Żabka zawarła pierwsze umowy finansowe oparte na celach ESG
Żabka we współpracy z Grupą Santander zawarła pierwszą umowę kredytową oraz umowę faktoringową, które opierają się na realizacji celów ESG[1], w tym związanych z dekarbonizacją. Cele te zostały zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi). Udostępniony przez Santander kredyt posłuży do finansowania zautomatyzowanego i niskoemisyjnego centrum logistycznego Żabki, którego otwarcie zaplanowano w drugiej połowie 2022 roku.
W jaki sposób zawarte umowy wpłyną na sytuację Żabki? Wysokość marży kredytu i odpowiednio marży z tytułu faktoringu została uzależniona od realizacji celów ESG, które firma zdefiniowała i zobowiązała się do ich realizacji w Strategii Odpowiedzialności przyjętej w 2021 r. Taki sposób finansowania nie tylko uwiarygadnia zobowiązania firmy, ale także pokazuje, że za składanymi przez organizację deklaracjami stoją konkretne działania.
W coraz większej liczbie instytucji finansowych dostępność finansowania oraz jego koszt są uzależnione od działań oraz celów podejmowanych w obszarze zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że ocenie podlegają inwestycje przedsiębiorstwa pod kątem środowiskowym, społecznym i zarządzania korporacyjnego. Firmy, które uwzględniają m.in. zobowiązania środowiskowe w swojej działalności, mają łatwiejszy dostęp do instrumentów finansowania. Inicjatywa Żabki jest zatem bardzo ważnym sygnałem dla rynku w jaki sposób integrować czynniki ESG do swojej działalności biznesowej w trosce o zrównoważony rozwój.
– Obecnie najcenniejszymi aktywami są odpowiedzialność i zaufanie. Nowoczesny biznes musi być wiarygodny i transparentny w swojej komunikacji. Stworzenie przez nas instrumentu finansowego bazującego na określonych celach ESG, m.in. dotyczących dekarbonizacji, to kolejny dowód na to, że poważnie traktujemy nasze zobowiązania. W Żabce nieustannie doskonalimy nasze procesy i poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, by sprostać oczekiwaniom naszych interesariuszy i utrzymać naszą wysoką pozycję rynkową. Podpisaliśmy pierwsze umowy finansowe, których marża jest uzależniona od osiągnięcia założonych celów ESG. Stanowi to dla nas dodatkową motywację, by dążyć do realizacji naszych zobowiązań. Jesteśmy otwarci i chcemy dalej szukać tego typu finansowań dla rozwoju naszego biznesu – mówi Marta Wrochna-Łastowska, Członkini Zarządu ds. Finansowych w firmie Żabka Polska.
Projekt finansowania opierający się na celach ESG został wdrożony przez Żabkę dzięki bliskiej współpracy z Grupą Santander, która aktywnie działa w obszarze zielonej transformacji, wspierając przedsiębiorców w tej zmianie.
- Poprzez swoje działania, w tym udzielanie finansowania klientom w oparciu o cele ESG, konsekwentnie realizujemy naszą strategię odpowiedzialnej bankowości. Niezmiernie nam miło, że mamy okazję promować przy tym na polskim rynku pionierskie rozwiązania takie jak faktoring połączony z celami ESG czy zawierający analogiczny mechanizm kredyt długoterminowy zabezpieczony przez polisę agencji kredytów eksportowych (ECA). Do wprowadzania takich rozwiązań potrzebna jest ogromna motywacja zarówno po stronie klienta jak i banku. Cieszę się, że wspólnie z Żabką mogliśmy stworzyć rozwiązanie unikatowe w skali biznesowej, które dodatkowo będzie miało pozytywny wpływ na środowisko – mówi Juan de Porras Aguirre, Wiceprezes Zarządu, kierujący Pionem Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej w Santander Bank Polska.
Żabka wspiera zrównoważone życie w zgodzie z planetą
Strategia Odpowiedzialności Żabki opiera się na czterech filarach, którymi są: zrównoważony styl życia, pozytywny wpływ na otoczenie, odpowiedzialna organizacja i zielona planeta. Działania w obszarze społecznej i środowiskowej odpowiedzialności firma rozwija w sposób strategiczny, integrując czynniki środowiskowe, społeczne i z obszaru ładu korporacyjnego (z ang. ESG) ze strategią biznesową. Jednym z jej ambitnych celów jest m.in. osiągnięcie do 2025 roku neutralności klimatycznej własnych operacji. Żabka jest pierwszą firmą w Polsce i pierwszą siecią modern convenience w regionie Europy Środkowej, której cele dekarbonizacji zostały naukowo zweryfikowane i zatwierdzone przez międzynarodową inicjatywę Science Based Targets (SBTi).
Więcej informacji o zobowiązaniach firmy przedstawionych zostało w Raporcie Odpowiedzialności: https://raportodpowiedzialnosci.zabka.pl/
________________________
Żabka Polska Sp. z o.o. jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience liczącej ponad 7900 placówek prowadzonych przez ponad 6600 franczyzobiorców pod marką Żabka. Na przestrzeni dwudziestu lat działalności na polskim rynku, Spółka zdobyła pozycję lidera segmentu sprzedaży convenience. Nasze sklepy są odwiedzane codziennie przez ponad 2,5 miliona klientów, a 12 milionów konsumentów mieszka nie dalej, niż 300 m od najbliższej Żabki. W ramach strategii odpowiedzialności Żabka podjęła się zobowiązań w zakresie dobrego żywienia, usług ułatwiających zrównoważone życie, rozwoju przedsiębiorczości, różnorodności i włączającej kultury organizacyjnej, ładu korporacyjnego oraz dekarbonizacji i cyrkularności. Więcej informacji o spółce Żabka Polska na: www.zabka.pl. Link do Raportu Odpowiedzialności za rok 2020: https://raportodpowiedzialnosci.zabka.pl/
____________________________
Kontakt dla mediów:
Biuro Prasowe Żabka Polska
e-mail: biuro.prasowe@zabka.pl
tel. +48 514 877 509
Kontakt do mediów:
Biuro Prasowe Santander Bank Polska
e-mail: biuro.prasowe@santander.pl
[1] ang. Environmental, social and corporate governance

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.