Komunikaty PR

Sezon na wypadki drogowe otwiera się w maju

2023-05-22  |  11:15
Biuro prasowe

W maju każdego roku zaczyna rosnąć liczba wypadków drogowych. Najniebezpieczniejszy okres trwa zazwyczaj do jesieni. Kiedy, gdzie i w jakich warunkach ryzyko udziału w wypadku jest największe?

W porównaniu z początkiem roku maj przynosi z reguły wyraźny wzrost liczby wypadków drogowych – wynika ze statystyk Komendy Głównej Policji. Dobrze obrazują to zeszłoroczne dane – w maju 2022 r. doszło do 2119 zdarzeń, czyli prawie 10% ogólnej liczby wypadków (21 322). Średnia z okresu styczeń-kwiecień wynosiła „jedynie” 1396 wypadków na miesiąc. Rok wcześniej te proporcje były niemal identyczne. To pokazuje, że maj otwiera „sezon” na wypadki. Na drogach zaczyna robić się spokojniej zazwyczaj dopiero od listopada. 

To zjawisko obserwujemy corocznie również w likwidacji szkód. Większa liczba trafiających do ubezpieczycieli zgłoszeń wynika oczywiście ze wzmożonego ruchu w sezonie turystycznym, który nieoficjalnie rozpoczyna się majówką. Maj oznacza też – przynajmniej teoretycznie – lepszą pogodę, a co za tym idzie – lepsze warunki drogowe, które „prowokują” do szybszej i mniej ostrożnej jazdy. Warto mieć to z tyłu głowy, wyjeżdżając na drogę – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Policyjne i ubezpieczeniowe statystyki odsłaniają często nieznany obraz wypadków w Polsce. Poniżej kilka danych, które dobrze jest brać pod uwagę za kierownicą.

  • W piątki lepiej nie wyjeżdżać z garażu

Do największej liczby zdarzeń na drogach dochodzi w piątki. Policja podaje, że w zeszłym roku w tym dniu miało miejsce 3617, czyli aż 17% ogółu wypadków. Dla porównania: na drugim miejscu znalazła się środa (3252), a na trzecim poniedziałek (3248). Zdecydowanie najbezpieczniej jest na drogach w soboty i niedziele.

  • Godziny szczytu trwają od 14 do 18

Intensywny ruch drogowy zwiększa ryzyko wypadków na drodze. Z policyjnego podsumowania wynika, że na drogach „gęsto” zaczyna robić się między godz. 14 a 15. O tej porze dnia doszło w ubiegłym roku do 7,7% zdarzeń. Więcej wypadków miało miejsce tylko w przedziale godzinowym 15-16 i 16-17 (odpowiednio 1711 i 1715, czyli po 8% wszystkich zdarzeń). Sytuacja na drogach zaczyna uspokajać się w godz. 17-18 (7,4%).

  • Prawie 10 mld zł odszkodowań z polis OC

Wysoka inflacja podnosi ceny samochodów, części i usług w warsztatach. W efekcie nawet zbliżona do wcześniejszych lat liczba wypadków i kolizji drogowych kosztuje obecnie dużo więcej. Jak informuje Polska Izba Ubezpieczeń, w 2022 r. odszkodowania i świadczenia z obowiązkowego OC sięgnęły niemal 9,9 mld złotych – to wzrost o 6% w porównaniu z wcześniejszym rokiem. W ramach AC ubezpieczyciele wypłacili kierowcom 6,4 mld złotych – w tym przypadku wzrost wyniósł prawie 7%.

Trwają prace nad zmianą ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, które dostosują ją do unijnych wymogów. Dla kierowców oznacza to, że polisa OC zapewni im ochronę do wysokości 29,88 mln zł w przypadku szkód osobowych wyrządzonych innym użytkownikom dróg i 6,02 mln zł w przypadku szkód na ich mieniu. Sumy gwarancyjne wzrosną więc bardzo wyraźnie, bo o ponad 20%. W przypadku ubezpieczeń AC sumę w polisie wyznacza wartość samochodu – zauważa Damian Andruszkiewicz z Compensy.

  • Prawdopodobieństwo wypadku najniższe na Podlasiu

W 2022 r. najniższy wskaźnik wypadków na 100 tys. mieszkańców zanotowano w woj. podlaskim (29,1), kujawsko-pomorskim (38,3) i lubelskim (38,7). Zdecydowanie najwyższy wskaźnik odnotowano w woj. łódzkim (aż 92,6), za którym znalazły się Mazowsze (liczone bez danych Komendy Stołecznej Policji) – 75,3 oraz Pomorze (67,5). Co ciekawe, „spokojne” Podlasie ma najwyższy wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków – 20,7 osób to 4 razy więcej niż w woj. małopolskim i pomorskim!

  • Dobre warunki pogodowe są… najgorsze?

Dobre warunki atmosferyczne dają niestety złudne poczucie bezpieczeństwa. W takich warunkach doszło w ubiegłym roku do 14 349 wypadków, w których zginęło 1210 osób. Dla porównania, 2557 wypadków zdarzyło się w czasie deszczu, a 3991 – gdy niebo było zachmurzone.

  • Spadła liczba sprawców po alkoholu

Pijani użytkownicy ruchu spowodowali 1729 (8,1%) wypadków drogowych w 2022 r., czyli o ok. 12% mniej niż rok wcześniej. Kierowcy samochodów osobowych odpowiadają za 65% tych zdarzeń. Nietrzeźwi sprawcy zabili 220 osób. Największe zagrożenie stanowią oni w soboty i niedziele – w te dni doszło do odpowiednio 19 i 17% wypadków po alkoholu.

- Nietrzeźwy kierowca zagraża innym uczestnikom ruchu oraz sobie, za co grożą mu wysokie kary. Nie może też liczyć na wsparcie z ubezpieczenia, jeżeli spowoduje szkodę. Poszkodowani przez pijanego kierowcę otrzymają rekompensatę z jego polisy OC, ale ubezpieczyciel może zwrócić się do winnego kierowcy z tzw. regresem, czyli zażądać od niego zwrotu wartości wypłaconego odszkodowania. W praktyce oznacza to, że nietrzeźwi sprawcy zdarzeń drogowych muszą sami pokrywać straty sięgające nieraz kolosalnych kwot – wyjaśnia Damian Andruszkiewicz z Compensy.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia Czy EKUZ wystarczy polskim kibicom na Euro 2024? Biuro prasowe
2024-06-14 | 15:45

Czy EKUZ wystarczy polskim kibicom na Euro 2024?

Kibice z Polski pojadą za reprezentacją na co najmniej trzy mecze fazy grupowej Euro 2024. Jeżeli w podróż zabiorą kartę EKUZ, uzyskają dostęp do publicznej służby zdrowia
Ubezpieczenia Andrzej Klesyk
2024-06-11 | 06:00

Andrzej Klesyk oraz Vincent Vandendael dołączają do Rady Nadzorczej MJM Holdings

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy MJM Holdings SA przegłosowało przyjęcie Andrzeja Klesyka oraz Vincenta Vandendaela w skład Rady Nadzorczej Spółki.
Ubezpieczenia Grupa PIB ujawnia, że kluczowym elementem ich strategii M&A jest zakup portf
2024-06-06 | 13:00

Grupa PIB ujawnia, że kluczowym elementem ich strategii M&A jest zakup portf

W listopadzie tego roku upłyną 4 lata od kiedy PIB Group, brytyjska grupa pośredników ubezpieczeniowych, pojawiło się w Polsce. Zaczęło się od inwestycji w WDB, które w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Prawo

Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

Transport

Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.