Komunikaty PR

Tegoroczne ferie w wersji budżetowej

2023-01-30  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania Inf.pras. ( 0.26 MB )

Choć na ferie w tym roku wybiera się co czwarty Polak, rosnące ceny powodują, że szukamy oszczędności. Polacy mocno tną wydatki, planując wyjazd – aż 73% będzie oszczędzać na standardzie hotelu i jego lokalizacji czy wyżywieniu – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener. Co drugi przeznaczy na zimowy wyjazd do 1,5 tys. zł na osobę. Jak zauważają eksperci Wiener, rośnie jednocześnie świadomość ubezpieczeniowa Polaków, bo już ponad 60% z nich wykupi na wyjazd przynajmniej jeden rodzaj ubezpieczenia. Nadal jednak oszczędza na tym aspekcie aż 17% badanych.

Z przeprowadzonego na zlecenie firmy Wiener badania wynika, że co czwarty Polak ma w planach wyjazd podczas trwających obecnie ferii zimowych. Z dziećmi wyjeżdża tylko 35% rodzin, mimo że mogłoby się wydawać, że to najpopularniejsza forma wykorzystania 2-tygodniowej przerwy od szkolnych zajęć. Nieco częściej na zimowy wyjazd decydują się pary – 39% wyjedzie na taki urlop z parterem lub małżonkiem. 11% badanych zdecyduje się na podróż w pojedynkę, a 12% - z przyjaciółmi. Zaledwie 2% osób wysyła swoje dziecko na samodzielny wyjazd, np. na obóz.

Tropiki zimą dla nielicznych

Spośród badanych, którzy ferie spędzą poza domem, aż 6 na 10 planuje samodzielnie zorganizować wyjazd w Polsce, a 24% na własną rękę wyjedzie za granicę. W kwestii kierunku, zdania Polaków są podzielone: 12% wyjedzie na narty, tyle samo wybierze ciepłe, egzotyczne destynacje. Nieco mniej popularną opcją jest skorzystanie z oferty biur podróży przy organizacji takiego wyjazdu: co dziesiąty wykupi wycieczkę za granicę u organizatorów turystyki (11%), a tylko 6% wesprze się biurem podróży organizującym wycieczki po Polsce.

Ile wydają i na czym oszczędzają Polacy, planując wyjazd w tym roku?

Wiener zapytał w badaniu o prognozowane wydatki w przeliczeniu na osobę. Co drugi badany, który planuje wyjechać w tym roku na ferie, przeznaczy na nie do 1,5 tys. zł na osobę. 30% zaplanowało budżet wyjazdowy w wysokości 1,5 tys. – 3 tys. zł na osobę, a 12% Polaków przeznaczy na wyjazd między 3 tys., a 4,5 tys. zł na osobę. Zaledwie 8% Polaków wyda powyżej 4,5 tys. zł w przeliczeniu na jednego członka rodziny.

Podczas planowania tegorocznych wyjazdów Polacy będą szukali także oszczędności. Co trzeci będzie oszczędzał na standardzie miejsca pobytu, np. hotelu czy kwatery. 26% zdecyduje się na tańszą lokalizację, a co czwarty planuje zaoszczędzić na wydatkach na ubranie lub wyposażenie sportowe. 22% badanych wybierze bardziej ekonomiczną opcję dojazdu na miejsce. Mniej pieniędzy zostawimy także w restauracjach (21%). Jedynie 27% Polaków deklaruje, że nie zamierza oszczędzać podczas tegorocznego wyjazdu.

- Z naszego badania wynika, że obok cięć na wydatkach na hotele czy restauracje, aż 17% Polaków zdecyduje się zaoszczędzić na ubezpieczeniu. I choć gorsze warunki podczas wyjazdu mogą być dokuczliwe, to najtańsza opcja ubezpieczenia lub jej zupełny brak, w razie niespodziewanego zdarzenia może nas – paradoksalnie – kosztować najwięcej. Wybór najtańszej opcji, bez zagłębienia się w poszczególne elementy to ryzyko, że polisa nie będzie nas chronić w 100%, albo nie pokryje wszystkich, koniecznych wydatków. A tu konsekwencje mogą być poważne, a przede wszystkim – kosztowne – wskazuje Rafał Juszkiewicz, ekspert ubezpieczeń turystycznych Wiener.

Ubezpieczeniowe wybory Polaków na ferie

Z badania płynie wniosek, że świadomość ubezpieczeniowa Polaków rośnie. Już 61% respondentów wykupiło lub planuje wykupić na zbliżający się wyjazd przynajmniej jeden z różnych typów ubezpieczeń. Najwięcej, bo 31% badanych, zdecydowało się na ubezpieczenie NNW, czyli ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków. Co piąty wykupił polisę OC (odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym), taki sam odsetek badanych wybrał ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą.

Co dziesiąty Polak ubezpieczył swój sprzęt turystyczny, a 9% zadbało o ubezpieczenie bagażu. 7% badanych wybrało ubezpieczenie, które chroni w razie rezygnacji z wyjazdu. Natomiast aż 39% nie wykupiło i nie planuje wykupić żadnego ubezpieczenia.

- Wybierając kwotę ubezpieczenia, warto sprawdzić, ile wynoszą przykładowe koszty hospitalizacji w danym kraju. Może się okazać, że wybrana przez nas najniższa suma nie pokryje w pełni wszystkich wydatków. Przykładowo, w Austrii czy Czechach interwencja ratowników górskich i transport z miejsca zdarzenia do szpitala są w 100% odpłatne, a koszt użycia helikoptera w akcji ratowniczej to ok. 5 tys. zł za godzinę. W razie takiej sytuacji, nasz zimowy wyjazd może okazać się znacznie droższy niż planowaliśmy. Dlatego zawsze warto podejść do wyboru ubezpieczenia rozważnie i nie kierować się przy jego wyborze wyłącznie ceną – dodaje Rafał Juszkiewicz z Wiener. 

Osoby, które zdecydują się na ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą, deklarują w badaniu wybór różnych kwot ubezpieczenia. 33% wybierze sumę ubezpieczenia do 19 tys. euro. 24% zdecyduje się na kwoty od 20 tys. do 40 tys. euro, 15% ubezpieczy się na kwotę od 41 tys. do 80 tys. euro, a co dziesiąty wybierze sumę powyżej 80 tys. euro.

***

Nota metodologiczna

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 20-22 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia 88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia Biuro prasowe
2024-12-05 | 13:00

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Polscy rolnicy coraz bardziej świadomie podchodzą do ochrony swoich gospodarstw. Już 88% z nich, poza obowiązkowymi polisami, sięga po dodatkowe produkty ubezpieczeniowe – wynika z
Ubezpieczenia Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
2024-11-22 | 08:20

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Posiadanie ubezpieczenia od ryzyka utraty bądź kradzieży danych osobowych deklaruje od 13 do 28 proc. firm z sektora MŚP, w zależności od ich wielkości. Ale choć cyberpolisy są coraz
Ubezpieczenia Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
2024-11-20 | 11:00

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie

Porty jako infrastruktura krytyczna Porty są dziś kluczową infrastrukturą dla gospodarek Europy, obsługując znaczną część międzynarodowego handlu. Około 75% europejskiego importu i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.