Ubezpieczenie w ramach biura podróży – co jest ważne dla Polaków?
Co czwarty Polak wyjedzie podczas tegorocznych ferii. Urlopowicze dzielą się na tych, którzy zorganizują wyjazd samodzielnie oraz tych, którzy chętniej skorzystają z usług organizatorów turystyki. Co dziesiąty zwróci się do biura, by wykupić wycieczkę za granicę, a 6% wesprze się tour operatorem organizującym wycieczki po Polsce – wynika z badania Wiener. Jakie oferty ubezpieczeń dostępne w ofercie biur podróży najchętniej wybierają Polacy, analizuje ekspertka firmy ubezpieczeniowej Wiener.
Wybór oferty biura podróży to preferowana opcja dla osób, które myślą o dłuższym, najczęściej zagranicznym wyjeździe, którego nie chcą organizować na własną rękę. W badaniu przeprowadzonym w styczniu przez Wiener, respondenci, którzy planują skorzystać z usług biura podróży lub innego organizatora turystyki przy planowaniu zimowego wyjazdu ocenili, co jest dla nich ważne przy zakupie ubezpieczeń.
Lista ubezpieczeniowych priorytetów Polaków
Z badania wynika, że 42% osób docenia możliwość ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą. Co trzeci Polak uważa za kluczowe ubezpieczenie NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków). Na liście priorytetów są również dodatkowe formy ubezpieczenia – 27% wybierze ubezpieczenie bagażu, a 24% ubezpieczenie kosztów rezygnacji z wyjazdu.
- Co ważne, już 22% badanych wybierając ubezpieczenie, bierze pod uwagę wysokość sumy ubezpieczenia kosztów leczenia za granicą. To szczególnie istotne, gdyż niska suma może nie wystarczyć w przypadku poważnego zachorowania. Dlatego właśnie to suma i zakres polisy powinny być decydującym aspektem przy wyborze ubezpieczenia. Tour operatorzy wybierający ofertę dla swoich klientów powinni o tym pamiętać – wskazuje Małgorzata Jakuta, Menedżer zespołu ubezpieczeń turystycznych w Wiener.
Co więcej, 22% badanych uznało za ważne ubezpieczenie kosztów transportu w razie wypadku lub choroby i ubezpieczenie Assistance. Nieco mniej, bo co piąty zwraca uwagę na ubezpieczenie OC, czyli odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym, a 15% na ubezpieczenie sprzętu turystycznego. 42% osób przeglądając ofertę ubezpieczeń przede wszystkim zwraca uwagę na jej cenę. Jedynie dla 18% oferta ubezpieczeń w ogóle nie ma znaczenia.
- Z badania wynika, że ubezpieczenie OC nie jest na podium ubezpieczeniowych wyborów Polaków. Uczulam jednak, że brak OC podczas wyjazdu jest bardzo ryzykowną decyzją. Pamiętajmy, że na przykład na stoku nietrudno o wypadki, w których możemy zrobić krzywdę nie tylko sobie, ale i innym. W momencie, gdy spowodujemy uszczerbek na zdrowiu innej osoby, wówczas polisa OC chroni nas przed wysokimi kosztami wydatków na jej ewentualne leczenie. Tu również warto pamiętać o ubezpieczeniu się na odpowiednio wysoką sumę – przypomina Małgorzata Jakuta z Wiener.
Ubezpieczeniowe „must have” dla tour operatorów
Biura podróży oraz inni organizatorzy turystyki mają obowiązek zabezpieczenia swoich klientów na wypadek niewypłacalności. W przypadku takiej sytuacji, gwarancja ubezpieczeniowa służy zabezpieczeniu interesu klientów danej firmy, np. poprzez sfinansowanie ich powrotu do kraju. Oprócz gwarancji, można również wykupić ubezpieczenia dodatkowe, które z powodów losowych umożliwią otrzymanie tej części środków wpłaconych na wyjazd, które biuro podróży potrąciło zgodnie ze swoimi warunkami uczestnictwa w wyjeździe.
- Przykładowo, w Wiener, oprócz obowiązkowej gwarancji, honorowanych przez wszystkie urzędy marszałkowskie w Polsce, ubezpieczamy klientów biur turystycznych na cały zorganizowany wyjazd, w szerokim zakresie. Obok kosztów leczenia za granicą czy kosztów leczenia następstw nieszczęśliwych wypadków, zadbamy również o ich bagaż podróżny czy sprzęt sportowy. Dostępne jest również ubezpieczenie kosztów rezygnacji z imprezy turystycznej. Jeśli z powodów losowych uczestnicy wyjazdu organizowanego przez biuro podroży będą zmuszeni do rezygnacji z niego, pokryjemy poniesione koszty potrąceń z wpłaty za wyjazd. Zauważamy bardzo duże zainteresowanie klientów produktem ubezpieczenia kosztów rezygnacji, przede wszystkim ze względu na liczbę powodów z jakich można anulować swój wyjazd, dostępne jego warianty w zależności od wysokości ceny imprezy, ale przede wszystkim na elastyczność co do terminu zakupienia takiej polisy. Dziś to nasz wyróżnik na rynku – tłumaczy Małgorzata Jakuta eksperta ubezpieczeń turystycznych Wiener.
Ubezpieczenie kosztów rezygnacji z imprezy turystycznej dla touroperatorów obejmuje ponadto zwrot kosztów wcześniejszego powrotu do Polski wraz z niewykorzystanymi świadczeniami oraz anulowania biletu lub noclegów.
Ubezpieczenie za pośrednictwem biura podróży
Organizator turystyczny może rozszerzyć swoją ofertę o dodatkowe ubezpieczenia turystyczne. Mogą się one przydać, gdy podczas zorganizowanego wyjazdu, któryś z uczestników zachoruje, ulegnie wypadkowi lub straci bagaż podróżny. Takie ubezpieczenie, dostępne m.in. w Wiener, może się przydać również w przypadku, gdy któryś z uczestników wyrządzi krzywdę osobie trzeciej i konieczna będzie wypłata odszkodowania. Dostępna jest również oferta ubezpieczeniowa dla firm od kosztów rezygnacji z eventu dla swoich pracowników lub zaproszonych uczestników. Oferta dostosowana jest też do obecnej sytuacji związanej z pandemią. Obejmuje ona zwrot kosztów w przypadku rezygnacji z wyjazdu, z powodu nagłego zachorowania na COVID-19. Wiener ma również w swojej ofercie możliwość dokupienia dodatkowej ochrony od zdarzeń związanych z chorobą przewlekłą lub przedwczesnego porodu, poronienia lub hospitalizacji kobiety w ciąży.
***
Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 20-22 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.