Komunikaty PR

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny odpowiada na najczęstsze pytania

2020-05-08  |  11:35
Biuro prasowe
Kontakt
Izabela Hoppe
LoveBrands Relations

Ul. Generała Józefa Zajączka 11 lok. C5
01-510 Warszawa
izabela.hoppe|lbrelations.pl| |izabela.hoppe|lbrelations.pl
608 750 786
www.lbrelations.pl
Do pobrania inf. pras ( 0.03 MB )

Dla turystów i przedsiębiorców: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny odpowiada na najczęstsze pytania związane z funkcjonowaniem branży turystycznej w okresie pandemii

Branża turystyczna wyczekuje na rozwój sytuacji związanej z pandemią koronawirusa. Z ostatnich danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że w marcu i kwietniu liczba zawieszeń działalności przedsiębiorców turystycznych wzrosła w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego o 76%, wynosząc odpowiednio 290 (marzec 2020)  i 374 (kwiecień 2020) w odniesieniu do 4728 przedsiębiorców, którzy nadal pozostają aktywni.

Zamknięcie granic, odwołanie lotów, a przede wszystkim apele rządzących i zdrowy rozsądek Polaków przełożyły się na ograniczenie do minimum ruchu turystycznego, a kolejne imprezy odwoływali przedsiębiorcy, z innych zaś rezygnowali sami klienci. Dalsza niepewność co do przebiegu pandemii może zaważyć na sytuacji przedsiębiorców w najbliższych tygodniach i miesiącach, chociaż duże nadzieje wiąże się z działaniem rozwiązań przyjętych przez rząd w ramach kolejnych odsłon tarczy antykryzysowej.

Uchwalona przez Sejm tarcza antykryzysowa zezwoliła na wydłużenie biurom turystycznym okresu na zwrot pieniędzy – pełnej kwoty lub zaliczki – do 180 dni (plus pierwotny 14 dniowy okres), co poprawia płynność finansową firm. Po drugie, biuro podróży, które przyjęło opłatę za imprezę turystyczną, może zaproponować klientowi voucher na inną usługę, ważny przez rok od odwołanej wycieczki. Wybierając voucher, klient nie musi czekać 180 dni na zwrot wpłaconych środków, a biuro podróży unika sytuacji, w której musiałoby masowo zwracać pieniądze.

W obecnej sytuacji bardzo ważna jest rola Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego jako stabilizatora rynku turystycznego. W przypadku niewypłacalności touroperatora, TFG zapewnia, aby klient biura podróży otrzymał zwrot pieniędzy wpłaconych na realizację umowy o imprezę turystyczną. Z kolei biura turystyczne mogą również wystąpić o zwrot składek wpłaconych do TFG. Dzieje się to w przypadku, gdy ze względu na COVID-19 klienci rozwiążą umowę lub organizator turystyki rozwiąże umowę o udział w imprezie turystycznej i nastąpi zwrot wpłaty klientowi przez touroperatora. Aktualnie TFG rozpatruje wnioski głównie małych i średnich przedsiębiorców. Takich wniosków jest obecnie ok. 30. Wnioski o zwrot składek na TFG można składać w postaci papierowej drogą korespondencyjną lub  w postaci podpisanej korespondencji elektronicznej za pośrednictwem systemu ePUAP. Fundusz pracuje również nad możliwością występowania o zwrot wpłaconych składek za pośrednictwem portalu, na którym znajdują się szczegółowe informacje dla biur
i turystów, dostępnego pod adresem tfg.ufg.pl.

Należy jednak pamiętać, że turyści mogą liczyć na ochronę TFG tylko pod warunkiem, że po pierwsze przedsiębiorca turystyczny, z którym zawarli umowę, legitymuje się wpisem do Rejestru Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. Po drugie przedsiębiorca odprowadził składki na poczet Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Nawet jeżeli teraz nie planujemy kolejnego wyjazdu, warto pamiętać, żeby zawsze – najlepiej przed wykupieniem imprezy – sprawdzać czy touroperator, z którym zawieramy umowę, figuruje w Ewidencji prowadzonej przez TFG. To zapewni nam komfort i bezpieczeństwo na wypadek nieprzewidzianych sytuacji.

