Komunikaty PR

W Polsce rośnie sprzedaż dóbr luksusowych. Jak nie stracić tej grupy klientów?

2024-10-16  |  09:53
Biuro prasowe

Branża dóbr luksusowych, obejmująca biżuterię, zegarki, ekskluzywną odzież czy drogie alkohole ma się w Polsce świetnie. Według KMPG wartość tego segmentu rynku w Polsce wzrosła w 2023 roku o 12,2% rok do roku, osiągając wartość 42,4 mld zł, a prognozy na rok 2025 są równie optymistyczne[1]. Jednocześnie branża związana z produktami premium zmaga się z jednym z największych wyzwań – ochroną przed kradzieżami. Wysoka wartość tych produktów sprawia, że są one atrakcyjnym celem zarówno dla drobnych złodziei, jak i zorganizowanych grup przestępczych. Wysoka koncentracja marek premium na małej powierzchni sprzedażowej, np. butikach, salonach

z biżuterią czy zegarkami, a także w lotniskowych sklepach, wymaga subtelnych, a jednocześnie wysoko skutecznych rozwiązań.

 

Korzyści z RFID w ochronie dóbr luksusowych

Klient „premium” różni się jednak od standardowego konsumenta. Wymaga nie tylko najwyższej jakości spersonalizowanej obsługi. Ważne są wszelkie detale, jak choćby wystrój sklepu czy łatwość i wygoda zapoznania się ze wszystkimi właściwościami produktu, szczególnie tego ekstremalnie drogiego. Obecnie u szczytu możliwości zakupowych są przedstawiciele pokoleń X i Y, jednak już za chwilę do klientów luksusowych butików dołączy pokolenie Z. Oni w szczególności zwracają uwagę na doświadczenia zakupowe, ekologię czy wygodę przeżywania zakupów[2]. Etykiety RFID to nowoczesne rozwiązanie, które łączy zaawansowaną ochronę z wygodą użytkowania. Produkty luksusowe często wymagają swobodnej prezentacji, aby zachęcić klientów do zakupu. Jednak tradycyjne metody zabezpieczeń, takie jak gabloty, linki bezpieczeństwa czy alarmy, ograniczają kontakt z towarem i mogą zniechęcać potencjalnych nabywców. Klient „premium” oczekuje zupełnie innego poziomu obsługi nastawionej na jego indywidualne potrzeby i oczekiwania – dla nich estetyka i sposób prezentacji mają ogromne znaczenie. Technologia RFID oferuje znacznie bardziej subtelne podejście – staje się częścią eleganckiej szaty graficznej produktu lub jego opakowania, będąc jednocześnie niewidoczną dla oka.

Oznaczenie RFID, umożliwia również monitorowanie lokalizacji i ruchu towarów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu sprzedawcy mogą szybko zidentyfikować próbę kradzieży, jednocześnie nie ograniczając klientom dostępu do produktów. Kluczową zaletą tego rozwiązania jest możliwość swobodnego przeglądania i dotykania luksusowych towarów przez klientów, bez konieczności ich zamykania w gablotach.

 

Dobra luksusowe na fali wznoszącej

Globalny rynek dóbr luksusowych rozwija się dynamicznie. Według raportu Bain & Company[3], w 2023 roku globalna sprzedaż towarów luksusowych osiągnęła wartość ponad 362 miliardów dolarów, z prognozowanym wzrostem o kolejne 50% do 2030 roku. Najlepiej sprzedające się kategorie luksusowych produktów to Odzież i akcesoria – 35% rynku, Zegarki i biżuteria – 22% rynku, Perfumy i kosmetyki – 20% rynku, Buty – 14% rynku, Torebki i galanteria skórzana – 9% rynku[4].

Warto wspomnieć, że rynek produktów premium to także luksusowe alkohole, akcesoria wyposażenia wnętrz, które stanowią często niemal unikatowe dzieła sztuki czy np. akcesoria modowe. Torebki od niektórych projektantów uzyskują zawrotne ceny - przykładowo Mouawad 1001 Nights Diamond Bag to wydatek prawie 4 mln USD[5].

 

Korzyści z RFID w ochronie dóbr luksusowych

Oznaczenie RFID to zaawansowane rozwiązanie, które umożliwia monitorowanie ruchu i lokalizacji produktów w czasie rzeczywistym. Przykładem może być tutaj miniaturowa etykieta "Kompasu " od Checkpoint Systems. To szczególnie istotne w przypadku towarów luksusowych, gdzie estetyka i prezentacja znacząco wpływają na wybory konsumentów. Etykiety RFID mogą być łatwo zintegrowane z produktami o różnych rozmiarach, od delikatnej biżuterii, przez zegarki, aż po luksusowe torebki czy opakowania alkoholi, nie wpływając negatywnie na ich wygląd.

