W Polsce trwa kampania „To nie śmieć”, promująca zbiórkę surowców
Kampania "To nie śmieć", prowadzona przez ERP, czyli European Recycling Platform, jest inicjatywą obecną w 12 krajach Europy, w tym także w Polsce. Jej celem jest uświadamianie oraz promowanie recyklingu elektroniki, baterii, opakowań oraz odpadów tekstylnych zgodnie z zasadami rozszerzonej odpowiedzialności producenta i wymogów dotyczących ekoprojektu. Kampania potrwa do końca bieżącego roku.
W krajach europejskich zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest jednym z najszybciej rosnących strumieni odpadów, z którego wciąż mniej niż 40% jest poddawane recyklingowi. Według badań Eurostatu z 2020 roku, na jednego Europejczyka przypada średnio 16 kg wyrzucanych elektro-odpadów.[1] A to oznacza, że tylko 7 kg z tej sumy jest ponownie przetwarzanych. Sytuacja ma się jeszcze gorzej w przypadku odpadów tekstylnych. Tylko 2% z 11 kg ubrań, które rocznie wyrzuca przeciętny mieszkaniec Europy, kierowanych jest do recyklingu.
– W Polsce obserwujemy wzrost świadomości ekologicznej. Polacy wiedzą o odpadach i ich utylizacji znacznie więcej niż jeszcze dekadę temu. Niemniej jednak osiągane obecnie wskaźniki recyklingu wciąż nie są wystarczające. Potrzebna jest edukacja na szeroką skalę w zakresie wtórnego wykorzystywania surowców, które znajdują się między innymi w sprzętach elektronicznych, bateriach, opakowaniach czy tekstyliach – mówi Mikołaj Józefowicz, Dyrektor generalny ERP Polska Organizacja Odzysku SEiE i Organizacja Odzysku Opakowań SA. – W ERP Polska prowadzimy wiele różnorodnych akcji, jak chociażby „Moda na Recykling” czy „Polska stolica recyklingu”, które są skierowane do konsumentów i mieszkańców miast. Mają one uświadamiać w jaki sposób postępować z zużytym sprzętem. Kolejnym ważnym przedsięwzięciem jest kampania „To nie śmieć”. W ramach kampanii w Polsce koncentrujemy się głównie na sprzęcie elektronicznym i chcemy, aby trafiła ona do szerokiego grona odbiorców – nie tylko z cennymi informacjami dla producentów zobowiązanych przepisami ekoprojektowania, ale też do konsumentów, którzy dotychczas być może nie mieli świadomości, jak wiele korzyści dla środowiska i nas samych przynosi recykling – dodaje Mikołaj Józefowicz.
Międzynarodowa inicjatywa
Kampania „To nie śmieć” jest inicjatywą prowadzoną wielokanałowo w 12 krajach Europy – Polsce, Austrii, Danii, Finlandii, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Norwegii, Portugalii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Jej organizatorem jest organizacja European Recycling Platform będąca częścią Landbell Group – dostawcy globalnych usług z zakresu Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Jako Organizacja Odzysku realizuje obowiązki producentów wynikające z Rozszerzonej Odpowiedzialności w zakresie zbierania i przetwarzania opakowań, sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii oraz tekstyliów. Polski oddział ERP prowadzi zbiórkę sprzętu elektronicznego, a kampanię „To nie śmieć” kieruje głównie do producentów wprowadzających produkty elektryczne i elektroniczne.
- ERP Polska zabiera głos w kluczowych dyskusjach i konsultacjach dotyczących zapisów rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Jesteśmy nie tylko głosem producentów, ale też ich kompleksowym doradcą. Obecnie toczy się dyskusja między innymi na temat wprowadzenia kaucji na sprzęt. W ERP stoimy na stanowisku, że należy zmienić sposób obliczania celów zbiórki, biorąc pod uwagę krańcowo różne czasy życia produktów. Co więcej, sugerowalibyśmy, aby skierować większą uwagę na edukację i liczne punkty zbiórki. Wychodzimy z założenia, że na dłuższą metę nie da się osiągnąć tych celów wbrew zasadom ekonomii, albo będzie to bardzo kosztowne. Ryzykujemy wtedy odwrócenie się opinii publicznej od poparcia tych ambitnych celów – dodaje Mikołaj Józefowicz.
Akcja „To nie śmieć” ma uświadamiać, że recykling to nie tylko sposób na uzyskanie surowców do wykorzystania w produkcji nowych przedmiotów, unikając ich pozyskiwania z natury, ale też możliwość odpowiedniego przetwarzania niebezpiecznych substancji, które można znaleźć w produktach. Przykładowo, freon i gazy cieplarniane znajdziemy w lodówkach, proszek fosforowy w starym sprzęcie telewizyjnym czy rtęć w lampach fluorescencyjnych i bateriach. Recykling jest także najlepszym rozwiązaniem, aby unikać szkodliwego składowania odpadów na wysypiskach i w innych nieodpowiednich miejscach, co prowadzi do zanieczyszczania gleby i ekosystemów wodnych oraz szkodzi bioróżnorodności i ludziom.
Więcej informacji o kampanii można znaleźć na: https://erp-recycling.org/whats-up/im-not-trash/
[1] https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20201208STO93325/zuzyty-sprzet-elektryczny-i-elektroniczny-w-ue-fakty-i-liczby-infografika

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.