Komunikaty PR

Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% r/r

2021-07-22  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.

Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl

Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% niż przed rokiem

Wskaźnik inflacji w Polsce wciąż utrzymuje się na podwyższonym poziomie. Jednak jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, uśrednione ceny podstawowych produktów FMCG są w czerwcu nieznacznie niższe niż miesiąc temu i sporo niższe niż rok wcześniej. Niesłabnąca konkurencja cenowa między sieciami handlowymi sprawia, że czerwiec jest kolejnym miesiącem, w którym wartość koszyka maksymalnego jest niższa w porównaniu do poprzedniego roku. W porównaniu do czerwca 2020 roku zmniejszyła się o 13,06%.

Z danych GUS wynika, że inflacja po 4,7% w maju, w czerwcu wyniosła 4,4%. Jak wskazują ekonomiści inflacja jest spowodowana przede wszystkim wzrostem cen paliw, drożejącą żywnością czy podwyżkami cen wybranych usług. Jednak pomimo wysokiego poziomu inflacji, ceny w uwzględnionych w badaniu sieciach handlowych nieznacznie spadły. Oznacza to, że ich właściciele nie rezygnują z walki o klienta i wciąż prowadzą bardzo aktywną politykę cenową.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były niższe niż w maju. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (4,37%) oraz w sklepach Biedronka (3,09%). W ujęciu rocznym w pięciu sieciach odnotowano niewielki wzrost cen wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,04%), Tesco (0,17%), Carrefour (0,70%), e-grocery (1,18%) i Kaufland (1,63%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry w której średnia cena w czerwcu 2021 r. była niższa o 15,56 zł niż przed rokiem. To spadek o 7%.

- Z najnowszej analizy naszych ekspertów wynika, że spadły nieznacznie koszty zakupów przez Internet. W czerwcu ten spadek wyniósł 2,1 procent w porównaniu do maja. Powodem może być mniejsze zainteresowanie zamówieniami spożywczymi online, ze względu na łatwiejszy dostęp do zakupów stacjonarnych po zniesieniu pandemicznych ograniczeń. Dodatkowo, lato i korzystna pogoda, sprzyjają spotkaniom towarzyskim, obserwujemy więc rosnącą sprzedaż produktów sezonowych. Sklepy odnotowują w ostatnim czasie wzrost sprzedaży mięsa, ryb, słodyczy i napojów, w tym alkoholowych. Sieci oferowały je w specjalnych promocjach, między innymi w trakcie zakończonych właśnie mistrzostw Euro 2020 – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

W czerwcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,93 zł. To spadek o 2,26 zł, czyli o 1% w porównaniu do maja br. 

W ostatnim miesiącu roku szkolnego najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 206,99 zł. To o 3,53 zł mniej niż najtańszy koszyk w maju, również należący do Auchan. Najwięcej w czerwcu 2021 r. trzeba było wydać po raz kolejny w sieci Tesco, gdzie za zakupy należało zapłacić 233,47 zł, czyli o 12,8 % więcej niż w najtańszym Auchan. Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 252,10 zł, co stanowi nieznaczny spadek cen w tym kanale o 5,41 zł (2,1 %) wobec maja. Może to być spowodowane znacznym poluzowaniem pandemicznych obostrzeń i obserwowanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency powrotem klientów do sklepów stacjonarnych.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu 2021 r. wskazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić podobnie jak przed miesiącem w kanale hybrydowym - 220,66 zł (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 14% więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.

Czerwiec 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do maja br. Koszt zakupów online spadł o 2,1% względem maja. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. W okresie letnim największy wzrost cen w e-commerce stanowią słodycze, które były droższe w online w kanale hybrydowym. Powodem takiego wzrostu cen może być wyzwanie dla sieci w dostarczaniu produktów podatnych na wysoką temperaturę. Najwięcej najtańszych grup produktowych (po 3) można było znaleźć w sieciach: Kaufland i Makro. Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Auchan. Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w czerwcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Lidl, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

W największym stopniu w skali roku staniały produkty sypkie (20,63%), używki i alkohol (8,29%) oraz kategoria mięso, wędliny i ryby (6,81%). W największym stopniu po raz kolejny zdrożały napoje, w czerwcu wzrost ten wyniósł prawie 15% wobec 2020 r.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 177,10 zł (mniej
o 3,98 zł niż w maju), natomiast koszyk produktów najdroższych – 290,14 zł (mniej o 5,05 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2021 r. wyniosła 113,04 zł i jest ona
o 1,03 zł mniejsza niż w maju. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2021 r. była wyższa o 2,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu br. tańszy o 13,06% niż w 2020 r. Z analizowanych danych wynika, że wartość koszyka maksymalnego jest nieustannie niższa w zestawieniu do roku 2020 natomiast wartość koszyka minimalnego ciągle rośnie, co pokazuje, że pomimo rosnącej inflacji, walka cenowa w sieciach nie maleje.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Promocja dla fanów kina domowego - Hisense Laser TV z gratisowym telewizorem! Biuro prasowe
2021-07-30 | 16:30

Promocja dla fanów kina domowego - Hisense Laser TV z gratisowym telewizorem!