Jedną z kluczowych korzyści stosowania RFID jest ułatwienie handlu typu omnichannel. Dzięki możliwości śledzenia towarów w czasie rzeczywistym, sprzedawcy mogą zintegrować stany magazynowe z różnych kanałów sprzedaży – zarówno tych stacjonarnych, jak i online. To zapewnia większą elastyczność w obsłudze zamówień, umożliwiając szybszą dostawę, lepszą obsługę zwrotów i wymian oraz ogólnie usprawnienie zarządzania sprzedażą na wielu platformach. Klienci mogą z łatwością sprawdzić dostępność produktów online i odebrać je w sklepie lub zamówić bezpośrednio do domu. To o tyle ważne, że raport Statista[6] wskazuje, że do 2025 roku nawet 25% produktów luksusowych będzie sprzedawanych online.

Ponadto, wdrożenie technologii RFID znacząco obniża koszty operacyjne. Automatyzacja procesów związanych z inwentaryzacją oraz śledzeniem produktów redukuje potrzebę ręcznego liczenia towarów, co nie tylko zmniejsza liczbę błędów, ale również przyspiesza te działania. Zwiększona efektywność operacyjna oznacza mniej zasobów ludzkich potrzebnych do obsługi stanów magazynowych i poprawę przepływu towarów, co przekłada się na oszczędności dla firm operujących w branży luksusowej, ale także możliwość przeznaczenia zasobów na stworzenie unikalnego doświadczenia zakupowego.

 

Ochrona przed kradzieżą na poziomie globalnym

Kradzieże to poważny problem w tej branży. Warto przypomnieć największe kradzieże biżuterii i zegarków w ostatnich latach. Przykładowo w 2022 roku w Berlinie grupa złodziei ukradła 1000 zegarków o łącznej wartości 10 milionów euro[7]. Największa kradzież biżuterii w Polsce miała miejsce w 2002 roku, kiedy to w Trójmieście skradziono diamenty o wartości 1,5 mln dolarów[8]. Złodzieje szybko opuścili miejsce zdarzenia, a towar nie został odzyskany. Przestępcy wykorzystują sprytne metody ucieczki i ukrywania łupów, co pokazuje wyzwania związane z ochroną tego typu towarów.  Jednak ostatnio nasilają się także inne negatywne zjawiska, jak np. zorganizowane napady na luksusowe butki znanych marek modowych. Paryż i Rzym już się borykają z tym problemem, a pewnie kwestią czasu jest, kiedy tego typu problemy zawitają do innych miast i państw[9]. Francuski dom mody Balmain padł ofiarą kradzieży kolekcji przed paryskim tygodniem mody. Zmusiło to firmę do stworzenia zupełnie nowej kolekcji w ciągu zaledwie dwóch tygodni[10].

Wprowadzenie technologii RFID mogłoby znacząco zmniejszyć ryzyko podobnych incydentów. Zdalne monitorowanie produktów oraz automatyczne alarmy w przypadku próby usunięcia etykiety RFID sprawiają, że złodzieje mają znacznie trudniejsze zadanie.

 

Inwentaryzacja i logistyka – dodatkowe korzyści dla sprzedawców

- Wielu osobom wydaje się, że technologia RFID służy wyłącznie do zabezpieczania produktów przed kradzieżą – to błąd. Oprócz ochrony przed kradzieżą, technologia RFID upraszcza procesy inwentaryzacji i zarządzania towarami. W tradycyjnych metodach inwentaryzacja biżuterii i zegarków bywa czasochłonna, wymaga szczególnej ostrożności i dokładności. Dzięki RFID sprzedawcy mogą błyskawicznie przeglądać stany magazynowe i automatycznie identyfikować brakujące produkty, co znacznie redukuje ryzyko ludzkiego błędu i minimalizuje czas spędzony na liczeniu zasobów. A to nie jedyne możliwości tej technologii! – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

 

Ekologia i optymalizacja logistyki dzięki RFID

Oprócz oczywistych korzyści związanych z bezpieczeństwem, technologia RFID, w tym etykiety "Kompasu", ma również pozytywny wpływ na zrównoważony rozwój i ekologię.

- Dzięki precyzyjnej kontroli nad zasobami, sprzedawcy mogą zoptymalizować procesy logistyczne. Szybsza inwentaryzacja i automatyczne śledzenie produktów ograniczają konieczność częstych dostaw, co z kolei prowadzi do zmniejszenia emisji CO2 oraz zużycia paliwa w transporcie. Wprowadzenie RFID pozwala także na lepsze zarządzanie zapasami, co redukuje liczbę niepotrzebnych przemieszczeń towarów oraz minimalizuje straty – dodaje Robert Głażewski.

Dodatkowo, RFID zmniejsza konieczność używania papierowych etykiet czy manualnych systemów identyfikacji, co przyczynia się do redukcji odpadów w procesach logistycznych.

