Kto dostanie dwa odszkodowania po wypadku samochodowym?
- W 2019 r. na polskich drogach zginęło 2,8 tys. osób, a 35,2 tys. zostało rannych.
- Jeśli ubezpieczenie OC lub AC auta, którym jechali poszkodowani (kierowca i pasażerowie), było w momencie wypadku rozszerzone o polisę NNW, mogą oni otrzymać odszkodowanie.
- Warto pamiętać, że skorzystanie z NNW nie wyklucza odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy wypadku.
Każdego roku ginie w Polsce kilka tysięcy uczestników ruchu drogowego, a dziesiątki tysięcy zostaje rannych. Jak wynika z szacunkowych danych Komendy Głównej Policji, w 2019 r. było to odpowiednio 2,8 tys. i 35,2 tys. osób w nieco ponad 30 tys. wypadków.
Za śmierć lub trwały uszczerbek na zdrowiu doznany w wypadku drogowym można otrzymać odszkodowanie – rekompensatę z obowiązkowego OC sprawcy zdarzenia, ale także osobne świadczenie w ramach komunikacyjnego ubezpieczenia NNW, które jest dobrowolnym rozszerzeniem własnego OC lub AC.
- W przypadku tzw. szkód osobowych, do których zaliczają się utrata zdrowia czy śmierć w wypadku, świadczenia wypłacane przez ubezpieczycieli kumulują się. Często spotykamy się z taką sytuacją: poszkodowani otrzymują pieniądze z polisy OC sprawcy zdarzenia, ale równolegle ubiegają się o środki z ubezpieczenia na życie lub NNW. W ten sposób zapewniają sobie wypłaty z różnych źródeł – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Ochrona dla kierowcy i pasażerów
Pieniądze zostaną wypłacone, jeżeli właściciel samochodu, w którym znajdowali się w momencie wypadku poszkodowani (kierowca oraz pasażerowie), wykupił NNW przy zawieraniu obowiązkowego ubezpieczenia OC lub dobrowolnego AC. Ochrona zadziała w Polsce oraz w krajach należących do systemu Zielonej Karty[1], czyli przede wszystkim na całym obszarze Europy.
Polisa obejmuje związane z nieszczęśliwym wypadkiem:
- trwały uszczerbek na zdrowiu osób znajdujących się w aucie,
- śmierć kierowcy lub jego pasażerów (w takiej sytuacji świadczenie otrzymują ich bliscy),
- koszty leczenia.
Co ważne, ochroną objęte są nie tylko następstwa nieszczęśliwych wypadków powstałych w trakcie jazdy. Do zdarzenia może także dojść podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu, przy jego załadunku lub rozładunku, w czasie postoju i naprawy na trasie podróży. Ubezpieczenie obejmuje też obrażenia powstałe w związku z upadkiem pojazdu, pożarem czy wybuchem, wynikającym z przyczyn wewnętrznych.
Jak wysokie może być odszkodowanie?
Każdy ubezpieczyciel we własnym zakresie ustala, jakie maksymalne świadczenie zaoferuje. Powszechnie na polskim rynku zawierane są polisy na sumy sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych.
- Na rynku można znaleźć bardzo różne oferty. Na przykład u nas suma ubezpieczenia może wynosić od 10 tys. do 100 tys. zł. Opcjonalnie, na wypadek śmierci kierującego pojazdem możną ją także pięciokrotnie zwiększyć oraz wkrótce będzie można rozszerzyć zakres ochrony o organizację i pokrycie kosztów leczenia i rehabilitacji To pokazuje, że podstawowy zakres NNW może zostać w niektórych przypadkach rozszerzony – mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy.
Świadczenie o wartości pełnej sumy ubezpieczenia jest wypłacane, gdy kierowca lub pasażerowie doznali 100% trwałego uszczerbku na zdrowiu. Oprócz śmierci są to m.in. takie sytuacje jak całkowita utrata wzroku czy poważne uszkodzenie rdzenia kręgowego. W przypadku częściowego uszczerbku na zdrowiu wypłata odpowiada procentowi sumy ubezpieczenia, odpowiadającemu powypadkowym obrażeniom.
[1] Zasięg funkcjonowania systemu Zielonej Karty dostępny jest na tej stronie: https://www.pbuk.pl/system-zielonej-karty/mapa-systemu.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.