Komunikaty PR

Wakacje na pracę, praca na wakacje - kto szuka pracy sezonowej w Polsce

2024-06-07  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.11 MB )

Coraz więcej obcokrajowców decyduje się na wyjazd do pracy w Polsce w okresie wakacyjnym.  
Jak podaje GUS, w ubiegłym roku przyjechało ich ponad milion i stanowili ok. 6.6% udziału w ogóle zatrudnionych sezonowo. 

Choć lato to czas, który kojarzy się z odpoczynkiem i relaksem, dla niektórych to czas intensywnej pracy, podejmowanej często za granicą - czas, który stwarza możliwości zdobycia cennego doświadczenia zawodowego oraz dodatkowych dochodów. Polska jako destynacja zarobkowa jest wybierana przez obcokrajowców coraz częściej. Jak będzie w tym roku?

Na pracę wakacyjną w Polsce decydują się mieszkańcy aż 150 krajów, wśród których dominują pracownicy ze Wschodu – Ukraińcy, Białorusini, Gruzini i Hindusi. Najczęściej przyjeżdżają młodzi ludzie, w tym studenci i absolwenci szkół średnich, którzy szukają sposobu na nauczenie się czegoś nowego oraz zdobycie dodatkowych środków finansowych na dalszą edukację, czy realizację własnych planów. Dla wielu z nich jest to okazja do zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego, podszlifowania języka obcego oraz poznania nowych kultur.  Poza tym do pracy sezonowej w Polsce garną się też wszyscy ci, którzy chcą podreperować domowy budżet. Wśród nich znajdują się zarówno młodzi dorośli, jak i osoby w średnim wieku, które chcą skorzystać z możliwości zarobienia większych pieniędzy niż w kraju pochodzenia. 

Obcokrajowcy coraz częściej decydują się na sezonowe wyjazdy do pracy w Polsce ze względu na wyższe zarobki, możliwość zdobycia cennego doświadczenia zawodowego oraz szansę na poprawę umiejętności językowych. Dodatkowo, praca w międzynarodowym środowisku pozwala na poznanie nowych kultur i poszerzenie horyzontów, co staje się niezwykle atrakcyjne dla młodych ludzi i studentów – mówi Julia Zachorodnia, specjalistka HR z Grupy VIPoL zajmującej się pośrednictwem pracy. 

Ekspertka wymienia kilka głównych korzyści płynących z sezonowych wyjazdów za granicę:

  • Wyższe zarobki – praca sezonowa za granicą często wiąże się z wyższymi zarobkami w porównaniu do pracy w kraju pochodzenia. Nawet krótkoterminowe zatrudnienie pozwala na zgromadzenie znacznych oszczędności.
  • Rozwój zawodowy – praca w międzynarodowym środowisku umożliwia zdobycie unikalnego doświadczenia zawodowego. Kontakt z różnymi kulturami, metodami pracy i standardami zwiększa kompetencje zawodowe i może być cennym atutem w przyszłych rekrutacjach. 
  • Podnoszenie umiejętności językowych – praca za granicą to doskonała okazja do nauki i doskonalenia języków obcych w naturalnym środowisku. Codzienne rozmowy z miejscowymi oraz współpracownikami znacznie przyspieszają proces nauki i pomagają w opanowaniu języka na poziomie praktycznym.
  • Poszerzanie horyzontów – praca w innym kraju to nie tylko obowiązki zawodowe, ale także możliwość poznania nowych kultur, tradycji i zwyczajów. Taki wyjazd może być inspirującym doświadczeniem, które wzbogaci osobiste i kulturowe horyzonty.
  • Budowanie sieci kontaktów – pracując za granicą, można nawiązać cenne kontakty zawodowe i osobiste. Taka sieć znajomości może okazać się przydatna zarówno w kontekście przyszłych ofert pracy, jak i współpracy międzynarodowej.

Ogromnym wsparciem w procesie szukania pracy wakacyjnej mogą być agencje pracy, oferujące pomoc w znalezieniu odpowiednich ofert pracy, przygotowaniu do rekrutacji, czy dopełnieniu kwestii formalnych w procesie zatrudnienia.  Dzięki pośrednikowi pracownicy mogą mieć pewność, że ich przyszłe miejsce pracy zostało odpowiednio zweryfikowane i spełnia wszystkie standardy. Agencja zapewnia wsparcie również w organizacji wyjazdu oraz już w jego trakcie. - Wsparcie agencji pracy jest wielopoziomowe – od organizacjo podróży, zakwaterowania oraz formalności związanych z zatrudnieniem – tłumaczy Julia Zachorodnia. - W trakcie współpracy z nami nigdy nie pozostawiamy pracowników samych sobie. W ramach kontraktu pracownicy mogą też liczyć na pomoc w przypadku jakichkolwiek problemów, czy pytań. Zapewniamy stały kontakt oraz, pomoc prawną i psychologiczną, by nasi pracownicy czuli się bezpieczni w miejscu daleko od domu.

Praca w Polsce jest, więc warto przyjechać i skorzystać z możliwości zarobienia. Dla pracowników ze Wschodu Polska jest krajem otwartym i chłonnym. I choć warunki finansowe mogą być nieco słabsze od tych oferowanych dalej na Zachodzie, to jednak Polska wygrywa swoją gościnnością i bliskością geograficzną i kulturową.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.