 

RFID jako klucz do sukcesu w branży luksusowej

Technologia RFID to przyszłość ochrony i zarządzania towarami luksusowymi. Oferuje skuteczną ochronę przed kradzieżami, ułatwia inwentaryzację, a jednocześnie zwiększa wygodę klienta podczas przeglądania produktów. Dla branży dóbr luksusowych, gdzie wysoka wartość towarów łączy się

z koniecznością ich atrakcyjnej prezentacji, to właśnie RFID jest idealnym rozwiązaniem.

 


[1] https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2024/05/rynek-dobr-luksusowych-w-polsce-nowe-wymiary-luksusu.html

[2] https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2024/05/rynek-dobr-luksusowych-w-polsce-nowe-wymiary-luksusu.html

[3] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-rynek-osobistych-dobr-luksusowych-wart-rekordowe-362-mld-euro

[4] https://www.bain.com/insights/from-surging-recovery-to-elegant-advance-the-evolving-future-of-luxury/

[5] https://www.elle.pl/artykul/najdrozsze-torebki-swiata-ile-kosztuja

[6] https://www.designbiznes.pl/2024/08/wyzwania-rynku-dobr-luksusowych/

[7] https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2022-12-15/niemcy-najbardziej-zuchwala-kradziez-roku-lup-1000-luksusowych-zegarkow-sprzedawca-zbankrutowal/

[8] https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/kradziez-stulecia-na-targach-w-gdansku-diamenty-nagle-wyparowaly/qln095r

[9] https://www.thenationalnews.com/lifestyle/luxury/2024/06/11/chanel-bulgari-store-robberies/

[10] https://www.thenationalnews.com/lifestyle/luxury/2024/06/11/chanel-bulgari-store-robberies/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Immersyjny pokaz sztuk wizualnych na suficie warszawskiej Promenady Biuro prasowe
2024-10-16 | 12:00

Immersyjny pokaz sztuk wizualnych na suficie warszawskiej Promenady

Warszawskie centrum handlowe Promenada po raz kolejny wyznacza standardy w branży retail, tworząc specjalną przestrzeń dla pokazów sztuki cyfrowej Promenada Digital Art Space. Na
Handel Zwrotka jako pierwszy operator systemu kaucyjnego w Polsce korzysta z bazy GS1
2024-10-15 | 14:00

Zwrotka jako pierwszy operator systemu kaucyjnego w Polsce korzysta z bazy GS1

Krajowy System Kaucyjny Zwrotka pioniersko wykorzystuje bazę danych „Moje GS1” i wyznacza nowy standard w branży. Dzięki wsparciu globalnych norm GS1, proces zwrotu opakowań
Handel Lider Starachowice poszerzył swoją ofertę o produkty kuchenne marki Zwieger
2024-10-15 | 09:20

Lider Starachowice poszerzył swoją ofertę o produkty kuchenne marki Zwieger

Wyposażenie kuchenne jak dla profesjonalistów. Zwieger w Lider Starachowice Oferta Lider Starachowice - dystrybutora urządzeń elektronicznych, w tym AGD i RTV -  poszerzyła się

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Green Industry Summit 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym

Polska jest najbardziej zaawansowana spośród państw członkowskich w pracach nad stworzeniem Społecznego Planu Klimatycznego, który ma zostać przedstawiony w ciągu kilku tygodni. W ramach planu 50 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego trafi na wsparcie transformacji energetycznej w Polsce, z czego jedna trzecia – na inwestycje w obszarze budownictwa. Z założenia środki te mają uchronić najbiedniejszych przed ubóstwem energetycznym w czasie przejściowym transformacji energetycznej.

IT i technologie

Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji

Rozwój nowoczesnych technologii, w tym zwłaszcza uczenia maszynowego czy generatywnej sztucznej inteligencji, zwiększa możliwości statystyków. Mogą oni korzystać z nowych źródeł danych i poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji. Wraz z rozwojem narzędzi informatycznych zmienia się też sposób, w jaki odbiorcy poszukują danych statystycznych. Opracowania przygotowywane przez jednostki takie jak Główny Urząd Statystyczny czy Eurostat będą musiały konkurować z tymi, które przygotowują podmioty niewyspecjalizowane lub nawet modele językowe, bazujące często na niepewnych źródłach.

DlaWas.info

Infrastruktura

Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku

Branżę energetyczną w całej Europie, także w Polsce, czeka szeroko zakrojona zielona transformacja. Tymczasem w ciągu ostatnich 30 lat dokonywano bardzo mało inwestycji w tym sektorze, a wykonawcy zajmujący się budową infrastruktury borykają się z niedostatkiem odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Przyciąganie pracowników i szkolenie ich jest utrudnione przez niepewność zamówień w kolejnych latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.