Komunikaty PR

Wyniki testów zbiórki opakowań Eurocash przed wprowadzeniem systemu kaucyjnego

2024-10-02  |  16:00
Biuro prasowe
Kontakt
Magdalena Maksymiuk
PR Hub

Długa 16/205
00-238 Warszawa
magdalena.maksymiuk|prhub.eu| |magdalena.maksymiuk|prhub.eu
609555990
prhub.eu
Do pobrania docx ( 0.44 MB )

Grupa Eurocash, podobnie jak cała branża, przygotowuje się do wdrożenia nowego systemu kaucyjnego, który ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Razem z właścicielami wybranych sklepów w ramach sieci: Delikatesy Centrum i Duży Ben oraz ABC, Groszek i Eurosklep zrzeszonych w sieci partnerskiej Moje Sklepy, od kilku miesięcy prowadzone są testy różnych rozwiązań – od zwrotomatów po ręczne sposoby zbiórki opakowań. Ich wyniki pokazały, że konsumenci najczęściej zwracali butelki PET o poj. 1,5 l i puszki o poj. 0,5 l, otrzymując w zamian kupon do wykorzystania na zakupy. Preferowaną formą zwrotu opakowań są butelkomaty.

Według dostępnych szacunków ponad 55 tys. sklepów w Polsce ze względu na swój mały metraż znajdzie się poza systemem kaucyjnym, co dziś stanowi 80 proc. wszystkich lokalnych sklepów w naszym kraju. Większość tych placówek zlokalizowanych jest w mniejszych miejscowościach i na wsiach. Doświadczenia innych krajów, które już wdrożyły system kaucyjny, pokazują, że nieprzystąpienie do systemu sklepów poniżej 200 m kw. może spowodować spadek obrotów każdego z nich o ok. 30 proc. Dlatego Grupa Eurocash, chcąc pomóc właścicielom lokalnych sklepów, zrzeszonym w ramach Grupy, utrzymać klientów i obrót, rozpoczęła kilka miesięcy temu pilotaż odbioru opakowań kaucyjnych po napojach. Ma on na celu wypracowanie takich rozwiązań i narzędzi, które – dostosowane do formatu sklepu – zapobiegną wykluczeniu tych placówek oraz pozwolą jak najlepiej odpowiedzieć na wymogi nowej ustawy i praktycznie włączyć się w odzyskiwanie opakowań, by wspierać rozwój gospodarki obiegu zamkniętego. W ramach tych przygotowań została także powołana Grupa Projektowa, która łączy przedstawicieli wszystkich sieci oraz działów, których system będzie dotyczył.

Pierwsze wyniki testów

Pilotaż przyjmowania opakowań zwrotnych po napojach jest realizowany w województwie łódzkim w wybranej grupie sklepów o różnych formatach: w Delikatesach Centrum i Dużym Benie oraz w ramach sieci partnerskiej w sklepach Groszek, ABC i Eurosklep. Przyjmowane są opakowania po napojach PET o poj. do 3 l oraz puszki o poj. do 1 l. Klient sklepu otrzymuje 10 gr za oddane opakowanie do kwoty max 5 zł przy jednorazowym zwrocie. Następnie może tę kwotę wykorzystać na zakupy w danym sklepie w okresie 7 dni.

Najchętniej konsumenci zwracają opakowania do butelkomatów (ok. 86% wszystkich zwróconych opakowań). Pozostałe formy to zbiórka ręczna, czyli zwrot do sklepu, gdzie sprzedawca skanuje opakowanie i umieszcza je w specjalnym pojemniku, przekazując kupon klientowi do wykorzystania podczas kolejnych zakupów lub kiedy sprzedawca rejestruje przyjęcie opakowania na formularzu, a następnie wydaje kupon.

- Dotychczasowe testy wypadły pozytywnie i dostarczyły nam wielu informacji, zarówno co do testowanego sprzętu, jak i reakcji na zbiórkę konsumentów i personelu sklepów. To nie jest łatwy proces, zebraliśmy podczas niego wiele cennych wniosków. Jednym z nich jest fakt, że zwrotomaty umieszczone na zewnątrz sklepu zbierały zdecydowanie więcej opakowań, bo są czynne całą dobę, w porównaniu do urządzeń wewnątrz placówek, które są dostępne tylko w godzinach ich pracy – podsumowuje Dominik Małkiewicz, audytor ds. systemów jakościowych w Grupie Eurocash i menadżer projektu dot. pilotażowych testów w sklepach.

