Ubezpieczenie w ramach biura podróży – co jest ważne dla Polaków?
Co czwarty Polak wyjedzie podczas tegorocznych ferii. Urlopowicze dzielą się na tych, którzy zorganizują wyjazd samodzielnie oraz tych, którzy chętniej skorzystają z usług organizatorów turystyki. Co dziesiąty zwróci się do biura, by wykupić wycieczkę za granicę, a 6% wesprze się tour operatorem organizującym wycieczki po Polsce – wynika z badania Wiener. Jakie oferty ubezpieczeń dostępne w ofercie biur podróży najchętniej wybierają Polacy, analizuje ekspertka firmy ubezpieczeniowej Wiener.
Wybór oferty biura podróży to preferowana opcja dla osób, które myślą o dłuższym, najczęściej zagranicznym wyjeździe, którego nie chcą organizować na własną rękę. W badaniu przeprowadzonym w styczniu przez Wiener, respondenci, którzy planują skorzystać z usług biura podróży lub innego organizatora turystyki przy planowaniu zimowego wyjazdu ocenili, co jest dla nich ważne przy zakupie ubezpieczeń.
Lista ubezpieczeniowych priorytetów Polaków
Z badania wynika, że 42% osób docenia możliwość ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą. Co trzeci Polak uważa za kluczowe ubezpieczenie NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków). Na liście priorytetów są również dodatkowe formy ubezpieczenia – 27% wybierze ubezpieczenie bagażu, a 24% ubezpieczenie kosztów rezygnacji z wyjazdu.
- Co ważne, już 22% badanych wybierając ubezpieczenie, bierze pod uwagę wysokość sumy ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą. To szczególnie istotne, gdyż niska suma może nie wystarczyć w przypadku poważnego zachorowania. Dlatego właśnie to suma i zakres polisy powinny być decydującym aspektem przy wyborze ubezpieczenia. Tour operatorzy wybierający ofertę dla swoich klientów powinni o tym pamiętać – wskazuje Małgorzata Jakuta, Menedżer zespołu ubezpieczeń turystycznych w Wiener.
Co więcej, 22% badanych uznało za ważne ubezpieczenie kosztów transportu w razie wypadku lub choroby i ubezpieczenie Assistance. Nieco mniej, bo co piąty zwraca uwagę na ubezpieczenie OC, czyli odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym, a 15% na ubezpieczenie sprzętu turystycznego. 42% osób przeglądając ofertę ubezpieczeń przede wszystkim zwraca uwagę na jej cenę. Jedynie dla 18% oferta ubezpieczeń w ogóle nie ma znaczenia.
- Z badania wynika, że ubezpieczenie OC nie jest na podium ubezpieczeniowych wyborów Polaków. Uczulam jednak, że brak OC podczas wyjazdu jest bardzo ryzykowną decyzją. Pamiętajmy, że na przykład na stoku nietrudno o wypadki, w których możemy zrobić krzywdę nie tylko sobie, ale i innym. W momencie, gdy spowodujemy uszczerbek na zdrowiu innej osoby, wówczas polisa OC chroni nas przed wysokimi kosztami wydatków na jej ewentualne leczenie. Tu również warto pamiętać o ubezpieczeniu się na odpowiednio wysoką sumę – przypomina Małgorzata Jakuta z Wiener.
Ubezpieczeniowe „must have” dla tour operatorów
Biura podróży oraz inni organizatorzy turystyki mają obowiązek zabezpieczenia swoich klientów na wypadek niewypłacalności. W przypadku takiej sytuacji, gwarancja ubezpieczeniowa służy zabezpieczeniu interesu klientów danej firmy, np. poprzez sfinansowanie ich powrotu do kraju. Oprócz gwarancji, można również wykupić ubezpieczenia dodatkowe, które z powodów losowych umożliwią otrzymanie tej części środków wpłaconych na wyjazd, które biuro podróży potrąciło zgodnie ze swoimi warunkami uczestnictwa w wyjeździe.
- Przykładowo, w Wiener, oprócz obowiązkowej gwarancji, honorowanych przez wszystkie urzędy marszałkowskie w Polsce, ubezpieczamy klientów biur turystycznych na cały zorganizowany wyjazd, w szerokim zakresie. Obok kosztów leczenia za granicą czy kosztów leczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, zadbamy również o ich bagaż podróżny czy sprzęt sportowy. Dostępne jest również ubezpieczenie kosztów rezygnacji z imprezy turystycznej. Jeśli z powodów losowych uczestnicy wyjazdu organizowanego przez biuro podroży będą zmuszeni do rezygnacji z niego, pokryjemy poniesione koszty potrąceń z wpłaty za wyjazd. Zauważamy bardzo duże zainteresowanie klientów produktem ubezpieczenia kosztów rezygnacji, przede wszystkim ze względu na liczbę powodów z jakich można anulować swój wyjazd, dostępne jego warianty w zależności od wysokości ceny imprezy, ale przede wszystkim na elastyczność co do terminu zakupienia takiej polisy. Dziś to nasz wyróżnik na rynku – tłumaczy Małgorzata Jakuta eksperta ubezpieczeń turystycznych Wiener.
Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z imprezy turystycznej dla touroperatorów obejmuje ponadto zwrot kosztów wcześniejszego powrotu do Polski wraz z niewykorzystanymi świadczeniami oraz anulowania biletu lub noclegów.
Ubezpieczenie za pośrednictwem biura podróży
Organizator turystyczny może rozszerzyć swoją ofertę o dodatkowe ubezpieczenia turystyczne. Mogą się one przydać, gdy podczas zorganizowanego wyjazdu, któryś z uczestników zachoruje, ulegnie wypadkowi lub straci bagaż podróżny. Takie ubezpieczenie, dostępne m.in. w Wiener, może się przydać również w przypadku, gdy któryś z uczestników wyrządzi krzywdę osobie trzeciej i konieczna będzie wypłata odszkodowania. Dostępna jest również oferta ubezpieczeniowa dla firm od kosztów rezygnacji z eventu dla swoich pracowników lub zaproszonych uczestników. Oferta dostosowana jest też do obecnej sytuacji związanej z pandemią. Obejmuje ona zwrot kosztów w przypadku rezygnacji z wyjazdu, z powodu nagłego zachorowania na COVID-19. Wiener ma również w swojej ofercie możliwość dokupienia dodatkowej ochrony od zdarzeń związanych z chorobą przewlekłą lub przedwczesnego porodu, poronienia lub hospitalizacji kobiety w ciąży.
***
Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 20-22 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.