Uchodźcy na rynku pracy
Norwegia jest jednym z europejskich liderów, która rozwija różnorodne metody wsparcia dla uchodźców, ułatwiając im integrację na lokalnym rynku pracy. Badania prowadzone w Norwegii wśród tej grupy zagrożonej wykluczeniem, prowadzą do wniosków i rekomendacji jak optymalnie pomagać uchodźcom w odnalezieniu się w nowej sytuacji życiowej.
Norwescy badacze ostrzegają, by w podejściu do uchodźców nie popełniać błędów generalizowania i wskazują, że to właśnie indywidualne podejście pozwala lepiej zrozumieć potrzeby każdego uchodźcy. Początkiem tego etapu jest poznanie indywidualnych umiejętności, doświadczenia zawodowego i poziomu języka norweskiego danej osoby. Uchodźcom w Norwegii oferowane są szkolenia językowe i zawodowe, dostosowane do potrzeb rynku pracy. Organizowane tam staże i praktyki zawodowe umożliwiają uchodźcom zdobycie doświadczenia i budowanie swojej nowej sieci kontaktów. Norweskie programy wspierają także zakładanie własnej działalności gospodarczej oraz budowę partnerstw z sektorem prywatnym. Uchodźcom oferowane jest też wsparcie psychologiczne i społeczne.
Doświadczenia z Norwegii wskazują, że zaangażowanie lokalnej społeczności jest kluczowe dla sukcesu programów integracyjnych dla uchodźców. Badacze są zgodni, że zawodowa aktywizacja uchodźców przynosi korzyści zarówno im, jak i społeczności lokalnej.
Podobnie sytuacja ma miejsce w naszym kraju. Integracja uchodźców na polskim rynku pracy stanowi wyzwanie, ale także szansę na rozwój społeczno-gospodarczy. Sprawny, ujednolicony przepływ informacji oraz walka z fałszywymi informacjami są niezbędne do skutecznej integracji uchodźców z Ukrainy w polskie społeczeństwo i rynek pracy. Ułatwienie dostępu do rynku pracy poprzez aktywne polityki rynku pracy oraz usuwanie przeszkód w podjęciu zatrudnienia przyczynią się do zwiększenia wkładu uchodźców w polską gospodarkę i poprawy ich poziomu życia.
Wysoki poziom wykształcenia uchodźców wymaga stworzenia programów wsparcia w nauce języka polskiego oraz weryfikacji zagranicznych dokumentów potwierdzających wykształcenie i kwalifikacje zawodowe. Ponadto, tworzenie ofert pracy łączonych z dostępem do opieki przedszkolnej umożliwi rodzicom podjęcie zatrudnienia, nawet w mniejszych miejscowościach.
Dla zapewnienia odpowiednich warunków mieszkaniowych dla uchodźców, konieczne jest szybkie rozwiązanie kwestii zakwaterowania poprzez przekształcenie niewykorzystanych nieruchomości. Uproszczenie regulacji w dziedzinie budownictwa może przyspieszyć zwiększenie podaży zasobów mieszkaniowych.
Współpraca z przedsiębiorstwami oraz zebranie doświadczeń klientów i pracowników urzędów pracy są też kluczowe dla identyfikacji potrzeb rynku pracy i tworzenia skutecznych rozwiązań integracyjnych. Efektywna aktywizacja zawodowa uchodźców wymaga kompleksowego podejścia, łączącego działania administracji publicznej, sektora prywatnego i społeczeństwa.
Naprzeciw tym wyzwaniom przychodzi między innymi projekt prowadzony przez Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan” pod nazwą „Dialog na temat rynku pracy. Uchodźcy i inne grupy znajdujące się w niekorzystnej sytuacji”, który finansowany jest przez Norwegię poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu "DialogSpołeczny – Godna Praca”. W ramach tego projektu stworzono dedykowaną stronę internetową o adresie platformadialogu.org. Umożliwia ona pracodawcom umieszczenie bezpłatnego ogłoszenia o pracy, a osobom poszukającym zatrudnienia – przeglądanie ofert rekrutacyjnych i aplikowanie na konkretne stanowiska. Strona platformadialogu.org zawiera też szereg wskazówek dotyczących rynku pracy oraz bazę wiedzy z zakresu HR i rekrutacji.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samym projekcie lub chcesz dołączyć do PL „Lewiatan” – wejdź na stronę internetową www.prywatni.lublin.pl lub zadzwoń pod nr 081 532 43 33.
Artykuł finansowany przez Norwegię poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu "Dialog Społeczny - Godna Praca",Projekt „Dialog na temat rynku pracy. Uchodźcy i inne grupy znajdujące się w niekorzystnej sytuacji”
The article is supported by Norway through the Norway Grants 2014-2021, in the frame of the Programme “Social Dialogue – Decent Work”, Project “Dialogue about labour market. Refugees and otherdisadvantaged groups”

Spawacz, elektryk, księgowy czy specjalista DevOps i Cloud – kogo brakuje do pracy? Regiony i stawki

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.