Ubezpieczenie hulajnogi i roweru? Sprawdź, dlaczego robią to Polacy
- Już nie tylko w Europie, ale też Polsce mamy boom na rowery i hulajnogi. Badania wskazują, że ponad 70% Polaków posiada rower, a w 2022 r. aż co czwarty planuje kupić nowy sprzęt.
- 57% Polaków myśli również o ubezpieczeniu roweru licząc na zwrot pieniędzy w razie kradzieży. 46% docenia możliwość pokrycia kosztów naprawy po wypadku.
- Polacy doceniają też możliwość ochrony samych użytkowników sprzętu. Aż 49% uznaje NNW za wartościowe, a dla 37% ważna jest pomoc medyczna po wypadku.
Polacy pokochali jednoślady. Z roku na rok coraz większa liczba użytkowników rowerów czy hulajnóg, jest zauważalna na polskich ulicach. Pandemia COVID-19 spotęgowała zainteresowanie urządzeniami transportu osobistego, zwłaszcza w charakterze alternatywy dla transportu miejskiego. Rowery i hulajnogi doskonale sprawdzają się w pokonywaniu krótkich miejskich tras także ze względu na większe możliwości ominięcia korków.
Na korzyść rowerów i hulajnóg przemawiają także aspekty ekonomiczne. Dziś pokonanie 100 km samochodem, którego średnie spalanie wynosi 7 l benzyny, o średniej cenie 7 zł kosztuje 49 zł. Dla porównania z wyliczeń zwinnemiasto.pl wynika, że koszt przebycia 100 km własną hulajnogą elektryczną wynosi ok. 70 gr! Natomiast cena takiej trasy przebytej rowerem to dokładnie 0 zł!
- Korzyści płynących z wykorzystania jednośladów jest naprawdę wiele, o czym z roku na rok Polacy przekonują się coraz mocniej. Rozszerza się pojmowanie funkcji rowerów czy hulajnóg - z czysto rekreacyjnej - na pełnowartościowy środek transportu – komentuje Piotr Ruszowski, prezes zarządu Mondial Assistance.
Ubezpieczenie i assistance na rower i hulajnogę?
Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję Difference na zlecenie producenta rowerów – KROSS, ok. 70% Polaków deklaruje posiadanie roweru, a aż 25% ankietowanych osób planuje zakup takiego pojazdu jeszcze w tym roku. Średnia kwota, którą zainteresowani zamierzają przeznaczyć na sprzęt wynosi 1 600 zł i więcej.
- Wraz z rosnącą popularnością jednośladów, coraz więcej użytkowników interesuje się ubezpieczeniem swojego sprzętu. I słusznie. Takie ubezpieczenie i pakiet assistace obejmują naprawę lub zwrot kosztów pojazdu w razie wypadku lub kradzieży. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że prawie połowa użytkowników chciałaby skorzystać z takiej opcji ubezpieczenia – podkreśla Piotr Ruszowski, prezes zarządu Mondial Assistance.
Jak pokazują statystyki Komendy Głównej Policji, w 2021 r. co miesiąc przeciętnie 1125 właścicieli traciło swój rower w wyniku kradzieży. Nic więc dziwnego, że zwrot pieniędzy po kradzieży roweru czy hulajnogi to najbardziej atrakcyjny element ubezpieczenia. Tak wskazało 57% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Mondial Assistance.
- Decydując się na takie ubezpieczenie, trzeba mieć świadomość, że zadziała ono tylko w sytuacji, gdy rower czy hulajnoga były przechowywane w miejscu niedostępnym dla osób postronnych, odpowiednio zabezpieczone w zamkniętym pomieszczeniu o trwałej, trudnej do sforsowania budowie. W kwestii kradzieży w terenie konieczne jest odpowiednie zabezpieczenie sprzętu - poprzez przypięcie go odpowiedniego miejsca atestowanym zapięciem. Nie można liczyć na wypłatę odszkodowania, jeśli pozostawimy rower lub hulajnogę bez opieki w miejscu niezabezpieczonym — wyjaśnia Rafał Mrozowski, z Allianz Partners.
Z tego badania wynika również, że 27% osób zainteresowanych zakupem takiego ubezpieczenia chciałoby móc skorzystać z opcji zakupu polisy bezpośrednio w sklepie, w którym nabywają hulajnogę lub rower. Z kolei 45% badanych wskazało, że najchętniej wykupiłoby takie ubezpieczenie u agenta ubezpieczeniowego.
Czy ubezpieczenie jednośladu ma sens?
Ubezpieczenie może gwarantować również pokrycie kosztów naprawy zniszczonego w wypadku sprzętu. Ta opcja jest ważna dla 46% badanych przez Mondial Assistance. Koszty naprawy jednego z elementów e-hulajnogi wahają się w granicach od 70-300 zł. W przypadku rowerów naprawa jednej z części może być nawet dwukrotnie wyższa. Przydatne są też opcje pomocy w transporcie uszkodzonego roweru. Jeśli nie można nim wrócić do domu asystor może zorganizować jego transport z miejsca wypadku do punktu napraw lub miejsca zamieszkania. Oczywiście przewożony jest zarówno uszkodzony rower, jak i jego właściciel.
Badania Mondial Assistance pokazują, że Polacy doceniają też możliwość ochrony samych użytkowników sprzętu. Aż 49% ankietowanych uznaje, że NNW jest wartościowym elementem ubezpieczenia. Pomoc medyczna po wypadku jest ważna dla 37% osób biorących udział w badaniu. Dla 48% badanych ważne jest też posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że w 2021 r. doszło do ponad 3 500 wypadków drogowych z udziałem rowerzystów.
- Warto pamiętać, że NNW i OC jest potrzebne nie tylko jeśli jesteśmy właścicielami roweru czy hulajnogi. O takim ubezpieczeniu powinni pomyśleć też użytkownicy sprzętu udostępnianego w ramach różnego rodzaju platform sharingowych. Mogą oni sami ucierpieć w wypadku i wtedy przyda się NNW z opcją pomocy medycznej. Jeśli spowodują wypadek z polisy OC mogą być pokryte roszczenia osoby poszkodowanej - mówi Rafał Mrozowski.
Na przykład z raportu stowarzyszenia Mobilne Miasto wynika, że obecnie liczba e-hulajnóg dostępnych w platformach sharingowych to około 46 tys. sztuk. Eksperci szacują, że jeszcze w 2022 r. można spodziewać się, że rynek ten zwiększy się do poziomu 60 tys. hulajnóg sharingowych. Natomiast prywatnych e-hulajnóg może być nawet trzy razy więcej.
Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.