Fundusz zwraca również uwagę na najczęściej pojawiające się pytania, zarówno ze strony przedsiębiorców, jak i turystów. Mając na względzie stabilizację rynku turystycznego w Polsce
i zapewnienie bezpieczeństwa tysiącom Polaków wybierających się na przyszłe, długo oczekiwane wakacje, przedstawiciele Funduszu przypominają o najważniejszych kwestiach związanych
z jego funkcjonowaniem i prawami oraz obowiązkami wszystkich zainteresowanych stron.
Dlatego przedstawiciele Funduszu przygotowali odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane z funkcjonowaniem i wsparciem udzielanym przez TFG. Wszystkie niezbędne informacje można  łatwo znaleźć na portalu Funduszu pod adresem tfg.ufg.pl.

 

PYTANIA I ODPOWIEDZI – NA PODSTAWIE DOŚWIADCZEŃ FUNDUSZU

Czy voucher, który proponuje klientowi touroperator, zawsze jest chroniony przez TFG
w przypadku wystąpienia niewypłacalności przedsiębiorcy?

Ochronie na wypadek niewypłacalności przedsiębiorców turystycznych podlegają vouchery oferowane przez organizatorów turystyki w sytuacji odstąpienia od umowy przez podróżnego
lub rozwiązania umowy przez organizatora turystyki w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2. Dotyczy to wyłącznie umów o imprezy turystyczne zawartych
z przedsiębiorcami wpisanymi do rejestru
organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Informacje o wpisie do rejestru i zabezpieczeniu finansowym na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznego znajdują się w Ewidencji prowadzonej przez UFG dostępnej na stronie tfg.ufg.pl.

 

Jaka kwota podlega ochronie TFG, jeżeli touroperator proponuje voucher w wysokości wyższej
niż 100% wartości wpłat?

Ochronie na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki podlegają wyłącznie środki wymienione na voucher odpowiadające wpłatom dokonanym wcześniej przez podróżnych
na poczet realizacji umów o imprezy turystyczne
. Jeśli biuro stanie się niewypłacalne i zabraknie środków z I filaru systemu zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki (gwarancje bankowe, gwarancje ubezpieczeniowe, ubezpieczenia), to brakujące środki zostaną zwrócone przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny do wysokości 100% wpłat podróżnych.

 

W jakiej sytuacji przedsiębiorca turystyczny może otrzymać zwrot składki z TFG, a jakie sytuacje
nie podlegają takiemu zwrotowi?

Zwrot składek przekazanych na TFG jest możliwy wyłącznie, gdy podróżny odstąpi od umowy w trybie określonym w art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych
i powiązanych usługach turystycznych, lub organizator turystyki rozwiąże umowę o udział w imprezie turystycznej w trybie określonym w art. 47 ust. 5 pkt 2 tej ustawy.  Odstąpienie od umowy
lub rozwiązanie umowy musi pozostawać w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2. W ww. przypadkach podróżnemu przysługuje zwrot 100% dokonanych wpłat,
w związku z czym zwrot wpłat podróżnym stanowi warunek konieczny do uzyskania zwrotu składek przekazanych na TFG.

Skorzystanie przez przedsiębiorcę turystycznego z możliwości przesunięcia do 180 dni terminu odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy oraz zwrotu wpłat podróżnym, oznacza brak możliwości ubiegania się o zwrot składek przekazanych na TFG do momentu, gdy odstąpienie
od umowy lub rozwiązanie umowy stanie się skuteczne i wpłaty zostaną zwrócone podróżnym.

Prawo ubiegania się o zwrot składek przekazanych na TFG nie przysługuje przedsiębiorcy również
w przypadku skorzystania przez podróżnych z voucherów
na realizację imprezy turystycznej w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza odwołana w związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2.