Biorący udział w pilotażu właściciele sklepów widzieli też potrzebę zaangażowania się w edukowanie konsumentów w zakresie systemu kaucyjnego. Możliwość zwrotu zakupionych w sklepie opakowań po napojach przełoży się na liczbę klientów przychodzących po następne zakupy. Przyłączenie się do systemu kaucyjnego to utrzymanie atrakcyjności sklepu dla lokalnej społeczności, która będzie mogła odebrać zapłaconą za napoje kaucję – jeśli planowane obecnie przez ustawodawcę przepisy ostatecznie wejdą w życie.

Testy jeszcze trwają i będą sukcesywnie rozszerzane o kolejne województwa, by w momencie wejścia w życie ustawy sklepy mogły sprawnie obsługiwać klientów w ramach zakupu i zwrotu opakowań kaucyjnych.

- Na podstawie wniosków ze zrealizowanych testów Grupa Eurocash przedstawi rekomendacje sklepom opartym o model franczyzowy Grupy, a ich właściciele sami wybiorą formę odbioru opakowań kaucyjnych. Jeśli zdecydują się na przykład na butelkomat, to zakup dopasowanego do formatu ich placówki urządzenia będzie po stronie franczyzobiorcy – dodaje Joanna Szubielska, starszy menadżer ds. zapewnienia jakości i BHP i lider projektu systemu kaucyjnego w Grupie Eurocash.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PR Hub
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Polskie miasta się zazieleniają - nowe badanie! Biuro prasowe
2024-10-10 | 12:39

Polskie miasta się zazieleniają - nowe badanie!

Aż 16 z 30 największych polskich miast aktywnie angażuje mieszkańców w zazielenianie swojego otoczenia - wynika z pionierskiego raportu „Barometr Dotlenionych 2024”. To
Ochrona środowiska Mariusz Antolak/Fundacja „W Krajobrazie”
2024-10-08 | 13:30

Ogólnopolska Konferencja Ekspercka „W krajobrazie Mazur" – 17 października 2024

W czwartek, 17 października, w godzinach 11:00-19:00 w Mazurskim Centrum Bioróżnorodności i Edukacji Przyrodniczej „KUMAK” w Urwitałcie k. Mikołajek
Ochrona środowiska Amazon uruchamia w Polsce program Climate Pledge Friendly
2024-09-26 | 12:00

Amazon uruchamia w Polsce program Climate Pledge Friendly

Ponad połowa (56 proc.) kupujących w Polsce ma problem z identyfikacją produktów zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. Rozpoczęty przez Amazon program Climate Pledge

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Green Industry Summit 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym

Polska jest najbardziej zaawansowana spośród państw członkowskich w pracach nad stworzeniem Społecznego Planu Klimatycznego, który ma zostać przedstawiony w ciągu kilku tygodni. W ramach planu 50 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego trafi na wsparcie transformacji energetycznej w Polsce, z czego jedna trzecia – na inwestycje w obszarze budownictwa. Z założenia środki te mają uchronić najbiedniejszych przed ubóstwem energetycznym w czasie przejściowym transformacji energetycznej.

IT i technologie

Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji

Rozwój nowoczesnych technologii, w tym zwłaszcza uczenia maszynowego czy generatywnej sztucznej inteligencji, zwiększa możliwości statystyków. Mogą oni korzystać z nowych źródeł danych i poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji. Wraz z rozwojem narzędzi informatycznych zmienia się też sposób, w jaki odbiorcy poszukują danych statystycznych. Opracowania przygotowywane przez jednostki takie jak Główny Urząd Statystyczny czy Eurostat będą musiały konkurować z tymi, które przygotowują podmioty niewyspecjalizowane lub nawet modele językowe, bazujące często na niepewnych źródłach.

DlaWas.info

Infrastruktura

Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku

Branżę energetyczną w całej Europie, także w Polsce, czeka szeroko zakrojona zielona transformacja. Tymczasem w ciągu ostatnich 30 lat dokonywano bardzo mało inwestycji w tym sektorze, a wykonawcy zajmujący się budową infrastruktury borykają się z niedostatkiem odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Przyciąganie pracowników i szkolenie ich jest utrudnione przez niepewność zamówień w kolejnych latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.