Które biznesy chcą sprzedawać ubezpieczenia?
-
W Polsce pracuje ponad 30 tys. agentów ubezpieczeniowych – wynika z danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
-
Jednocześnie już ok. 250 tys. osób liczy grupa uprawnionych do sprzedaży ubezpieczeń we współpracy z zarejestrowanymi agentami.
-
Sprzedażą polis coraz częściej zainteresowane są firmy, które na co dzień nie mają z ubezpieczeniami do czynienia.
-
Poszerzeniem oferty najbardziej interesują się pośrednicy finansowi i branża motoryzacyjna, m.in. warsztaty, sklepy z częściami czy stacje kontroli pojazdów.
Z 30,9 tys. do 30,4 tys. zmniejszyła się na koniec 2021 roku liczba zarejestrowanych w Polsce agentów ubezpieczeniowych – wynika z ostatniego dostępnego, przygotowanego przez KNF podsumowania rynku pośredników. To jednak nie oznacza, że brakuje chętnych do sprzedaży ubezpieczeń: liczba „osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne” (tzw. OWCA) wzrosła w tym samym czasie o ok. 8 tys. i liczy już ćwierć miliona osób. Co ważne, OWCA mogą zawierać umowy z klientami w ramach współpracy z agentami.
- Polisy sprzedają oczywiście przede wszystkim pośrednicy związani bezpośrednio z rynkiem ubezpieczeniowym, np. multiagencje. Dużym kanałem sprzedaży są też dealerzy nowych i używanych samochodów, oferujący klientom pakiet OC/AC jako jeden z elementów zakupu auta. Dla rynku moto dodanie do oferty ubezpieczeń komunikacyjnych jest w pewnym sensie naturalne. Jeżeli wg danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) ok. 50% składki zbieranej przez ubezpieczycieli pochodzi z polis „motoryzacyjnych”, to tu przestrzeń do współpracy między branżami wydaje się być znacząca – zauważa Mariusz Kurowski, wiceprezes zarządu w Benefia Ubezpieczenia.
Na przykład w 2021 roku ubezpieczyciele sprzedali polisy majątkowe za 47 mld zł, z czego 24 mld to składka pochodząca z polis komunikacyjnych. Nic więc dziwnego, że na liście agentów ubezpieczeniowych pojawia się coraz więcej firm zajmujących się diagnostyką, naprawą samochodów czy sprzedażą części. Oprócz komunikacji można jednak wskazać więcej kategorii biznesu „wchodzących” w ubezpieczenia, np. na życie, turystyczne czy mieszkaniowe.
- Rynek ubezpieczeniowy przeszedł przez pandemię suchą stopą. Dziś też radzi sobie dobrze, mimo rosnącej inflacji i wysokich stóp procentowych. Nic więc dziwnego, że sprzedażą ubezpieczeń interesują się obecnie m.in. doradcy kredytowi, którzy obawiają się spowolnienia na rynku nieruchomości – dodaje Mariusz Kurowski z Benefii Ubezpieczenia.
Poniżej lista najczęstszych „niestandardowych” pośredników ubezpieczeniowych.
-
Mechanicy, sklepy z częściami i stacje kontroli pojazdów
Zakup części do samochodu czy naprawa po awarii lub wypadku to – podobnie jak zakup obowiązkowego OC czy dobrowolnego AC – stałe punkty korzystania z samochodu. Małe firmy działające na rynku motoryzacyjnym, warsztaty czy sklepy motoryzacyjne, wprowadzają do sprzedaży ubezpieczenia, żeby zwiększyć przychód oraz konkurencyjność. Dzięki temu ich klienci mogą w jednym miejscu i podczas jednej wizyty załatwić wiele spraw, związanych z posiadaniem i obsługą auta.
