Wystawa i aukcja Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie
Jacek Malczewski jest jednym z najważniejszych i zarazem najdroższych, polskich twórców. Jego dzieła znajdują się w największych kolekcjach muzealnych oraz prywatnych. Jest to również jedyny polski artysta, który doczekał się monograficznej wystawy w paryskim Musee d'Orsay. Obraz „Wiosna” to unikat na rynku aukcyjnym. Przez ponad 80 lat znajdował się w prywatnych rękach, a pierwotnie w kolekcji rodziny Antoniego Götz-Okocimskiego, przedwojennego właściciela słynnego browaru. Na obrazie, zgodnie z tendencjami swojej epoki, Malczewski połączył dwa przeciwstawne wątki. W sposób alegoryczny zestawił życie i śmierć. Umieszczona na pierwszym planie postać kobiety to personifikacja wiosny. Wysoka, smukła szatynka o pociągłej twarzy i długiej szyi to piękna i enigmatyczna dama, która kroczy po budzącej się z zimowego snu łące pełnej kwiatów.
Wszystkie prezentowane na wystawie prace Malczewskiego powstały w okresie I wojny światowej, kiedy artystę fascynowała tematyka odradzającej się po wojnie ojczyzny. Miały one również nieść nadzieję na odzyskanie przez Polskę niepodległości. Przedstawiona na obrazie „Ad Astra” kobieta ma rysy twarzy Michaliny Janoszanki. Była ona uczennicą i jedną z ulubionych modelek artysty. Jej postać ukazana została przy rozkopanym grobie rycerskim. Jest to dzieło o ogromnym ładunku symbolicznym. Artysta w sposób unikatowy odnosi się do odradzającej się ojczyzny. Trzecie dzieło to z kolei tajemniczy portret kobiecy.
Kolejnym unikatem na wystawie jest „Akt kubistyczny” autorstwa Meli Muter. Okres jej fascynacji kubizmem datuje się na lata 1919-23. Awangardowe teorie konstruowania obrazu artystka poznała od swojego przyjaciela, malarza kubisty – Alberta Gleizesa. W dorobku malarskim Muter znajdują się bardzo nieliczne akty. Jej obrazy nawiązujące do tego nurtu są prawdziwymi unikatami. Muter podjęła temat akademicki, nadając mu progresywną, niecodzienną dla siebie formułę artystyczną. W ten sposób artystka odniosła się do kanonicznego tematu aktu. Na wystawie pojawi się również jej druga praca zatytułowana „Martwa natura na stole z butelką”.
Na wystawie zobaczyć można będzie także prace innych, wybitnych twórców sztuki dawnej m.in. Józefa Mehoffera, Bolesława Cybisa i Wojciecha Kossaka. 4 czerwca wszystkie obiekty zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 25 maja – 4 czerwca 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie”: 4 czerwca 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/sztuka-dawna-xix-w-modernizm-miedzywojnie-1tyu/
Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Chińskiego 2024
Przyszłość historycznych holenderskich wiatraków jest bezpieczna
Fremantle łączy siły z IBI. 150 mln na produkcję hitowych tytułów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.
Edukacja
Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.