Komunikaty PR

Remont łazienki droższy o 120% niż w 2018 - czy Polacy są gotowi?

2022-07-21  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania Inf.pras. ( 1.43 MB )

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że inflacja w czerwcu wyniosła 15,6%, notując 1,5% wzrostu w ciągu miesiąca. Ceny w sklepach rosną w oczach, a podwyżki widzimy nie tylko w cenach żywności – to również wyższe ceny materiałów budowlanych i mieszkań. Eksperci Wiener wyliczyli, że produkty potrzebne przy generalnym remoncie łazienki podrożały w ciągu 3,5 roku o prawie 10 tys. zł. To oznacza, że w razie ewentualnych szkód w mieszkaniu, ubezpieczenie wykupione kilka lat temu nie pokryje w pełni kosztów remontu. Tzw. luka ubezpieczeniowa stanowi realny problem - tylko 1/3 Polaków wie, ile może kosztować przywrócenie mieszkania do poprzedniego stanu na przykład po pożarze lub kradzieży – wynika z badania firmy Wiener.

 

Ceny mieszkań i elementów ich wyposażenia rosną z roku na rok. Polacy nie uwzględniają tych podwyżek, decydując się na ubezpieczenie swoich czterech kątów. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener wynika, że 57% Polaków sprawdziło wartość swojej nieruchomości zanim wykupiło polisę, natomiast co czwarty tego nie zrobił. Co więcej, 40% badanych uważa, że wartość ich mieszkania czy domu jest od kilku lat na podobnym poziomie. Jednak najnowsze dane rynkowe pokazują inny stan rzeczy.

 

Koszty remontu wyższe niż polisa sprzed roku

Według danych PSB[1], ceny materiałów budowlanych wzrosły w maju 2022 r. o 34% w zestawieniu rocznym. Wzrosty odnotowano we wszystkich 20 grupach towarowych, a najmocniejsze podwyżki w skali rocznej zanotowały izolacje termiczne (+63%). Wzrosty widać też w typowo remontowych produktach, takich jak płytki (+29%), cement i wapno (+29%), narzędzia (+24%), stolarka (+24%), chemia budowlana (+21%), oświetlenie i elektryka (+21%), czy farby i lakiery (+17%).

 

- W danych widzimy wzrosty rzędu rekordowych 63% w skali roku, natomiast z naszych analiz wynika, że ceny podstawowych elementów potrzebnych do wykonania remontu łazienki w ciągu 3,5 roku wzrosły nawet o 120%. Oprócz realnie wyższych cen w sklepach budowalnych, wzrosły również koszty, takie jak wynajęcie ekipy remontowej. Dlatego tak ważne jest, by właściciele mieszkań przyjrzeli się swoim ubezpieczeniom – może się okazać, że suma odszkodowania, jaką ustalili kilka lat temu, zupełnie nie odpowiada dzisiejszym kosztom ewentualnych napraw czy zakupu sprzętów – tłumaczy Anna Materny, ekspertka Wiener.

 

Nie wszyscy Polacy świadomi drożejących mieszkań

Na przestrzeni ostatnich lat można zaobserwować znaczący wzrost wartości nieruchomości. Wystarczy przyjrzeć się rosnącym cenom mieszkań. Ceny lokali na rynku wtórnym wzrosły w ciągu ostatnich trzech lat o kilkadziesiąt procent – mogą to odczuć m.in. poszukujący mieszkań w Gdańsku (+54%), Wrocławia czy Katowic (+47%) oraz Krakowa (+41%). Z raportu Evaluer Index 2022 Emmerson Evaluation wynika, że jeszcze w 2018 roku mkw. mieszkania na rynku wtórnym w Warszawie kosztował 8,1 tys. zł. W 2021 roku jest to już 11,4 tys. zł, czyli ponad 40% więcej. Tymczasem z badania Wiener wynika, że aż 4 na 10 badanych uważa, że wartość ich mieszkania czy domu jest od kilku lat na podobnym poziomie.

 

- Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy z rosnącej wartości naszego mieszkania, dopóki nie pojawi się konieczność doprowadzenia go do stanu używalności po nieszczęśliwym zdarzeniu. Wówczas ewentualna polisa, zawarta choćby przed rokiem, może nie pokryć w pełni wszystkich wydatków koniecznych do remontu. Przykładowo, widząc 54% wzrost ceny mieszkań w Gdańsku w ciągu trzech lat, suma ubezpieczenia odpowiadająca wartości mieszkania w 2018 roku teraz realnie zabezpiecza zaledwie część mieszkania. Warto być tego świadomym, gdyż wielu Polaków od lat nie zmienia wartości ubezpieczenia, co potwierdza nasze badanie - 18% respondentów ubezpieczyło swoje mieszkanie lub dom na mniej niż 200 tysięcy złotych, a 22% wybrało sumę z zakresu między 200 a 300 tysięcy złotych – alarmuje Anna Materny z Wiener.

 

Przy tak zadeklarowanych sumach ubezpieczenia, połączonych z dynamicznym wzrostem cen na rynku mieszkań, istnieje duże ryzyko, że wypłacona po dużym zdarzeniu kwota nie pokryje wszystkich remontowych potrzeb. Ponowna kalkulacja sumy ubezpieczenia na polisie może uchronić przed finansowymi problemami, związanymi przekroczeniem remontowego budżetu.

 


[1] https://www.grupapsb.com.pl/centrum-prasowe/trendy-cenowe/trend/zmiany-cen-materialow-budowlanych-oraz-do-domu-i-ogrodu-w-maju-i-za-5-miesiecy-2022-r.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków… Biuro prasowe
2024-04-30 | 09:30

W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków…

W 2023 r. policja zatrzymała w czasie długiego weekendu majowego 1840 nietrzeźwych kierowców – podaje Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji (BRD KGP). Z
Ubezpieczenia Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą
2024-04-30 | 01:00

Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą

W hotelu Crowne Plaza Warsaw The HUB 24 kwietnia 2024 odbyło się wyjątkowe wydarzenie, które rzuca nowe światło na przyszłość branży ubezpieczeniowej. Spotkanie pt.
Ubezpieczenia Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok
2024-04-24 | 12:00

Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok

Kluczowe dane: Przychody w 2023 r.: 9,3 mld euro (+13% w porównaniu do 2022 r.) Zysk operacyjny: 301,2 mln euro (+5,8% w porównaniu do 2022 r.) Wskaźnik

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.