.ratownicyczytelnictwa.pl  

 

---- 

Źródło: Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na zlecenie Fundacji Powszechnego Czytania i Lajkonik w ramach akcji „Ratownicy czytelnictwa” na grupie 421 rodziców dzieci w wieku 7-11 lat osób, 01–05 października 2024. 
 

* Nagy, W. E., Anderson, R. C., & Herman, P. A. (1987). Learning word meanings from context during normal reading. American Educational Research Journal, 24(2), 237–270. https://doi.org/10.2307/1162893 

** Hart, B., & Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Paul H Brookes Publishing. 

*** Lewis, D. (2009) Galaxy Stress Research. Mindlab International, Sussex University, East Sussex. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Dziecko Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba
2024-12-23 | 01:00

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Klocki LEGO dla młodych odkrywców! Zestaw Lwiątko Simba to doskonały sposób na przybliżenie najmłodszym przygód „Króla Lwa”. Dzieci od 6 roku życia
Dziecko Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
2024-12-20 | 11:00

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

W okresie świątecznym polski producent fotelików samochodowych, firma Avionaut, zaangażował się w akcję charytatywną na rzecz Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce. W ramach

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.