Podróże Polaków na ferie – najczęściej autem, bez dodatkowych przygotowań
13 lutego ferie rozpoczęli mieszkańcy z ostatnich, czterech województw. Co czwarty Polak wyjeżdża w tym roku na zimowy urlop, a najpopularniejszym środkiem transportu, którym badani docierają na miejsce jest samochód. I choć wybiera go 61% Polaków, to aż 44% nie przygotowuje pojazdu przed taką trasą – wynika z badania Wiener. O bezpieczeństwo auta przed wyjazdem bardziej troszczą się Polki. O najpopularniejszych formach przygotowania auta do urlopu opowiada ekspert Wiener.
Zaczęła się ostatnia tura tegorocznych ferii. I choć większość uczniów błogie lenistwo lub aktywny wypoczynek ma już za sobą, to wypoczynek rozpoczynają mieszkańcy czterech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego
opolskiego i zachodniopomorskiego. O tym, jak docierają na miejsce wypoczynku i jak przygotowują się do bezpiecznej podróży, zapytała w badaniu firma ubezpieczeniowa Wiener.
Ferie najczęściej na czterech kółkach
Najpopularniejszym środkiem transportu, którym Polacy docierają na miejsce wypoczynku w czasie ferii jest samochód. Wybiera go 61% badanych. Na drugim miejscu znalazł się samolot, na który zdecyduje się co czwarty badany. Pozostali wybiorą bardziej ekologiczne opcje: 18% Polaków dojedzie na ferie pociągiem, a co dziesiąty autobusem.
Wysokie ceny paliwa czy biletów kolejowych sprawiają, że urlopowicze muszą ciąć wydatki wybierając alternatywną, tańszą formę transportu lub ograniczając inne koszty. Co trzeci będzie oszczędzał na standardzie miejsca pobytu, 26% zdecyduje się na tańszą lokalizację, a co czwarty planuje zaoszczędzić na wydatkach na ubranie lub wyposażenie sportowe. Więcej niż co piąty badany zadeklarował, że będzie w tym roku oszczędzać na sposobie dojazdu na miejsce. Podczas tegorocznych ferii nie będzie oszczędzać jedynie 27% Polaków.
Jeśli autem, to bez większych przygotowań
Z badania przeprowadzonego przez Wiener wynika, że Polacy, którzy planują podróżować autem, przygotowują je na zimowy wyjazd w różny sposób. Najczęściej, przed ruszeniem w drogę robią kontrolę (przegląd) u mechanika – zadeklarowało tak 38% osób. Co piąty kupuje dodatkowe wyposażenie auta, jak np. łańcuchy na koła, a 14% nabywa dodatkowe ubezpieczenie auta przed wyjazdem. Natomiast aż 44% nie robi żadnych specjalnych przygotowań.
- Zadbanie o samochód nawet przed krótkim wyjazdem jest bardzo ważne. Wszystkie usterki czy awarie są bardziej dotkliwe, gdy znajdujemy się z dala od miejsca zamieszkania. Dlatego warto dla pewności wykonać dodatkowy przegląd i zadbać o wyposażenie awaryjne, jak latarka czy łańcuchy na opony, które przydadzą się w zaśnieżonych górach. Przygotowując się do podróży warto sprawdzić, co zawiera nasz pakiet ubezpieczenia samochodu i rozważyć wykupienie Assistance, dzięki któremu uzyskamy pomoc w razie kolizji, awarii lub kradzieży auta. Przy tym warto pamiętać, że np. ubezpieczenia Auto Assistance Plus od Wienera nie trzeba kupować na cały rok. Można wybrać ochronę na krótszy, np. na 30 dniowy okres – radzi ekspert Marek Dmytryk, ekspert ubezpieczeń komunikacyjnych Wiener.
Warto też pamiętać, że są kraje, które wymagają tzw. Zielonej Karty, czyli Międzynarodowego Certyfikatu Ubezpieczenia Komunikacyjnego. Ten dokument należy mieć planując podróż samochodem między innymi do krajów takich jak, Czarnogóra, Mołdawia, Macedonia czy Turcja.
Kobiety z większą troską o bezpieczeństwo auta
Z badania przeprowadzonego przez Wiener wynika, że to kobiety bardziej troszczą się o bezpieczeństwo auta przed wyjazdem. Aż 46% z nich zadeklarowało kontrolę u mechanika przed dłuższą podróżą. Dla porównania, podobne działanie wymieniło tylko 30% mężczyzn. Co więcej, połowa mężczyzn przyznała, że nie przygotowuje auta w żaden sposób przed zimowym wyjazdem. U kobiet ten odsetek wyniósł 38%.
***
Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 20-22 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.