Podróże Polaków na ferie – najczęściej autem, bez dodatkowych przygotowań
13 lutego ferie rozpoczęli mieszkańcy z ostatnich, czterech województw. Co czwarty Polak wyjeżdża w tym roku na zimowy urlop, a najpopularniejszym środkiem transportu, którym badani docierają na miejsce jest samochód. I choć wybiera go 61% Polaków, to aż 44% nie przygotowuje pojazdu przed taką trasą – wynika z badania Wiener. O bezpieczeństwo auta przed wyjazdem bardziej troszczą się Polki. O najpopularniejszych formach przygotowania auta do urlopu opowiada ekspert Wiener.
Zaczęła się ostatnia tura tegorocznych ferii. I choć większość uczniów błogie lenistwo lub aktywny wypoczynek ma już za sobą, to wypoczynek rozpoczynają mieszkańcy czterech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego
opolskiego i zachodniopomorskiego. O tym, jak docierają na miejsce wypoczynku i jak przygotowują się do bezpiecznej podróży, zapytała w badaniu firma ubezpieczeniowa Wiener.
Ferie najczęściej na czterech kółkach
Najpopularniejszym środkiem transportu, którym Polacy docierają na miejsce wypoczynku w czasie ferii jest samochód. Wybiera go 61% badanych. Na drugim miejscu znalazł się samolot, na który zdecyduje się co czwarty badany. Pozostali wybiorą bardziej ekologiczne opcje: 18% Polaków dojedzie na ferie pociągiem, a co dziesiąty autobusem.
Wysokie ceny paliwa czy biletów kolejowych sprawiają, że urlopowicze muszą ciąć wydatki wybierając alternatywną, tańszą formę transportu lub ograniczając inne koszty. Co trzeci będzie oszczędzał na standardzie miejsca pobytu, 26% zdecyduje się na tańszą lokalizację, a co czwarty planuje zaoszczędzić na wydatkach na ubranie lub wyposażenie sportowe. Więcej niż co piąty badany zadeklarował, że będzie w tym roku oszczędzać na sposobie dojazdu na miejsce. Podczas tegorocznych ferii nie będzie oszczędzać jedynie 27% Polaków.
Jeśli autem, to bez większych przygotowań
Z badania przeprowadzonego przez Wiener wynika, że Polacy, którzy planują podróżować autem, przygotowują je na zimowy wyjazd w różny sposób. Najczęściej, przed ruszeniem w drogę robią kontrolę (przegląd) u mechanika – zadeklarowało tak 38% osób. Co piąty kupuje dodatkowe wyposażenie auta, jak np. łańcuchy na koła, a 14% nabywa dodatkowe ubezpieczenie auta przed wyjazdem. Natomiast aż 44% nie robi żadnych specjalnych przygotowań.
- Zadbanie o samochód nawet przed krótkim wyjazdem jest bardzo ważne. Wszystkie usterki czy awarie są bardziej dotkliwe, gdy znajdujemy się z dala od miejsca zamieszkania. Dlatego warto dla pewności wykonać dodatkowy przegląd i zadbać o wyposażenie awaryjne, jak latarka czy łańcuchy na opony, które przydadzą się w zaśnieżonych górach. Przygotowując się do podróży warto sprawdzić, co zawiera nasz pakiet ubezpieczenia samochodu i rozważyć wykupienie Assistance, dzięki któremu uzyskamy pomoc w razie kolizji, awarii lub kradzieży auta. Przy tym warto pamiętać, że np. ubezpieczenia Auto Assistance Plus od Wienera nie trzeba kupować na cały rok. Można wybrać ochronę na krótszy, np. na 30 dniowy okres – radzi ekspert Marek Dmytryk, ekspert ubezpieczeń komunikacyjnych Wiener.
Warto też pamiętać, że są kraje, które wymagają tzw. Zielonej Karty, czyli Międzynarodowego Certyfikatu Ubezpieczenia Komunikacyjnego. Ten dokument należy mieć planując podróż samochodem między innymi do krajów takich jak, Czarnogóra, Mołdawia, Macedonia czy Turcja.
Kobiety z większą troską o bezpieczeństwo auta
Z badania przeprowadzonego przez Wiener wynika, że to kobiety bardziej troszczą się o bezpieczeństwo auta przed wyjazdem. Aż 46% z nich zadeklarowało kontrolę u mechanika przed dłuższą podróżą. Dla porównania, podobne działanie wymieniło tylko 30% mężczyzn. Co więcej, połowa mężczyzn przyznała, że nie przygotowuje auta w żaden sposób przed zimowym wyjazdem. U kobiet ten odsetek wyniósł 38%.
***
Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 20-22 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.