Kto dostanie dwa odszkodowania po wypadku samochodowym?
- W 2019 r. na polskich drogach zginęło 2,8 tys. osób, a 35,2 tys. zostało rannych.
- Jeśli ubezpieczenie OC lub AC auta, którym jechali poszkodowani (kierowca i pasażerowie), było w momencie wypadku rozszerzone o polisę NNW, mogą oni otrzymać odszkodowanie.
- Warto pamiętać, że skorzystanie z NNW nie wyklucza odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy wypadku.
Każdego roku ginie w Polsce kilka tysięcy uczestników ruchu drogowego, a dziesiątki tysięcy zostaje rannych. Jak wynika z szacunkowych danych Komendy Głównej Policji, w 2019 r. było to odpowiednio 2,8 tys. i 35,2 tys. osób w nieco ponad 30 tys. wypadków.
Za śmierć lub trwały uszczerbek na zdrowiu doznany w wypadku drogowym można otrzymać odszkodowanie – rekompensatę z obowiązkowego OC sprawcy zdarzenia, ale także osobne świadczenie w ramach komunikacyjnego ubezpieczenia NNW, które jest dobrowolnym rozszerzeniem własnego OC lub AC.
- W przypadku tzw. szkód osobowych, do których zaliczają się utrata zdrowia czy śmierć w wypadku, świadczenia wypłacane przez ubezpieczycieli kumulują się. Często spotykamy się z taką sytuacją: poszkodowani otrzymują pieniądze z polisy OC sprawcy zdarzenia, ale równolegle ubiegają się o środki z ubezpieczenia na życie lub NNW. W ten sposób zapewniają sobie wypłaty z różnych źródeł – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Ochrona dla kierowcy i pasażerów
Pieniądze zostaną wypłacone, jeżeli właściciel samochodu, w którym znajdowali się w momencie wypadku poszkodowani (kierowca oraz pasażerowie), wykupił NNW przy zawieraniu obowiązkowego ubezpieczenia OC lub dobrowolnego AC. Ochrona zadziała w Polsce oraz w krajach należących do systemu Zielonej Karty[1], czyli przede wszystkim na całym obszarze Europy.
Polisa obejmuje związane z nieszczęśliwym wypadkiem:
- trwały uszczerbek na zdrowiu osób znajdujących się w aucie,
- śmierć kierowcy lub jego pasażerów (w takiej sytuacji świadczenie otrzymują ich bliscy),
- koszty leczenia.
Co ważne, ochroną objęte są nie tylko następstwa nieszczęśliwych wypadków powstałych w trakcie jazdy. Do zdarzenia może także dojść podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu, przy jego załadunku lub rozładunku, w czasie postoju i naprawy na trasie podróży. Ubezpieczenie obejmuje też obrażenia powstałe w związku z upadkiem pojazdu, pożarem czy wybuchem, wynikającym z przyczyn wewnętrznych.
Jak wysokie może być odszkodowanie?
Każdy ubezpieczyciel we własnym zakresie ustala, jakie maksymalne świadczenie zaoferuje. Powszechnie na polskim rynku zawierane są polisy na sumy sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych.
- Na rynku można znaleźć bardzo różne oferty. Na przykład u nas suma ubezpieczenia może wynosić od 10 tys. do 100 tys. zł. Opcjonalnie, na wypadek śmierci kierującego pojazdem możną ją także pięciokrotnie zwiększyć oraz wkrótce będzie można rozszerzyć zakres ochrony o organizację i pokrycie kosztów leczenia i rehabilitacji To pokazuje, że podstawowy zakres NNW może zostać w niektórych przypadkach rozszerzony – mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy.
Świadczenie o wartości pełnej sumy ubezpieczenia jest wypłacane, gdy kierowca lub pasażerowie doznali 100% trwałego uszczerbku na zdrowiu. Oprócz śmierci są to m.in. takie sytuacje jak całkowita utrata wzroku czy poważne uszkodzenie rdzenia kręgowego. W przypadku częściowego uszczerbku na zdrowiu wypłata odpowiada procentowi sumy ubezpieczenia, odpowiadającemu powypadkowym obrażeniom.
[1] Zasięg funkcjonowania systemu Zielonej Karty dostępny jest na tej stronie: https://www.pbuk.pl/system-zielonej-karty/mapa-systemu.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Polityka
Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników

Skala nadużyć finansowych w UE rośnie. Pojęcie to obejmuje zarówno nielegalne wykorzystanie funduszy unijnych, defraudacje, jak i korupcję, która może dotyczyć nawet wysoko postawionych urzędników, co pokazały afery finansowe z ostatnich lat. Prokuratura Europejska, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych czy inne instytucje budujące unijną strukturę zwalczania nadużyć finansowych, choć poprawiają efektywność, nie są w stanie wyłapać wszystkich takich przypadków. Zdaniem ekspertów to podważa zaufanie obywateli do UE.
Ochrona środowiska
Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.