Kultura (cyber)bezpieczeństwa
Kultura (cyber)bezpieczeństwa
Pod koniec 2022 roku zanotowano wzrost zagrożeń dotyczących cyberbezpieczeństwa o 176% w stosunku do poprzedniego roku. Wiele firm i instytucji publicznych od kilku lat intensyfikuje swoje działania w sieci, a to w połączeniu z intensyfikacją ataków hakerskich, może prowadzić do wzrostu kosztów związanych zapewnieniem odpowiedniej ochrony danych. Odpowiedzią na te problemy może być rozwój kultury bezpieczeństwa.
Pandemia okazała się być trudnym czasem w kwestiach bezpieczeństwa cyfrowego. Dla wielu osób prywatnych i firm codziennością stało się funkcjonowanie w cyberprzestrzeni. Do sieci przeniesiono wiele usług, coraz powszechniejsze stawały się zakupy przez Internet, a nawet korzystanie z instytucji publicznych (np. w formie e-urzędów). Część rozwiązań, które wcześniej były rzadko stosowane, takie jak teleporady medyczne i wizyty online, wdrożono na szeroką skalę.
Dobry czas dla… hakerów
Jednak wraz ze wzrostem intensyfikacji korzystania z usług internetowych i cyfrowych narzędzi uwierzytelniających, nastąpił również wzrost ilości ataków hakerskich. Jak oszacowało Information Systems Security Association (ISSA), podczas pandemii COVID-19 liczba ataków hakerskich wzrosła aż o 63%! Celem ataków były nie tylko osoby prywatne, ale przede wszystkim firmy i instytucje rządowe. Szczególnie narażone stały się obiekty infrastruktury krytycznej. Jak podaje CERT Polska liczba ataków rośnie z roku na rok. W samym tylko 2022 roku zanotowano ponad 320 tys. zgłoszeń zagrożenia cyberbezpieczeństwa. To oznacza wzrost o ponad 176% w porównaniu do poprzedniego roku.
Także trwająca już ponad rok wojna w Ukrainie przyczyniła się do wzrostu ataków, zwłaszcza na Polskie firmy. Jak podaje opracowany przez KPMG raport „Barometr cyberbezpieczeństwa”, prawie 60% firm zarejestrowało co najmniej jeden incydent naruszenia bezpieczeństwa w minionym roku. Co więcej nawet 20% firm odnotowało większą intensywność ataków hakerskich związanych z trwającą w Ukrainie wojną.
Wysoka cena bezpieczeństwa?
Obecnie część ekonomistów przewiduje recesję w wielu regionach świata. Z kolei pracodawcy obserwując sytuację makroekonomiczną, coraz uważniej przyglądają się wydatkom i szukają oszczędności. Z tego punktu widzenia zatrudnianie specjalistów od cyberbezpieczeństwa i wprowadzanie dodatkowych szkoleń w tym zakresie może wydawać się zbędnym wydatkiem. Jednak biorąc pod uwagę rosnącą z roku na rok liczbę ataków hakerskich, obcinanie kosztów związanych z szeroko rozumianą kulturą bezpieczeństwa jakiejkolwiek organizacji może być długoterminowo złym rozwiązaniem.
Narażeni na ataki są wszyscy, od małej firmy, przez duże korporacje, na szpitalach i jednostkach administracji państwowej kończąc Żeby spać spokojniej potrzebujemy zróżnicowanego pakietu narzędzi wspierających naszą codzienną pracę. Z jednej strony mogą być to procedury i cykliczne szkolenia pracowników z zakresu bezpieczeństwa, z drugiej odpowiednie narzędzia i oprogramowanie, a nawet pakiety ubezpieczeń od ryzyk cybernetycznych – dodaje Kacper Mleczak – Te ostatnie mogą zrównoważyć m.in. koszty przywrócenia utraconych danych, koszty prawne czy koszty powiadomienia klientów o ewentualnych naruszeniach poufności danych.
Ryzyko strat związanych z utratą danych lub wstrzymaniem pracy z powodu ataku hakerskiego stale rośnie. Coraz ważniejsza staje się edukacja pracowników i podnoszenie ich kompetencji cyfrowych w zakresie bezpieczeństwa.
Rozwijanie kultury bezpieczeństwa jednym z rozwiązań
Odpowiedzią na wiele problemów związanych z bezpieczeństwem cyfrowym może być rozwój kultury bezpieczeństwa. Pod tym pojęciem kryją się wszelkie postawy, wiedza, procedury, a także narzędzia i wartości organizacji w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa.
Badanie Cisco wykazało, że organizacje o silnej kulturze bezpieczeństwa okazywały się nawet o 46% odporniejsze niż te organizacje, których kultura bezpieczeństwa została określona jako słaba. W minionych latach ofiarami ataków byli właśnie pracownicy. Wykorzystywano ich niewiedzę lub nieuwagę wynikającą z presji czasu. Ofiary ataku klikały w maile phishingowe lub fałszywe adresy URL, zarówno na komputerach, jak i urządzaniach mobilnych.
Dlatego istotne jest uznanie dużej roli pracowników w zakresie bezpieczeństwa i wyposażenie ich w odpowiednie narzędzia oraz wprowadzenie praktyk dostosowanych do podstawowych celów biznesowych. Tym samym powinni zostać uznani za część rozwiązania, a nie źródło problemu. Równie ważne jest także przyjęcie odpowiedniej perspektywy. Zabezpieczenie firmy i jej danych nie powinno być traktowane jak uciążliwe zobowiązanie, a raczej jak podstawowa wartość i inwestycja w rozwój biznesu.
Dziś prowadzenie jakiejkolwiek działalności biznesowej bez obecności w sieci jest coraz trudniejsze. Korzystanie z poczty elektronicznej do przesyłania umów i kontaktu z klientami, prowadzenie profilu firmy w mediach społecznościowych, korzystanie z zaawansowanych systemów obiegu dokumentu i baz danych, to codzienność wielu firm i instytucji – opowiada Kacper Mleczak, wiceprezes Zarządu exito Broker – Wraz z rozwojem technologii używanych wewnątrz organizacji, istnieje także potrzeba wprowadzania zasad i procedur, które zwiększą bezpieczeństwo danych. Dodatkowo wartym rozważenia jest budowa odpowiedniego programu ubezpieczeń, które we współpracy z przyjętymi procedurami i działaniami prewencyjnymi pozwolą na kompleksowe zabezpieczenie.
Co nas czeka w przyszłości?
Eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa przewidują, że dalej w roku 2023 można spodziewać się dalszych kradzieży danych uwierzytelniających i ale też, wraz z rozwojem technologii kwantowych, kradzieży zaszyfrowanych danych. Rosnąca liczba ataków uderzających w systemy firmowe może również prowadzić do zmęczenia i wypalenia specjalistów ds. bezpieczeństwa cybernetycznego. To wszystko sprawia, że na znaczeniu zyskuje obecnie budowanie odporności organizacji, która obejmuje wzrost kompetencji cyfrowych pracowników, udoskonalanie procesów i technologii połączonych ze wczesnym wykrywaniem.
88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia
Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.