Podróże Polaków na ferie – najczęściej autem, bez dodatkowych przygotowań
13 lutego ferie rozpoczęli mieszkańcy z ostatnich, czterech województw. Co czwarty Polak wyjeżdża w tym roku na zimowy urlop, a najpopularniejszym środkiem transportu, którym badani docierają na miejsce jest samochód. I choć wybiera go 61% Polaków, to aż 44% nie przygotowuje pojazdu przed taką trasą – wynika z badania Wiener. O bezpieczeństwo auta przed wyjazdem bardziej troszczą się Polki. O najpopularniejszych formach przygotowania auta do urlopu opowiada ekspert Wiener.
Zaczęła się ostatnia tura tegorocznych ferii. I choć większość uczniów błogie lenistwo lub aktywny wypoczynek ma już za sobą, to wypoczynek rozpoczynają mieszkańcy czterech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego
opolskiego i zachodniopomorskiego. O tym, jak docierają na miejsce wypoczynku i jak przygotowują się do bezpiecznej podróży, zapytała w badaniu firma ubezpieczeniowa Wiener.
Ferie najczęściej na czterech kółkach
Najpopularniejszym środkiem transportu, którym Polacy docierają na miejsce wypoczynku w czasie ferii jest samochód. Wybiera go 61% badanych. Na drugim miejscu znalazł się samolot, na który zdecyduje się co czwarty badany. Pozostali wybiorą bardziej ekologiczne opcje: 18% Polaków dojedzie na ferie pociągiem, a co dziesiąty autobusem.
Wysokie ceny paliwa czy biletów kolejowych sprawiają, że urlopowicze muszą ciąć wydatki wybierając alternatywną, tańszą formę transportu lub ograniczając inne koszty. Co trzeci będzie oszczędzał na standardzie miejsca pobytu, 26% zdecyduje się na tańszą lokalizację, a co czwarty planuje zaoszczędzić na wydatkach na ubranie lub wyposażenie sportowe. Więcej niż co piąty badany zadeklarował, że będzie w tym roku oszczędzać na sposobie dojazdu na miejsce. Podczas tegorocznych ferii nie będzie oszczędzać jedynie 27% Polaków.
Jeśli autem, to bez większych przygotowań
Z badania przeprowadzonego przez Wiener wynika, że Polacy, którzy planują podróżować autem, przygotowują je na zimowy wyjazd w różny sposób. Najczęściej, przed ruszeniem w drogę robią kontrolę (przegląd) u mechanika – zadeklarowało tak 38% osób. Co piąty kupuje dodatkowe wyposażenie auta, jak np. łańcuchy na koła, a 14% nabywa dodatkowe ubezpieczenie auta przed wyjazdem. Natomiast aż 44% nie robi żadnych specjalnych przygotowań.
- Zadbanie o samochód nawet przed krótkim wyjazdem jest bardzo ważne. Wszystkie usterki czy awarie są bardziej dotkliwe, gdy znajdujemy się z dala od miejsca zamieszkania. Dlatego warto dla pewności wykonać dodatkowy przegląd i zadbać o wyposażenie awaryjne, jak latarka czy łańcuchy na opony, które przydadzą się w zaśnieżonych górach. Przygotowując się do podróży warto sprawdzić, co zawiera nasz pakiet ubezpieczenia samochodu i rozważyć wykupienie Assistance, dzięki któremu uzyskamy pomoc w razie kolizji, awarii lub kradzieży auta. Przy tym warto pamiętać, że np. ubezpieczenia Auto Assistance Plus od Wienera nie trzeba kupować na cały rok. Można wybrać ochronę na krótszy, np. na 30 dniowy okres – radzi ekspert Marek Dmytryk, ekspert ubezpieczeń komunikacyjnych Wiener.
Warto też pamiętać, że są kraje, które wymagają tzw. Zielonej Karty, czyli Międzynarodowego Certyfikatu Ubezpieczenia Komunikacyjnego. Ten dokument należy mieć planując podróż samochodem między innymi do krajów takich jak, Czarnogóra, Mołdawia, Macedonia czy Turcja.
Kobiety z większą troską o bezpieczeństwo auta
Z badania przeprowadzonego przez Wiener wynika, że to kobiety bardziej troszczą się o bezpieczeństwo auta przed wyjazdem. Aż 46% z nich zadeklarowało kontrolę u mechanika przed dłuższą podróżą. Dla porównania, podobne działanie wymieniło tylko 30% mężczyzn. Co więcej, połowa mężczyzn przyznała, że nie przygotowuje auta w żaden sposób przed zimowym wyjazdem. U kobiet ten odsetek wyniósł 38%.
***
Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 20-22 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI
Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.