Jak obniżyć cenę ubezpieczenia zdrowotnego o 20%?
Firmy szukające oszczędności w dobie pandemii nie powinny rezygnować z grupowych ubezpieczeń zdrowotnych, a je modyfikować. Ścisłe dopasowanie ubezpieczenia grupowego do potrzeb i oferowanie profilaktyki w ramach medycyny pracy pozwala obniżyć koszty nawet o 20%, bez zmniejszania zadowolenia z benefitu. Analizując zakres polisy, trzeba brać pod uwagę wiek, tryb życia i charakter obowiązków pracowników.
Ograniczenia w życiu społeczno-ekonomicznym spowodowane pandemią sprawiły, że firmy szukają oszczędności, m.in. poprzez rezygnowanie z niektórych benefitów pracowniczych, jak grupowe ubezpieczenia zdrowotne. W sytuacji zagrożenia zdrowia, a nawet życia, działanie to może być odebrane negatywnie przez pracowników i mieć długofalowe konsekwencje dla firmy. Rozwiązaniem, które pozwoli na zmniejszenie kosztów stałych, bez ograniczania ochrony pracowników, jest ścisłe dopasowanie świadczeń do rzeczywistych potrzeb i jak najszersze wykorzystanie medycyny pracy.
– Część firm podchodzi do grupowych ubezpieczeń zdrowotnych podobnie jak do pozostałych benefitów pracowniczych. Ochrona w takim przypadku dobierana jest zgodnie z trendami HR-owymi, a nie rzeczywistymi potrzebami. Jednak zakres świadczeń, dostosowany punktowo do zagrożeń wynikających z trybu życia i pracy zatrudnionych, jest bardziej skuteczny i jeśli odpowiednio przedstawiony, lepiej odbierany przez pracowników. Co więcej, taka ochrona jest bardziej opłacalna, zwłaszcza jeżeli pracodawca promuje profilaktykę w ramach medycyny pracy. Pozwala to obniżyć wysokość składki nawet o 20% – zauważa Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Medycyna pracy kluczem do oszczędności
Wybór zakresu medycyny pracy jest jednym z najważniejszych elementów analizy usług dostępnych w ramach ubezpieczenia. Im więcej konsultacji i badań będzie w nim uwzględnionych, tym ostateczny koszt pracodawcy będzie niższy. Warto pamiętać, że wydatki ponoszone przez firmę na te świadczenia nie stanowią dochodu pracownika, czyli łączny podatek za ten dodatek pozapłacowy będzie niższy w porównaniu z „klasycznym” benefitem.
– Ważną kwestią, o której warto też pamiętać, jest sposób przedstawienia benefitu pracownikom. Większość osób nie zdaje sobie w pełni sprawy, z jakiej pomocy mogą skorzystać w ramach polisy, przez co mogą nie być do końca z niej zadowolone. Należy zatem regularnie im przypominać o korzyściach wynikających z ochrony – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.
Wśród świadczeń medycyny pracy mogą się znaleźć np. ochrona kardiologiczna, profilaktyka wad postawy czy wzroku, a także opieka onkologiczna. Co więcej, ewentualne dodatkowe świadczenia, poza oferowanymi przez pracodawcę, każdy pracownik może sam dokupić za niewielką dopłatą.
Na co zwracać uwagę wybierając pakiet dla pracowników?
W ramach grupowych ubezpieczeń zdrowotnych zapewniany jest dostęp do wielu świadczeń, jak konsultacje internistyczne, specjalistyczne, badania laboratoryjne i diagnostyczne oraz zabiegi ambulatoryjne. Można je także rozszerzyć za pomocą umów dodatkowych zapewniających m.in. dostęp do opieki stomatologicznej, rehabilitacji czy możliwość leczenia poza siecią partnerów ubezpieczyciela. Co zatem jest najważniejsze?
– Analizując potencjalne potrzeby pracowników, należy brać pod uwagę przede wszystkim dwa czynniki. Po pierwsze, charakter wykonywanych obowiązków i związane z nim ryzyko chorób zawodowych. Po drugie, strukturę wieku zatrudnionych. Wbrew pozorom niższa średnia wieku wcale nie oznacza, że pracownicy będą borykać się z mniejszą liczbą problemów. Trzeba pamiętać, że pokolenie Y boryka się z większą liczbą problemów zdrowotnych niż ich rodzice, kiedy byli w tym samym wieku – radzi Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.