Komunikaty PR

Kultura (cyber)bezpieczeństwa

2023-04-17  |  14:00

Kultura (cyber)bezpieczeństwa

Pod koniec 2022 roku zanotowano wzrost zagrożeń dotyczących cyberbezpieczeństwa o 176% w stosunku do poprzedniego roku. Wiele firm i instytucji publicznych od kilku lat intensyfikuje swoje działania w sieci, a to w połączeniu z intensyfikacją ataków hakerskich, może prowadzić do wzrostu kosztów związanych zapewnieniem odpowiedniej ochrony danych. Odpowiedzią na te problemy może być rozwój kultury bezpieczeństwa.

Pandemia okazała się być trudnym czasem w kwestiach bezpieczeństwa cyfrowego. Dla wielu osób prywatnych i firm codziennością stało się funkcjonowanie w cyberprzestrzeni. Do sieci przeniesiono wiele usług, coraz powszechniejsze stawały się zakupy przez Internet, a nawet korzystanie z instytucji publicznych (np. w formie e-urzędów). Część rozwiązań, które wcześniej były rzadko stosowane, takie jak teleporady medyczne i wizyty online, wdrożono na szeroką skalę. 

Dobry czas dla… hakerów

Jednak wraz ze wzrostem intensyfikacji korzystania z usług internetowych i cyfrowych narzędzi uwierzytelniających, nastąpił również wzrost ilości ataków hakerskich. Jak oszacowało Information Systems Security Association (ISSA), podczas pandemii COVID-19 liczba ataków hakerskich wzrosła aż o 63%! Celem ataków były nie tylko osoby prywatne, ale przede wszystkim firmy i instytucje rządowe. Szczególnie narażone stały się obiekty infrastruktury krytycznej. Jak podaje CERT Polska liczba ataków rośnie z roku na rok. W samym tylko 2022 roku zanotowano ponad 320 tys. zgłoszeń zagrożenia cyberbezpieczeństwa. To oznacza wzrost o ponad 176% w porównaniu do poprzedniego roku.

Także trwająca już ponad rok wojna w Ukrainie przyczyniła się do wzrostu ataków, zwłaszcza na Polskie firmy. Jak podaje opracowany przez KPMG raport „Barometr cyberbezpieczeństwa”, prawie 60% firm zarejestrowało co najmniej jeden incydent naruszenia bezpieczeństwa w minionym roku. Co więcej nawet 20% firm odnotowało większą intensywność ataków hakerskich związanych z trwającą w Ukrainie wojną.

Wysoka cena bezpieczeństwa?

Obecnie część ekonomistów przewiduje recesję w wielu regionach świata. Z kolei pracodawcy obserwując sytuację makroekonomiczną, coraz uważniej przyglądają się wydatkom i szukają oszczędności. Z tego punktu widzenia zatrudnianie specjalistów od cyberbezpieczeństwa i wprowadzanie dodatkowych szkoleń w tym zakresie może wydawać się zbędnym wydatkiem. Jednak biorąc pod uwagę rosnącą z roku na rok liczbę ataków hakerskich, obcinanie kosztów związanych z szeroko rozumianą kulturą bezpieczeństwa jakiejkolwiek organizacji może być długoterminowo złym rozwiązaniem.

Narażeni na ataki są wszyscy, od małej firmy, przez duże korporacje, na szpitalach i jednostkach administracji państwowej kończąc Żeby spać spokojniej potrzebujemy zróżnicowanego pakietu narzędzi wspierających naszą codzienną pracę. Z jednej strony mogą być to procedury i cykliczne szkolenia pracowników z zakresu bezpieczeństwa, z drugiej odpowiednie narzędzia i oprogramowanie, a nawet pakiety ubezpieczeń od ryzyk cybernetycznych – dodaje Kacper Mleczak – Te ostatnie mogą zrównoważyć m.in. koszty przywrócenia utraconych danych, koszty prawne czy koszty powiadomienia klientów o ewentualnych naruszeniach poufności danych.

