Menstruacja, zwykła sprawa. Akcja Westfield Mokotów i Fundacji Akcja Menstruacja
W Dzień Kobiet, 8 marca 2023 r., Westfield Mokotów i Fundacja Akcja Menstruacja rozpoczynają akcję „Menstruacja – zwykła sprawa”. W ramach wspólnych działań dwa mokotowskie licea: XLIII LO im. Kazimierza Wielkiego i LXV LO z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. J. Bema, oraz Dom Kultury KADR, wyposażono w zapas środków higieny menstruacyjnej. Dodatkowo, w szkołach oraz na kanałach social media Akcji i Westfield Mokotów, podjęte zostaną działania mające na celu normalizację tematów związanych z miesiączką.
Kwestie związane z menstruacją nadal uważane są za krępujące, wręcz tabu. Przez lata choćby spoty reklamowe poruszające temat miesiączki skupiały się na potrzebie jak najlepszego ukrycia tego faktu, tak jakby menstruacja była powodem do wstydu. Dla wielu dziewczyn i kobiet (i to nie tylko tych młodych) jest to temat, o którym rozmawiają niechętnie, który powoduje u nich uczucie skrępowania. Tymczasem według badań przeprowadzonych przez firmę Procter&Gamble wynika, że 15 proc. ankietowanych dziewczyn opuściło zajęcia szkolne z powodu braku dostępu do artykułów higienicznych, a 21 proc. uczennic ma przyjaciółkę, którą dotyka problem z dostępem do środków higieny menstruacyjnej. Oznacza to, że tzw. ubóstwo menstruacyjne (rozumiane jako ograniczony albo niewystarczający dostęp do produktów menstruacyjnych lub edukacji w zakresie zdrowia menstruacyjnego) dotyka 1 na 6 nastolatek[1].
Westfield Mokotów od lat włącza się w życie lokalnej społeczności, starając się aktywnie wspierać ją w różnorodnych, ważnych tematach. Tym razem, we współpracy z Fundacją Akcja Menstruacja, to mokotowskie centrum handlowe, postanowiło zorganizować kampanię „Menstruacja – zwykła sprawa”, mającą na celu normalizację tematu związanego z miesiączkowaniem.
–Kobiety stanowią prawie 52 proc. polskiego społeczeństwa, z czego ponad 9 milionów jest w wieku reprodukcyjnym, więc najprawdopodobniej miesiączkuje. Zmiany w podejściu społeczeństwa do tematów ważnych i dotyczących tak dużej liczby osób to cel długoterminowy, ale warto zacząć od małych kroków i od swojego „podwórka”. – mówi Agata Berndt-Wazelin, rzeczniczka prasowa Westfield Mokotów – Poprzez zapewnienie bezpłatnych podpasek i tamponów dla pobliskich liceów i Domu Kultury KADR, chcemy zwiększyć komfort młodych kobiet w codziennym życiu. Dodatkowo chcemy podkreślić fakt, że menstruacja jest procesem fizjologicznym, takim samym jak każdy inny, i powinna być traktowana jak coś naturalnego – zwykła sprawa.
–Cieszymy się, że działania Akcji Menstruacji inspirują biznes do zapewniania, z własnej inicjatywy, ogólnodostępnych środków menstruacyjnych w swoich społecznościach lokalnych. – tłumaczy Paulina Wasiluk prezeska zarządu Fundacji Akcja Menstruacja – Menstruacja to dla wielu osób wciąż jeden z tematów tabu. Niestety, wyniki badań pokazują, że może to negatywnie wpływać na efektywność uczennic czy pracownic. Odczuwanie niepokoju i dyskomfortu wpływa na zdolności skupienia się na powierzonych im zadaniach. Wprowadzając ogólnodostępne środki menstruacyjne do lokalnej przestrzeni, nie tylko pokazywana jest dbałość o godne warunki pracy i nauki, ale również jest to krok w kierunku zapewnienia równości społecznej.
W ramach akcji „Menstruacja – zwykła sprawa” w dwóch liceach na Mokotowie: XLIII LO im Kazimierza Wielkiego i LXV LO z Oddziałami Integracyjnymi im. gen. J. Bema, a także w Domu Kultury KADR pojawiły się dyspensery Heyday z bezpłatnymi środkami menstruacyjnymi – podpaskami i tamponami. We wszystkich tych miejscach znaleźć również można plakaty informacyjne oraz ulotki edukacyjne z podstawową wiedzą na temat prawidłowego dbania o siebie w czasie okresu. Dodatkowo, na kanałach social media Westfield Mokotów, przez cały marzec pojawiać się będą informacje związane z akcją.
Już teraz zastanawiamy się nad możliwościami rozszerzenia akcji i nie wykluczamy wsparcia kolejnych mokotowskich lokalizacji w drugiej połowie roku. – zapowiada Agata Berndt-Wazelin.
[1] Ankieta online wykonana na zlecenie P&G w 2018 roku, przeprowadzona została na grupie 300 dziewcząt w wieku 18-24.
BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu
Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.