Podróże Polaków na ferie – najczęściej autem, bez dodatkowych przygotowań
13 lutego ferie rozpoczęli mieszkańcy z ostatnich, czterech województw. Co czwarty Polak wyjeżdża w tym roku na zimowy urlop, a najpopularniejszym środkiem transportu, którym badani docierają na miejsce jest samochód. I choć wybiera go 61% Polaków, to aż 44% nie przygotowuje pojazdu przed taką trasą – wynika z badania Wiener. O bezpieczeństwo auta przed wyjazdem bardziej troszczą się Polki. O najpopularniejszych formach przygotowania auta do urlopu opowiada ekspert Wiener.
Zaczęła się ostatnia tura tegorocznych ferii. I choć większość uczniów błogie lenistwo lub aktywny wypoczynek ma już za sobą, to wypoczynek rozpoczynają mieszkańcy czterech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego
opolskiego i zachodniopomorskiego. O tym, jak docierają na miejsce wypoczynku i jak przygotowują się do bezpiecznej podróży, zapytała w badaniu firma ubezpieczeniowa Wiener.
Ferie najczęściej na czterech kółkach
Najpopularniejszym środkiem transportu, którym Polacy docierają na miejsce wypoczynku w czasie ferii jest samochód. Wybiera go 61% badanych. Na drugim miejscu znalazł się samolot, na który zdecyduje się co czwarty badany. Pozostali wybiorą bardziej ekologiczne opcje: 18% Polaków dojedzie na ferie pociągiem, a co dziesiąty autobusem.
Wysokie ceny paliwa czy biletów kolejowych sprawiają, że urlopowicze muszą ciąć wydatki wybierając alternatywną, tańszą formę transportu lub ograniczając inne koszty. Co trzeci będzie oszczędzał na standardzie miejsca pobytu, 26% zdecyduje się na tańszą lokalizację, a co czwarty planuje zaoszczędzić na wydatkach na ubranie lub wyposażenie sportowe. Więcej niż co piąty badany zadeklarował, że będzie w tym roku oszczędzać na sposobie dojazdu na miejsce. Podczas tegorocznych ferii nie będzie oszczędzać jedynie 27% Polaków.
Jeśli autem, to bez większych przygotowań
Z badania przeprowadzonego przez Wiener wynika, że Polacy, którzy planują podróżować autem, przygotowują je na zimowy wyjazd w różny sposób. Najczęściej, przed ruszeniem w drogę robią kontrolę (przegląd) u mechanika – zadeklarowało tak 38% osób. Co piąty kupuje dodatkowe wyposażenie auta, jak np. łańcuchy na koła, a 14% nabywa dodatkowe ubezpieczenie auta przed wyjazdem. Natomiast aż 44% nie robi żadnych specjalnych przygotowań.
- Zadbanie o samochód nawet przed krótkim wyjazdem jest bardzo ważne. Wszystkie usterki czy awarie są bardziej dotkliwe, gdy znajdujemy się z dala od miejsca zamieszkania. Dlatego warto dla pewności wykonać dodatkowy przegląd i zadbać o wyposażenie awaryjne, jak latarka czy łańcuchy na opony, które przydadzą się w zaśnieżonych górach. Przygotowując się do podróży warto sprawdzić, co zawiera nasz pakiet ubezpieczenia samochodu i rozważyć wykupienie Assistance, dzięki któremu uzyskamy pomoc w razie kolizji, awarii lub kradzieży auta. Przy tym warto pamiętać, że np. ubezpieczenia Auto Assistance Plus od Wienera nie trzeba kupować na cały rok. Można wybrać ochronę na krótszy, np. na 30 dniowy okres – radzi ekspert Marek Dmytryk, ekspert ubezpieczeń komunikacyjnych Wiener.
Warto też pamiętać, że są kraje, które wymagają tzw. Zielonej Karty, czyli Międzynarodowego Certyfikatu Ubezpieczenia Komunikacyjnego. Ten dokument należy mieć planując podróż samochodem między innymi do krajów takich jak, Czarnogóra, Mołdawia, Macedonia czy Turcja.
Kobiety z większą troską o bezpieczeństwo auta
Z badania przeprowadzonego przez Wiener wynika, że to kobiety bardziej troszczą się o bezpieczeństwo auta przed wyjazdem. Aż 46% z nich zadeklarowało kontrolę u mechanika przed dłuższą podróżą. Dla porównania, podobne działanie wymieniło tylko 30% mężczyzn. Co więcej, połowa mężczyzn przyznała, że nie przygotowuje auta w żaden sposób przed zimowym wyjazdem. U kobiet ten odsetek wyniósł 38%.
***
Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 20-22 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.