Ryzyko strat związanych z utratą danych lub wstrzymaniem pracy z powodu ataku hakerskiego stale rośnie. Coraz ważniejsza staje się edukacja pracowników i podnoszenie ich kompetencji cyfrowych w zakresie bezpieczeństwa.

Rozwijanie kultury bezpieczeństwa jednym z rozwiązań

Odpowiedzią na wiele problemów związanych z bezpieczeństwem cyfrowym może być rozwój kultury bezpieczeństwa. Pod tym pojęciem kryją się wszelkie postawy, wiedza, procedury, a także narzędzia i wartości organizacji w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa. 

Badanie Cisco wykazało, że organizacje o silnej kulturze bezpieczeństwa okazywały się nawet o 46% odporniejsze niż te organizacje, których kultura bezpieczeństwa została określona jako słaba. W minionych latach ofiarami ataków byli właśnie pracownicy. Wykorzystywano ich niewiedzę lub nieuwagę wynikającą z presji czasu. Ofiary ataku klikały w maile phishingowe lub fałszywe adresy URL, zarówno na komputerach, jak i urządzaniach mobilnych.

Dlatego istotne jest uznanie dużej roli pracowników w zakresie bezpieczeństwa i wyposażenie ich w odpowiednie narzędzia oraz wprowadzenie praktyk dostosowanych do podstawowych celów biznesowych. Tym  samym powinni zostać uznani za część rozwiązania, a nie źródło problemu. Równie ważne jest także przyjęcie odpowiedniej perspektywy. Zabezpieczenie firmy i jej danych nie powinno być traktowane jak uciążliwe zobowiązanie, a raczej jak podstawowa wartość i inwestycja w rozwój biznesu.

Dziś prowadzenie jakiejkolwiek działalności biznesowej bez obecności w sieci jest coraz trudniejsze. Korzystanie z poczty elektronicznej do przesyłania umów i kontaktu z klientami, prowadzenie profilu firmy w mediach społecznościowych, korzystanie z zaawansowanych systemów obiegu dokumentu i baz danych, to codzienność wielu firm i instytucji – opowiada Kacper Mleczak, wiceprezes Zarządu exito Broker – Wraz z rozwojem technologii używanych wewnątrz organizacji, istnieje także potrzeba wprowadzania zasad i procedur, które zwiększą bezpieczeństwo danych. Dodatkowo wartym rozważenia jest budowa odpowiedniego programu ubezpieczeń, które we współpracy z przyjętymi procedurami i działaniami prewencyjnymi pozwolą na kompleksowe zabezpieczenie.

Co nas czeka w przyszłości?

Eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa przewidują, że dalej w roku 2023 można spodziewać się dalszych kradzieży danych uwierzytelniających i ale też, wraz z rozwojem technologii kwantowych, kradzieży zaszyfrowanych danych. Rosnąca liczba ataków uderzających w systemy firmowe może również prowadzić do zmęczenia i wypalenia specjalistów ds. bezpieczeństwa cybernetycznego. To wszystko sprawia, że na znaczeniu zyskuje obecnie budowanie odporności organizacji, która obejmuje wzrost kompetencji cyfrowych pracowników, udoskonalanie procesów i technologii połączonych ze wczesnym wykrywaniem.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków… Biuro prasowe
2024-04-30 | 09:30

W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków…

W 2023 r. policja zatrzymała w czasie długiego weekendu majowego 1840 nietrzeźwych kierowców – podaje Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji (BRD KGP). Z
Ubezpieczenia Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą
2024-04-30 | 01:00

Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą

W hotelu Crowne Plaza Warsaw The HUB 24 kwietnia 2024 odbyło się wyjątkowe wydarzenie, które rzuca nowe światło na przyszłość branży ubezpieczeniowej. Spotkanie pt.
Ubezpieczenia Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok
2024-04-24 | 12:00

Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok

Kluczowe dane: Przychody w 2023 r.: 9,3 mld euro (+13% w porównaniu do 2022 r.) Zysk operacyjny: 301,2 mln euro (+5,8% w porównaniu do 2022 r.) Wskaźnik

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.