WHO ma kolejny kłopot
W sieci pojawiło się 25 tys. adresów e-mailowych oraz odpowiadających im haseł należących do Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), Gates Foundation i kilku innych organizacji zaangażowanych w walkę z COVID-19.
Według Washington Post odkrycia dokonała organizacja non profit SITE Intelligence Group, która od dawna bacznie obserwuje działania różnych grup ekstremistów. Niestety, jak do tej pory nie udało się ustalić źródła wycieku. Gdy tylko e-maile znalazły się w sieci, natychmiast zostały wykorzystane przez ekstremistyczne organizacja do przeprowadzania kampanii polegających na nękaniu pracowników WHO, Banku Światowego czy National Institutes of Health (NIH). Tego typu akcje mają wzmocnić działania przeciwko polityce wymienionych organizacji w walce z pandemią, a także propagować teorie spiskowe dotyczące COVID-19.
Światowa Ogranizacja Zdrowia potwierdziła, że wyciekło 6835 adresów, ale tylko 457 było aktualnych. WHO zapewnia, że nie pojawiły się żadne ślady wskazujące na wykorzystanie exploita. Hasła pracowników, którzy byli ofiarami ataku, zostałyzresetowane.
- Ryzyko nowych ingerencji spowodowanych publikacją adresów e-mail i haseł trudno zmierzyć, ponieważ organizacje rządowe i biznesowe często używają uwierzytelniania wieloskładnikowego, które wymaga tymczasowego kodu lub fizycznego tokena by uzyskać dostęp do systemu komputerowego, nawet jeśli atakujący posiada prawidłowe hasło. Warto jednak zauważyć, że kilka tygodni temu głośno mówiło się o tym, że WHO znajdzie się na celowniku hakerów. Informowano o tym pracowników tej organizacji, a mimo to, nie udało się uniknąć poważnej wpadki. - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Według SITE Intelligence Group ofiarami ataku były też National Institutes of Health, z którego wyciekło 9938 adresów e-mail z hasłami, The Centers for Disease Control and Prevention (6857), Bank Światowy (5120)
źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
SHEIN wygenerował w 2023 roku 119 mln euro do polskiego PKB
Pierwszy Kreuzberg Kraft Kebap poza stolicą – Chajzer postawił na Manufakturę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.