Ubezpieczenie hulajnogi i roweru? Sprawdź, dlaczego robią to Polacy
- Już nie tylko w Europie, ale też Polsce mamy boom na rowery i hulajnogi. Badania wskazują, że ponad 70% Polaków posiada rower, a w 2022 r. aż co czwarty planuje kupić nowy sprzęt.
- 57% Polaków myśli również o ubezpieczeniu roweru licząc na zwrot pieniędzy w razie kradzieży. 46% docenia możliwość pokrycia kosztów naprawy po wypadku.
- Polacy doceniają też możliwość ochrony samych użytkowników sprzętu. Aż 49% uznaje NNW za wartościowe, a dla 37% ważna jest pomoc medyczna po wypadku.
Polacy pokochali jednoślady. Z roku na rok coraz większa liczba użytkowników rowerów czy hulajnóg, jest zauważalna na polskich ulicach. Pandemia COVID-19 spotęgowała zainteresowanie urządzeniami transportu osobistego, zwłaszcza w charakterze alternatywy dla transportu miejskiego. Rowery i hulajnogi doskonale sprawdzają się w pokonywaniu krótkich miejskich tras także ze względu na większe możliwości ominięcia korków.
Na korzyść rowerów i hulajnóg przemawiają także aspekty ekonomiczne. Dziś pokonanie 100 km samochodem, którego średnie spalanie wynosi 7 l benzyny, o średniej cenie 7 zł kosztuje 49 zł. Dla porównania z wyliczeń zwinnemiasto.pl wynika, że koszt przebycia 100 km własną hulajnogą elektryczną wynosi ok. 70 gr! Natomiast cena takiej trasy przebytej rowerem to dokładnie 0 zł!
- Korzyści płynących z wykorzystania jednośladów jest naprawdę wiele, o czym z roku na rok Polacy przekonują się coraz mocniej. Rozszerza się pojmowanie funkcji rowerów czy hulajnóg - z czysto rekreacyjnej - na pełnowartościowy środek transportu – komentuje Piotr Ruszowski, prezes zarządu Mondial Assistance.
Ubezpieczenie i assistance na rower i hulajnogę?
Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję Difference na zlecenie producenta rowerów – KROSS, ok. 70% Polaków deklaruje posiadanie roweru, a aż 25% ankietowanych osób planuje zakup takiego pojazdu jeszcze w tym roku. Średnia kwota, którą zainteresowani zamierzają przeznaczyć na sprzęt wynosi 1 600 zł i więcej.
- Wraz z rosnącą popularnością jednośladów, coraz więcej użytkowników interesuje się ubezpieczeniem swojego sprzętu. I słusznie. Takie ubezpieczenie i pakiet assistace obejmują naprawę lub zwrot kosztów pojazdu w razie wypadku lub kradzieży. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że prawie połowa użytkowników chciałaby skorzystać z takiej opcji ubezpieczenia – podkreśla Piotr Ruszowski, prezes zarządu Mondial Assistance.
Jak pokazują statystyki Komendy Głównej Policji, w 2021 r. co miesiąc przeciętnie 1125 właścicieli traciło swój rower w wyniku kradzieży. Nic więc dziwnego, że zwrot pieniędzy po kradzieży roweru czy hulajnogi to najbardziej atrakcyjny element ubezpieczenia. Tak wskazało 57% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Mondial Assistance.
- Decydując się na takie ubezpieczenie, trzeba mieć świadomość, że zadziała ono tylko w sytuacji, gdy rower czy hulajnoga były przechowywane w miejscu niedostępnym dla osób postronnych, odpowiednio zabezpieczone w zamkniętym pomieszczeniu o trwałej, trudnej do sforsowania budowie. W kwestii kradzieży w terenie konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie sprzętu - poprzez przypięcie go odpowiedniego miejsca atestowanym zapięciem. Nie można liczyć na wypłatę odszkodowania, jeśli pozostawimy rower lub hulajnogę bez opieki w miejscu niezabezpieczonym — wyjaśnia Rafał Mrozowski, z Allianz Partners.
Z tego badania wynika również, że 27% osób zainteresowanych zakupem takiego ubezpieczenia chciałoby móc skorzystać z opcji zakupu polisy bezpośrednio w sklepie, w którym nabywają hulajnogę lub rower. Z kolei 45% badanych wskazało, że najchętniej wykupiłoby takie ubezpieczenie u agenta ubezpieczeniowego.
Czy ubezpieczenie jednośladu ma sens?
Ubezpieczenie może gwarantować również pokrycie kosztów naprawy zniszczonego w wypadku sprzętu. Ta opcja jest ważna dla 46% badanych przez Mondial Assistance. Koszty naprawy jednego z elementów e-hulajnogi wahają się w granicach od 70-300 zł. W przypadku rowerów naprawa jednej z części może być nawet dwukrotnie wyższa. Przydatne są też opcje pomocy w transporcie uszkodzonego roweru. Jeśli nie można nim wrócić do domu asystor może zorganizować jego transport z miejsca wypadku do punktu napraw lub miejsca zamieszkania. Oczywiście przewożony jest zarówno uszkodzony rower, jak i jego właściciel.
Badania Mondial Assistance pokazują, że Polacy doceniają też możliwość ochrony samych użytkowników sprzętu. Aż 49% ankietowanych uznaje, że NNW jest wartościowym elementem ubezpieczenia. Pomoc medyczna po wypadku jest ważna dla 37% osób biorących udział w badaniu. Dla 48% badanych ważne jest też posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że w 2021 r. doszło do ponad 3 500 wypadków drogowych z udziałem rowerzystów.
- Warto pamiętać, że NNW i OC jest potrzebne nie tylko jeśli jesteśmy właścicielami roweru czy hulajnogi. O takim ubezpieczeniu powinni pomyśleć też użytkownicy sprzętu udostępnianego w ramach różnego rodzaju platform sharingowych. Mogą oni sami ucierpieć w wypadku i wtedy przyda się NNW z opcją pomocy medycznej. Jeśli spowodują wypadek z polisy OC mogą być pokryte roszczenia osoby poszkodowanej - mówi Rafał Mrozowski.
Na przykład z raportu stowarzyszenia Mobilne Miasto wynika, że obecnie liczba e-hulajnóg dostępnych w platformach sharingowych to około 46 tys. sztuk. Eksperci szacują, że jeszcze w 2022 r. można spodziewać się, że rynek ten zwiększy się do poziomu 60 tys. hulajnóg sharingowych. Natomiast prywatnych e-hulajnóg może być nawet trzy razy więcej.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.