Poradnik bezpiecznego kierowcy
Communication
ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
media.contrust.pl
25 lipca w Polsce obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Kierowcy. Data nie jest przypadkowa, ponieważ tego dnia wspominamy św. Krzysztofa, patrona wszystkich kierowców. To doskonała okazja, aby przypomnieć podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze w tym, jak pomagać rannym w wypadku oraz jak zachować się na przejeździe kolejowym.
Postępować odpowiedzialnie za kierownicą oraz dbać o bezpieczeństwo swoje i innych powinniśmy zawsze, nie tylko od święta. Niestety rutyna, niewiedza oraz brak ostrożności wciąż zbierają żniwo na polskich drogach. Według policyjnych statystyk w 2019 roku miało miejsce ponad 30 tys. wypadków i aż 455 tys. kolizji[1]. Do najczęstszych błędów kierowców zaliczają się m.in. niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami czy nieprawidłowe wyprzedzanie.
Widzisz wypadek? Reaguj!
Kierowca powinien wiedzieć, jak zachować się na miejscu wypadku drogowego. Należy pamiętać, że nieudzielenie pomocy poszkodowanemu jest w Polsce przestępstwem, za które grozi do 3 lat więzienia. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego każdy uczestnik wypadku jest zobowiązany udzielić niezbędnej pomocy ofiarom lub rannym, a także wezwać policję i zespół ratownictwa medycznego. Kluczowe jest jednak zadbanie o własne bezpieczeństwo. – Uczestnicy i świadkowie wypadku są często jedynymi osobami, które mogą uratować ciężko rannym życie. Niestety wielu z nas boi się udzielać pierwszej pomocy. Powinniśmy jednak spróbować, nawet jeśli nasza pomoc nie będzie tak skuteczna, jak wykwalifikowanego ratownika. W razie zatrzymania krążenia lub oddechu decydujące są pierwsze 4 minuty. Natychmiastowe podjęcie resuscytacji jeszcze przed zjawieniem się karetki, nawet trzykrotnie zwiększa szanse na przeżycie – podkreśla Marcin Borkowski, ratownik medyczny i ambasador kampanii „Trzeźwo myślę”. – Trzeba poprosić znajdujących się w pobliżu ludzi o wezwanie pogotowia ratunkowego oraz pomoc w zabezpieczeniu miejsca wypadku np. poprzez wystawienie trójkątów ostrzegawczych czy w opiece nad poszkodowanymi. W sytuacji, gdy nie zauważymy wycieku paliwa ani żadnych innych zagrożeń, a poszkodowany oddycha oraz można nawiązać z nim kontakt, należy zatamować ewentualne krwawienie i poczekać na służby. W razie zagrożenia pożarem lub gdy ofiara jest nieprzytomna, należy wyciągnąć ją z rozbitego samochodu, starając się podtrzymywać głowę w jednej pozycji. Następnie powinniśmy ułożyć poszkodowanego na twardym i równym podłożu oraz udrożnić drogi oddechowe. Jeśli to konieczne trzeba przeprowadzić masaż serca i sztuczne oddychanie w stosunku 30:2 – radzi Marcin Borkowski.
Uwaga pociąg!
Szczególnie niebezpieczne są przejazdy kolejowe. Od początku roku w takich miejscach odnotowano już 85 wypadków i kolizji[2]. Powinniśmy pamiętać, że pociąg ma zawsze pierwszeństwo. Bardzo ryzykowne jest wjeżdżanie na przejazd, gdy rogatka nie jest w pełni podniesiona lub wciąż miga czerwone światło, ponieważ może nadjechać kolejny pociąg. Pod żadnym pozorem nie wolno omijać opuszczonych rogatek. Widząc tory, nawet z pozoru nieużywane, powinniśmy zachować ostrożność. Zbliżając się do przejazdu, nawet strzeżonego, warto zawsze stosować zasadę ograniczonego zaufania i uważnie się rozejrzeć. Istotne jest również stosowanie się do znaku STOP, który bezwzględnie oznacza konieczność całkowitego zatrzymania pojazdu. W razie spowolnienia w ruchu lub korka nigdy nie powinniśmy wjeżdżać na przejazd kolejowy, jeśli nie ma dla nas miejsca po stronie zjazdu. W każdej chwili może rozpocząć się opuszczanie rogatek, co grozi uwięzieniem samochodu na torach. Co zrobić, kiedy tak się stanie? Widząc zbliżający się pociąg, należy wyłamać rogatki, aby jak najszybciej usunąć auto z przejazdu kolejowego lub opuścić pojazd. W przypadku, gdy nie ma bezpośredniego zagrożenia, trzeba poinformować o zaistniałej sytuacji odpowiednie służby, korzystając z numerów alarmowych umieszczonych na Żółtej Naklejce PLK. Można ją znaleźć na napędzie rogatki lub krzyżu św. Andrzeja[3].
O czym powinien pamiętać każdy kierowca?
Wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze można uniknąć. Wystarczy, że zachowamy ostrożność oraz będziemy stosować się do przepisów ruchu drogowego. Zawsze należy przestrzegać limitów prędkości oraz dostosowywać swoje zachowanie do panujących warunków. Wszyscy obecni w samochodzie powinni zapinać pasy bezpieczeństwa, dzieci natomiast muszą podróżować w dostosowanych do wagi i wzrostu fotelikach. Nie wolno wsiadać za kierownicę po spożyciu alkoholu. – Lepiej zrezygnować z napojów wysokoprocentowych nawet dzień przed podróżą. Kierowca musi być wypoczęty i trzeźwy – podkreśla ratownik medyczny. Błędne jest przekonanie, że podczas upału szybciej pozbywamy się alkoholu z organizmu. Wręcz przeciwnie pocenie się powoduje utratę mikroelementów takich jak potas, sód czy magnes, a więc składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania mięśnia sercowego. Ich niedobór może spowodować zaburzenia układu krążenia. Do całkowitego wytrzeźwienia potrzeba więc czasu, ponieważ większość alkoholu jest neutralizowana przez wątrobę – przypomina ambasador kampanii „Trzeźwo myślę”. – Ważne jest również rozsądne planowanie podróży, organizowanie regeneracyjnych postojów, podczas których kierowca powinien wysiąść z auta, poruszać się i koniecznie nawodnić organizm. Pamiętajmy, że prowadzenie samochodu to wysiłek dla organizmu – dodaje ratownik medyczny.
[1] Wypadki Drogowe w Polsce w 2019 roku, Komenda Główna Policji, Warszawa 2020.
[2] https://www.bezpieczny-przejazd.pl/o-kampanii/statystyki/
[3] https://www.bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/przykazania-dobrego-kierowcy/
BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu
Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.