 

Czy zwrot składki w związku z rozwiązanymi umowami jest dokonywany automatycznie czy też konieczne jest złożenie dodatkowych dokumentów do TFG?

Zwrot składki nie jest dokonywany automatycznie przez TFG. W celu uzyskania zwrotu należy wystąpić z wnioskiem, w którym należy wykazać kwotę mającą podlegać zwrotowi. Ponadto
do wniosku należy dołączyć:

a) dokumenty potwierdzające odstąpienie od umowy lub jej rozwiązanie,
b) oświadczenie organizatora turystyki dotyczące daty, w której to oświadczenie lub rozwiązanie stało się skuteczne,
c) deklarację,
d) wykaz umów, z których wynikają składki podlegające zwrotowi.
 

Czy jeśli klient zrezygnuje z wyjazdu w związku z zagrożeniem zakażeniem COVID-19, to otrzyma zwrot wniesionej wpłaty do touroperatora ze środków  TFG?

Środki zgromadzone w TFG są wypłacane wyłącznie w sytuacji, gdy impreza turystyczna lub powiązane usługi turystyczne nie zostaną zrealizowane (w całości lub w części) na skutek niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznego. Środki TFG nie są przeznaczone na wypłaty w innych sytuacjach, jak np. rezygnacja z imprezy turystycznej, niezależnie od przyczyny. W celu rezygnacji
z wyjazdu w pierwszej kolejności należy skontaktować się z przedsiębiorcą turystycznym, z którym została zawarta umowa o udział w imprezie turystycznej lub świadczenie powiązanych usług turystycznych. Zasady rezygnacji powinny być tam określone.

***

Turyści oraz przedsiębiorcy z branży turystycznej mogą skorzystać z źródła przydatnych informacji jakim jest portal TFG. Pod adresem tfg.ufg.pl dostępna jest baza wiedzy dla turystów na temat przedsiębiorstw z branży turystycznej, miejsce prezentowania danych o rynku, a także elektroniczna wersja Centralnej Ewidencji podmiotów z branży turystycznej. Za pośrednictwem portalu przedsiębiorcy mogą w łatwy sposób komunikować się z Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym
i Urzędami Marszałkowskimi, co istotnie ułatwia funkcjonowanie zwłaszcza w obecnej sytuacji.

Portal pełni również funkcję bazy danych. Dzięki uzyskanemu dostępowi do bieżących raportów,
w tym także do zbiorczych danych na temat całego rynku, przedsiębiorcy będą mogli śledzić trendy i dostosowywać swoje działania do panujących warunków. Z kolei klienci biur turystycznych mają możliwość rzetelnego zweryfikowania czy dany przedsiębiorca  posiada wpis do prowadzonego
przez marszałków województw rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych oraz czy posiada wymagane zabezpieczenie finansowe. To z kolei pozwoli na ubieganie się o zwrot wniesionych wpłat w przypadku upadłości biura
lub spokojne dokończenie urlopu i powrót do kraju. Klienci będą mogli również sprawdzić status takiej wypłaty ze środków TFG.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy? Biuro prasowe
2024-04-18 | 15:30

Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Firmy księgowe i biura rachunkowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje
Ubezpieczenia BRAK ZDJĘCIA
2024-04-04 | 14:07

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

W 2023 r. aż 92% interwencji w ramach motocyklowego assistance polegało na holowaniu pojazdu – podaje towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa. Kierowane do warsztatu jednoślady pokonywały na lawecie średnio ponad 62 km,
Ubezpieczenia Pęknięta szyba w samochodzie – ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile
2024-04-03 | 10:57

Pęknięta szyba w samochodzie – ile kosztuje mandat, ile naprawa i wymiana, a ile

Spośród wszystkich zgłoszonych w 2023 r. do TUZ Ubezpieczenia szkód komunikacyjnych około 30 proc. związanych było z uszkodzeniami szyb. To dość częste szkody. 85 proc.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.