Hisense, jeden z liderów rynku RTV i AGD, wspólnie z siecią Media Expert, przygotował wyjątkową promocję dla wszystkich fanów domowego kina. Kupując jeden z wybranych
Konsument Raport: ile Polacy wydają na urządzanie wnętrz?
2021-07-27 | 12:00

Raport: ile Polacy wydają na urządzanie wnętrz?

Letnie miesiące sprzyjają większym i mniejszym remontom. Platforma Homebook.pl w najnowszym raporcie sprawdziła, jak kształtują się wydatki związane ze zmianami aranżacji w polskich
Konsument O czym pamiętać przy planowaniu wakacji, by nie wpaść w długi?
2021-07-23 | 01:00

O czym pamiętać przy planowaniu wakacji, by nie wpaść w długi?

Z danych ZPF wynika, że Polacy odpowiedzialnie podchodzą do kwestii finansowania wypoczynku – to jeden z najczęściej wskazywanych celów oszczędzania pieniędzy.

Więcej ważnych informacji

Złote Spinacze 2021

Transport

Pandemia wzmocniła rolę portów morskich w transporcie. Szczecin i Świnoujście notują kolejny miesiąc wzrostów

Lipiec był kolejnym z rzędu miesiącem wzrostów w przeładunkach towarów w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Po pierwszej połowie roku wzrost był na poziomie 11,5 proc. Jeśli ta dynamika się utrzyma, obecny rok prześcignie 2019 rok. Perspektywy są jeszcze lepsze, bo kolejne inwestycje zwiększają możliwości obu portów. Ubiegły rok, chociaż zamknął się na niewielkim minusie, pokazał, jak ważna jest rola portów morskich w krajowym transporcie.

Konsument

Coraz więcej nieruchomości w Polsce jest smart. Polacy najczęściej inwestują w inteligentne systemy zarządzania oświetleniem i ogrzewaniem

40 proc. Polaków użytkuje urządzenia, które są uważane za elementy inteligentnego domu – wynika z badania Somfy, dostawcy rozwiązań automatyki domowej i smart home. Co więcej, 60 proc. użytkowników zamierza dalej inwestować w unowocześnianie swoich nieruchomości. Kierunkiem rozwoju smart home jest integracja wszystkich urządzeń i sterowanie nimi za pomocą aplikacji czy asystenta głosowego. – Konsumenci zaczynają rozumieć, że smart home to nie tylko pojedyncze rozwiązanie, ale cały ekosystem, który można dostosować do stylu życia mieszkańców – mówi Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający Somfy Polska.

Ochrona środowiska

Od 14 do 36 tys. górników będzie potrzebować wsparcia na rynku pracy. Wielu znajdzie zatrudnienie w energetyce odnawialnej

Do końca tej dekady od 14 do 36 tys. górników będzie potrzebować wsparcia na rynku pracy: przebranżowienia, relokacji do innych kopalni albo wcześniejszego odejścia na emeryturę. Jednocześnie do tego czasu na Śląsku istnieje możliwość stworzenia nawet 75–85 tys. nowych miejsc pracy, a największe szanse na zastąpienie górniczych etatów mają budownictwo, przetwórstwo przemysłowe i energetyka oparta na OZE – pokazują szacunki Instytutu Badań Strukturalnych. – Nie wolno tracić czasu, trzeba od razu przystąpić do tych działań. One muszą być podejmowane stopniowo, bez gwałtownych ruchów, każdy  obawia się pogorszenia sytuacji materialnej i utraty pracy – podkreśla prezes zarządu ILF Consulting Engineers Polska, Andrzej Dercz.

Konsument

Prawie połowa Polaków chce żyć bardziej ekologicznie, nawet jeśli oznacza to wyrzeczenia. Proekologicznego podejścia oczekują również od firm

Rośnie świadomość ekologiczna Polaków. 47 proc. społeczeństwa deklaruje, że zmieniłoby styl życia na bardziej ekologiczny, nawet jeśli wiązałoby się to z wyrzeczeniami i mniejszą wygodą – wynika z badania Barometr Providenta. Najczęściej wskazywane działania podejmowane na rzecz środowiska to segregowanie odpadów, oszczędzanie wody i rezygnacja z plastiku. Proekologicznego podejścia Polacy oczekują również od firm. Chcieliby także pracować w otoczeniu roślinności. Dziś połowa badanych wskazuje, że w ich miejscu pracy nie ma w ogóle roślin lub jest ich za mało.