Ubezpieczyciele poszukują nowych modeli oceny ryzyka cybernetycznego
Panaseer w ramach raportu przebadał czterystu globalnych ubezpieczycieli. Jedną z najbardziej drażliwych kwestii zgłaszanych przez respondentów jest wzrost cen cyberpolis. Na taki stan rzeczy wpływ mają trzy czynniki: rosnąca złożoność cyberataków, wysokie koszty ataków ransomware oraz niezdolność ubezpieczyciela do dokładnej oceny stanu bezpieczeństwa klienta.
Jak wynika z badania 82 proc. respondentów spodziewa się, że składki na cyberubezpieczenia w ciągu dwóch najbliższych lat będą wzrastać. Tylko w 2020 roku 67 proc. z 20 największych ubezpieczycieli poniosło straty na cyberpolisach. Jak wiadomo w kolejnych latach liczba cyberataków drastycznie wzrosła. Najwięcej roszczeń cybernetycznych dotyczyło produkcji, usług finansowych i opieki zdrowotnej.
Rozwiązanie problemów z obecnym modelem cyberubezpieczeń
Jedną z poprawek zaproponowaną w raporcie jest zmiana sposobu mierzenia stanu bezpieczeństwa podczas procesu oceny ryzyka. Zgodnie z ustaleniami Panaseer, 87 proc., ankietowanych uważa, że dla branży ważne jest opracowanie spójnego podejścia do analizy ryzyka cybernetycznego klienta przy użyciu dokładnych metryk i środków bezpieczeństwa.
Inną odpowiedzią na problemy jest zapewnienie ubezpieczycielom większego dostępu do informacji o klientach. Większość (89 proc.) ankietowanych ubezpieczycieli uważa, iż potrzebny jest bezpośredni dostęp do danych klientów i środków potwierdzających stan ich kontroli bezpieczeństwa.
Specjaliści sugerują, że firmy powinny szerzej stosować model analizy czynnikowej ryzyka informacyjnego RiskLens (FAIR), aby zapewnić większą przejrzystość kosztów związanych z cyberpolisami.
- Instytucje ubezpieczeniowe zawieszają coraz wyżej poprzeczkę wobec firm zainteresowanych zakupem polisy cybernetycznej. Wymagania różnią się w zależności od ubezpieczyciela, aczkolwiek kilka z nich pojawia się nad wyraz często. Jednym z nich jest konieczność wprowadzenia uwierzytelniania wieloskładnikowego. Ubezpieczyciele często oczekują też od potencjalnych klientów posiadania firewalla, oprogramowania antywirusowego, a czasami nawet narzędzia do wykrywania i reagowania na incydenty występujące w punktach końcowych - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Jednak firmy nie zrażają się i wykupują cyberpolisy. Według dziennika The Wall Street Journal w 2021 roku globalne przychody uzyskane ze sprzedaży ubezpieczeń cybernetycznych wyniosły blisko 15 miliardów dolarów, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu z 2020 rokiem.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl |

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.