Komunikaty PR

Kryzys na rynku samochodowym. Jest drożej, tanieją tylko polisy.

2022-05-24  |  11:00
Biuro prasowe
  • Systematycznie spada liczba rejestracji nowych samochodów. W kwietniu było ich o ponad 13 proc. mniej niż przed rokiem.
  • Nie lepiej jest na rynku wtórnym- import był niższy o 17 proc. Sprowadzamy starsze i droższe: średni wiek pojazdu to już ponad 12 lat, a mediana ceny przekroczyła 23,5 tys. zł.
  • Lepsze dane dotyczą polis komunikacyjnych- najpopularniejsze auta ubezpieczymy taniej. Polisa OC dla „dwunastolatka” jest też średnio o 4 proc. niższa.
  • Średnia składka OC dla używanego VW wynosi 3,2 proc. mniej, z kolei koszt AC dla marki Opel taki sam jak w kwietniu 2021.

 

 

Najgorzej od 7 lat – rejestrujemy o 200 aut dziennie mniej niż przed rokiem

Z najnowszych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że od początku 2022 roku do końca kwietnia w Polsce zarejestrowano blisko 137 tys. nowych aut osobowych. To 13,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i najgorszy wynik od siedmiu lat. Biorąc pod uwagę dni robocze, w całym kraju rejestruje się dziennie średnio ok. 200 samochodów mniej niż w 2021 r.! Dane z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców również nie pozostawiają wątpliwości – w samym kwietniu zarejestrowano o 13,1 proc. mniej aut niż rok wcześniej. I nic nie zapowiada, aby w najbliższym czasie negatywny trend miał się odwrócić. Trwa kryzys na rynku mikroprocesorów oraz ograniczona dostępność surowców i komponentów. Rosną także inflacja i stopy procentowe.

 

Używane coraz starsze i coraz droższe

Sytuacja na rynku samochodów nowych powoduje drenaż podaży na rynku wtórnym, a w konsekwencji wzrost cen oraz wieku sprowadzanych pojazdów. PZPM informuje, że w kwietniu 2022 roku Polacy zarejestrowali niewiele ponad 61 tys. takich aut. To także mniej niż rok wcześniej (o 17 proc.) i najmniej od 2014 roku. Łącznie od stycznia import samochodów osobowych wyniósł 241 tys. i był niższy o 13,9 proc. w porównaniu do pierwszych czterech miesięcy 2021 roku. Deficyt samochodów na rynku powoduje wzrost ich cen. Wg AAA Auto mediana ceny aut używanych wyniosła w marcu 23,5 tys. zł., o 500 zł więcej niż miesiąc wcześniej. Wszystko to ma również wpływ na ceny polis komunikacyjnych.

-  Czynniki, które wpływają na ofertę ubezpieczenia komunikacyjnego, związane są nie tylko z kierowcą, jego doświadczeniem, miejscem zamieszkania, czy historią szkodową. Nie mniej istotna dla ubezpieczycieli jest również marka pojazdu, jego stan techniczny, rodzaj silnika oraz wiek. Stąd też, pomimo spadku cen, statystycznie najwięcej za ubezpieczenie OC zapłacą właściciele aut, których wiek mieści się w przedziale 11 – 20 lat, a więc tych, które są obecnie najchętniej sprowadzane do kraju – stwierdza Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.

63 proc. sprowadzonych pojazdów ma więcej niż 10 lat, a względnie nowe, czyli do 4 lat stanowią jedynie 8 proc. importu. W efekcie średnia wieku przywiezionego z zagranicy samochodu osobowego wynosi dzisiaj 12,6 lat, a dla silników benzynowych nawet 13,8 roku. W kwietniu 2022 właściciele 12- letniego auta zapłacili za polisę OC średnio 520  zł, o 4 proc. taniej niż rok wcześniej. W przypadku samochodu siedmioletniego było to odpowiednio  533 zł, a czteroletniego 537 zł.

