Komunikaty PR

Jak pokolenie Z korzysta z ubezpieczeń zdrowotnych?

2023-10-02  |  08:31
Biuro prasowe
  • 1,4 mln polskich pracowników to przedstawiciele Pokolenia Z.
  • Choć Zetki różnią się w podejściu do pracy od innych pokoleń, to podobnie jak pozostali cenią sobie prywatną opiekę medyczną jako benefit pracowniczy.
  • Wybierając zakres benefitu, pracodawcy powinni pamiętać o nawykach pokolenia Z, czyli m.in. o tym, że oczekują dostępu do świadczeń psychologicznych.
  • Zetki najczęściej korzystają (oprócz internisty) z konsultacji ginekologicznych, dermatologicznych i okulistycznych.
     

Według opublikowanych pod koniec lipca danych Głównego Urzędu Statystycznego nt. polskich pracowników (Pracujący w gospodarce narodowej w Polsce w lutym 2023 r.), przedstawiciele pokolenia Z stanowią już 9,5% zatrudnionych, łącznie jest ich ponad 1,4 mln. I z roku na rok będzie ich coraz więcej. Pracodawcy zdają sobie sprawę, że ich podejście do pracy jest inne i będą musieli uwzględnić pewne istotne dla nich kwestie, jak zachowanie work-life balance czy chęć wykonywania pracy zgodnej z pasjami i zainteresowaniami. To tylko część czynników, które odróżniają ich od starszych pokoleń. Jednak mają z nimi też jedną istotną cechę wspólną – cenią sobie benefit pracowniczy w postaci dostępu do prywatnej opieki medycznej.

Najmłodsze pokolenie pracowników bardziej świadomie podchodzi do kwestii zdrowia. Otwarcie mówią o problemach i nie zwlekają z wizytą u lekarza, gdy pojawią się problemy. Dbają też o profilaktykę. Nie dziwię się więc, że sprawny dostęp do pomocy medycznej jest jednym z ich priorytetów. Pracodawcy powinni zatem dostosować zakres proponowanych benefitów do ich oczekiwań i potrzeb. To wcale nie musi oznaczać, że przedstawiciele pokolenie Z oczekują najbardziej rozbudowanych wariantów grupowego ubezpieczenia zdrowotnego czy pakietu medycznego. Choć nadal najwięcej osób korzysta z najwyższego wariantu ubezpieczenia, które oferujemy, to patrząc na ostatnie półtora roku, najbardziej dynamiczny przyrost ubezpieczonych zauważyliśmy w pakiecie podstawowym. W przypadku przedstawicieli pokolenia Z był to ponad 4,5-krotny wzrost, przy nieco ponad 2-krotnym zwiększeniu liczby osób korzystających z najwyższego wariantu ubezpieczenia – mówi Marcin Załęski, Marcin Załęski, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych SALTUS Ubezpieczenia.

Według raportu „Zoomersi w pracy, czyli jak Pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce”, przygotowanego przez CPL Poland wśród 5 najważniejszych benefitów pracowniczych 34,03% Zetek wymienia opiekę medyczną (to 3. miejsce, wyżej notowane są tylko kursy i szkolenia 37,38 i dodatkowe dni wolne 36,46%).

Z jakich świadczeń medycznych korzysta pokolenie Z?

SALTUS Ubezpieczenia przyjrzał się, które usługi zdrowotne najczęściej zamawiają najmłodsi pracownicy. To świadczenia, do których powinni mieć więc stały dostęp bez limitów.

Zetki najczęściej korzystają z:

  • konsultacji ginekologicznych,
  • konsultacji dermatologicznych,
  • badania TSH (hormon tyreotropowy) – kontrola tarczycy,
  • morfologii,
  • konsultacji okulistycznych.
     

Lista nie uwzględnia kontaktów z internistą, ponieważ one zawsze są na pierwszym miejscu, niezależnie od grupy wiekowej. Jednak w przypadku pokolenia Z warto zwrócić uwagę na jedna ważną rzecz. Większość porad lekarza pierwszego kontaktu realizują zdalnie, za pomocą telemedycyny. Podobnie postępują także z konsultacjami specjalistycznymi, jeśli nie ma konieczności kontaktu bezpośredniego, wolą pomoc zdalną. W ten sposób realizują 10,9% porad specjalistycznych. W przypadku starszych pokoleń ten odsetek wynosi 7,9%. To ważny czynnik, o którym powinni pamiętać pracodawcy przy tworzeniu benefitu – dodaje Marcin Załęski z SALTUS Ubezpieczenia.

Ubezpieczenie z dostępem do psychologa

Przy wyborze zakresu świadczeń warto też pamiętać, o tym, że dla Zetek dobrostan psychologiczny nie jest tematem tabu i otwarcie mówią o problemach i szukają pomocy. To widać również w przywołanym na początku raporcie Zoomersi w pracy. Wśród wspomnianych wcześniej 5 najważniejszych benefitów 13,46% osób wskazuje wsparcie psychologiczne oferowane przez pracodawcę. Ten trend widzą także ubezpieczyciele. Większość towarzystw oferuje świadczenia psychologiczne i psychiatryczne w poszczególnych wariantach ubezpieczenia lub jako pakiety dodatkowe.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Bezzębie: problem, na który cierpi ponad 9 milionów Polaków Biuro prasowe
2024-04-29 | 12:30

Bezzębie: problem, na który cierpi ponad 9 milionów Polaków

Bezzębie odbiera uśmiech ponad 9 milionom Polaków Co zrobić ze wstydliwym problemem, który pogarsza jakość życia? Pomimo codziennych powodów do radości, wiele
Zdrowie Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce
2024-04-17 | 12:30

Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce

Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce Grupa Sanofi w Polsce łączy dwie spółki, upraszcza nazwę prawną oraz przenosi się do nowego biura. Te inicjatywy są kolejnym
Zdrowie Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024
2024-04-17 | 08:00

Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024

Rozpoczął się nabór wniosków na beneficjentów tegorocznej charytatywnej sztafety biznesowej Poland Business Run. Każdy, kto potrzebuje dofinansowania do zakupu protezy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.