Utrzymanie samochodu już o 21% droższe. OC też idzie w górę!
W ciągu zaledwie 5 lat koszt napraw i serwisowania samochodu zwiększył się średnio o 21%. Do tego trzeba dodać coraz wyższe wydatki na tankowanie paliwa i obowiązkowe OC. Choć to ostatnie jest stosunkowo tanie, kierowcy i na tym obszarze powinni przygotować się na mocne zmiany.
Eksperci porównywarki rankomat.pl przeanalizowali, jak na przestrzeni ostatnich 15 lat zmieniały się ceny OC i czy rosły one proporcjonalnie do przeciętnego wynagrodzenia. Sprawdzili również, ile kosztowało paliwo, naprawy i serwisowanie samochodu. Wyniki są dość niepokojące. Okazuje się, że w 2023 roku utrzymanie auta kosztuje już przeciętnego kierowcę ok. 1,3 tys. złotych więcej niż 5 lat temu.
W ciągu 15 lat OC podrożało o 24%
Rankomat.pl pomaga właścicielom pojazdów w zakupie najtańszego i najlepszego ubezpieczenia samochodu już od 15 lat. Eksperci z rynku OC mogli w tym czasie śledzić zmiany spowodowane zarówno wojną cenową, jak i jej zakończeniem i gwałtownymi podwyżkami średniej składki.
W 2023 roku OC kosztuje średnio 511 zł i jest droższe od przeciętnej składki w kraju w 2009 roku o 24%. To wynik obniżek po 2017 r. i późniejszej stabilizacji. W latach 2016 i 2017 podwyżki cen obowiązkowego ubezpieczenia były tak dynamiczne, że w kulminacyjnym momencie kierowcy płacili ok. 80% więcej za OC niż zaledwie dwa lata wcześniej.
Od początku 2023 roku ceny polis ponownie idą w górę (wrzesień vs styczeń +10%) i bardzo możliwe, że jest to dopiero początek znacznie większych podwyżek.
Od 2009 roku przeciętne wynagrodzenie wzrosło o 115%
Teoretycznie, podwyżka cen OC w skali 24% w ciągu 15 lat nie powinna niepokoić, skoro nasze zarobki są znacznie wyższe. Z danych GUS wynika, że w 2009 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto wynosiło 3315,38 zł, czyli ok. 2376 zł netto. W 2023 r. zarabiamy już na rękę ok. 5105 zł (II kwartał br.). Gdy uwzględnimy wyłącznie cenę obowiązkowego ubezpieczenia i porównamy ją do przeciętnego wynagrodzenia, to okazuje się, że w 2023 roku za jedną wypłatę możemy kupić średnio 10 polis, natomiast w 2009 r. było to niecałe 6.
Jednak wydatki na utrzymanie samochodu nie ograniczają się wyłącznie do zakupu polisy OC. Na pozostałym obszarze, podwyżki cen towarów i usług w skali każdego roku pochłaniają coraz więcej pieniędzy właścicieli pojazdów.
Paliwo jest już droższe o 45%
W 2009 roku za 1 litr najpopularniejszej w naszym kraju benzyny Pb 95 kierowcy płacili 4,18 zł. W połowie października 2023 r. cena takiego paliwa wynosi ok. 6,07 zł, czyli 45% więcej. Z danych GUS wynika, że najdroższe paliwo kupowaliśmy w 2022 roku (średnio 6,67 zł/l benzyny). Co istotne, bardzo szybko możemy powrócić do stawki sprzed roku.
Z najnowszej prognozy e-petrol.pl (Komentarz rynku ropy i paliw z 13.10.2023 r.) wynika, że w związku z dynamicznymi zmianami na rynku międzynarodowym, ceny detaliczne wszystkich typów paliw będą rosnąć. W przypadku benzyny Pb 98, e-petrol przewiduje przedział cen 6,65 - 6,79 zł/l, Pb 95: 5,99 - 6,15 zł/l, oleju napędowego 6,09 - 6,22 zł/l, a autogazu od 3,03 do 3,13 zł/l.
Naprawa i przegląd samochodu podrożały o 21% w ciągu ostatnich 5 lat
Wg danych serwisu dobrymechanik.pl każdego roku kierowcy wydają coraz więcej pieniędzy na naprawy czy sezonowe przeglądy auta. W porównaniu do stawek z 2018 r, obecnie usunięcie usterki, wymiana opon i przełożenie kół, jest droższe o 35%. Zwiększył się także wydatek na wymianę oleju i przegląd (24%). Ceny utrzymały się na podobnym poziomie tylko w przypadku serwisu i naprawy klimatyzacji (1%). Biorąc pod uwagę wszystkie koszty w wybranym roku, różnica pomiędzy 2018 r. a 2023 r. wynosi 21%.
Ile w ciągu roku wydaje przeciętny kierowca na utrzymanie auta?
Specjaliści rankomat.pl przeliczyli także, o ile w ciągu ostatnich 5 lat zwiększyła się suma wszystkich wydatków statystycznego kierowcy w związku z posiadaniem samochodu. Okazuje się, że w 2023 roku średni koszt utrzymania jego auta jest wyższy o ok. 1300 zł niż w 2018 r.
Uwaga! Gdyby w powyższym zestawieniu został uwzględniony pojazd z silnikiem, który zużywa więcej paliwa (w przykładzie uwzględniono spalanie jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach – Volkswagena Golfa), roczne wydatki na samochód byłyby jeszcze większe.
OC będzie jeszcze droższe!
Najprawdopodobniej, w kolejnych miesiącach kierowcy będą płacić znacznie więcej za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Podwyżki cen OC, podobnie jak koszty utrzymania samochodu, również wynikają z coraz wyższych cen części zamiennych i usług. Przy utrzymaniu obecnych stawek i stałym wzroście wartości średniej likwidowanej szkody musielibyśmy przygotować się na coraz niższy standard naprawy pojazdu lub zaniżone odszkodowania. Specjaliści rankomat.pl uważają, że ubezpieczyciele już i tak zbyt długo czekali z ustalaniem cen adekwatnie do ponoszonych kosztów podczas likwidacji szkód.
Bez względu na poziom cen obowiązkowych polis, właściciele pojazdów nadal będą mogli zaoszczędzić dzięki porównaniu ofert różnych ubezpieczycieli.
- Na platformie rankomat.pl, w ciągu 15 lat działalności dokonano ponad 31 mln porównań ofert. Statystycznie więc, niemal każdy dorosły Polak przeprowadził kalkulacje składki przynajmniej raz. Już około 1 mln właścicieli pojazdów skorzystało z naszej pomocy przy zakupie ubezpieczenia. Zaoszczędzili oni łącznie ok. 1 mld zł - mówi Tomasz Kroplewski Kierownik Rozwoju Biznesu rankomat.pl.
Rankomat.pl zapewnia, że dołoży wszelkich starań, aby w jego kalkulatorze pojawiały się oferty jak największej grupy ubezpieczyciel, tak aby każdy kierowca mógł wybrać spośród nich najlepszą polisę.
![88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1588290824,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia
![Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1319146276,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
![Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1741892786,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros0,w_274,_small.jpg)
Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku
Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.
Konsument
Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tmobile-sztuczna-foto-1,w_133,_small.jpg)
Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.
Problemy społeczne
Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
![](https://www.newseria.pl/files/11111/kmon-karpinska-seniorzy-foto2-1,w_133,_small.jpg)
Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.