 

Samochody drożeją, ubezpieczenia tanieją

Najpopularniejszym kierunkiem importu pozostają w dalszym ciągu Niemcy, skąd pochodzi 51 proc. sprowadzonych pojazdów. I to właśnie wg PZPM marki produkowane w Niemczech takie jak VW, Opel i Ford są nadal najchętniej kupowane przez Polaków. Łącznie od początku roku zarejestrowano ich blisko 71 tys. sztuk. Wśród modeli prym wiedzie Audi A4. Eksperci CUK Ubezpieczenia sprawdzili, ile kosztuje ich ubezpieczenie.

Osoby, które poruszają się używanymi Fordami, musiały w kwietniu zapłacić najwyższą cenę za OC komunikacyjne. Było to jednak i tak mniej niż na wiosnę ubiegłego roku. Średnia składka wyniosła w tym wypadku 537 zł (559 zł rok wcześniej). Koszt ubezpieczenia VW był nieznacznie niższy i wyniósł średnio 530 zł (-3,2 proc.), a Opli ok. 518 zł (-3,5 proc.). W przypadku najchętniej sprowadzanego od początku 2022 roku modelu tj. Audi A4 ubezpieczenie wyniosło 566 zł, w porównaniu do 582 zł w ubiegłym roku.

- Teoretycznie wzrost cen samochodów powinien przełożyć się na wyższe koszty ubezpieczeń, jednak na razie tak nie jest. Dla obowiązkowej polisy OC komunikacyjnego zakres ochrony jest taki sam u wszystkich ubezpieczycieli. Jedynym czynnikiem warunkującym wybór ubezpieczenia jest więc jego cena, a ta różni się w poszczególnych towarzystwach. W przypadku polis OC porównanie wielu ofert dostępnych w jednym miejscu pozwala oszczędzić czas i pieniądze – wyjaśnia Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.

 

AC- składki za używane wciąż poniżej inflacji

Spośród trzech analizowanych marek to właściciele VW zapłacili w kwietniu najwyższą składkę za dobrowolne ubezpieczenie autocasco. Roczna ochrona będzie ich kosztować średnio 805 zł, ok. 4 proc. więcej niż w przypadku posiadaczy Fordów (775 zł) i ponad 22 proc. od Opli (659 zł). W przypadku tych ostatnich koszt ubezpieczenia AC będzie analogiczny jak przed rokiem, a dla pojazdów VW i Ford odpowiednio o 4 i 4,6 proc. wyższy. Ubezpieczający najpopularniejszy model z importu, tj. Audi A4 płacili z kolei średnio 1200 zł, blisko 13 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Kalkulacje składek dla najpopularniejszych pod względem wieku i marki samochodów potwierdzają utrzymujący się od dłuższego czasu spadkowy trend w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Obecnie średni koszt polisy OC jest o 3 proc. niższy niż przed rokiem. Autocasco podrożało z kolei o niespełna 3 proc. Oznacza to, że wzrost cen na tym ryzyku jest niższy od poziomu inflacji. Stan ten nie będzie jednak trwał w nieskończoność i podwyżki cen staną się z czasem nieuniknione – podsumowuje Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia Leadenhall: agenci zarobią na linkach sprzedażowych Biuro prasowe
2024-03-26 | 11:57

Leadenhall: agenci zarobią na linkach sprzedażowych

25 marca wszyscy agenci Leadenhall zyskali nowe narzędzie, które umożliwia ich klientom dokończenie zakupu ubezpieczenia online. Każda zawarta na odległość umowa zasila konto
Ubezpieczenia BRAK ZDJĘCIA
2024-03-25 | 09:22

MSP narzekają na płynność finansową. Czy przyda im się ubezpieczenie?

W 2023 roku aż 51% firm obawiało się utraty płynności finansowej, co stanowi najgorszy wynik od 2013 roku - podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Na utratę płynności najbardziej narażone są mikrofirmy (51,1%),
Ubezpieczenia BRAK ZDJĘCIA
2024-03-19 | 10:28

Ilu rannych w wypadku poczeka na leczenie w ramach NFZ?

Każdego roku dziesiątki tysięcy osób zostaje rannych w wypadkach na polskich drogach – w 2023 r. policja naliczyła ok. 24 tys. poszkodowanych. Dojście do zdrowia na ścieżce NFZ może trwać miesiącami, np. na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.