Część przedsiębiorców szuka w ubezpieczeniach sposobu na kłopoty swojej branży. Jest to dla nich wręcz być albo nie być na rynku. Najlepszym przykładem są stacje kontroli pojazdów. Stawki za okresowe przeglądy są od 18 lat zamrożone, co w zderzeniu z wysoką inflacją i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności powoduje, że ich biznes jest nierentowny. W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. zamknęło się w Polsce ponad 150 stacji kontroli pojazdów. Pod koniec września ub.r. branża strajkowała.
-
Instytucje finansowe
W 2022 r. sprzedaż ubezpieczeń za pośrednictwem banków była wyraźnie mniejsza w porównaniu z wcześniejszym rokiem – podaje PIU. Przez trzy kwartały wartość sprzedanych tym kanałem ubezpieczeń wyniosła jedynie ok. 80% wyniku porównywanego rok do roku. Było to jednak wciąż 4,16 mld zł, co pokazuje, że banki pozostają ważnym kanałem sprzedaży ubezpieczeń. W stronę sprzedawania polis coraz częściej zwracają się inne instytucje finansowe – zwłaszcza biura doradców kredytowych.
- Pośrednicy finansowi przygotowują się na osłabienie rynku kredytów i obawiają się spadku dochodów. Ubezpieczenia to dla nich oczywisty kierunek, bo banki wymagają przecież polis mieszkaniowych i na życie jako formy zabezpieczenia spłaty kredytu. Także punkty obsługi finansowej włączają sprzedaż różnych kategorii ubezpieczeń do swoich ofert. Niekiedy skala takiej działalności potrafi być naprawdę duża, co pokazuje choćby obecność Poczty Polskiej Dystrybucji wśród naszych partnerów – mówi Mariusz Kurowski z Benefii Ubezpieczenia.
-
Biura podróży
W biurach turystycznych można z kolei ubezpieczyć zagraniczny wyjazd – zarówno w formie grupowej ochrony uczestników wycieczki, jak i indywidualnie. W drugim przypadku turyści dopasowują zakres ochrony do charakteru planowanych aktywności i mogą samodzielnie ustalić, do jakich kwot ubezpieczyciel pokryje koszty potencjalnego leczenia poza krajem czy ratownictwa i transportu medycznego. Biura podróży otwierają się na sprzedaż indywidualnych polis przede wszystkim dlatego, że ich klienci są coraz bardziej świadomi, z czego powinna składać się ochrona ubezpieczeniowa.
***
- Coraz więcej firm rozważa wprowadzenie do oferty ubezpieczeń także dlatego, że nie ma dużych barier wejścia w sprzedaż polis. Trzeba oczywiście spełnić kilka ustawowych wymogów, np. co najmniej średnie wykształcenie, pełna zdolność do czynności prawnych i brak kar za przestępstwa umyślne. W procesie ubiegania się o licencję w KNF-ie można natomiast liczyć na wsparcie ubezpieczyciela – szkolenie zawodowe i przygotowanie do egzaminu. Następnie podpisuje się umowę agencyjną z zakładem ubezpieczeń. W ramach współpracy otrzymuje się też z reguły pełne wsparcie technologiczne, czyli aplikację sprzedażową, a niekiedy nawet wsparcie do stanowiska, na którym klienci mogą samodzielnie kupić polisę – tłumaczy Mariusz Kurowski z Benefii Ubezpieczenia.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
Zgodnie z aktem o surowcach krytycznych władze unijne dążą do zwiększenia niezależności w zakresie ich dostaw od Chin i innych krajów trzecich. Do 2030 roku ze źródeł zewnętrznych ma pochodzić nie więcej niż 65 proc. rocznego zużycia każdego z surowców. Z kolei 25 proc. ma pochodzić z recyklingu. – Te cele nie są nadambitne, bo recykling to relatywnie młoda część gospodarki, więc legislacja, która narzuca te poziomy odzysku i recyklingu to jedno, a realia to drugie – mówi Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Holding. Podkreśla jednak, że Europa ma duży potencjał w zwiększeniu odzysku i przetwarzania cennych surowców
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.