Rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce w ślad za gospodarką

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Wartość rynku prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce, uwzględniającego wydatki na leki i nieleki, wyniosła w 2019 r. ponad 58 mld zł. Stanowiło to wzrost o około 10% rok do roku, wynika z najnowszego raportu PMR pt. “Rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”. W ocenie PMR, rok 2020 będzie trudnym okresem dla tego segmentu rynku, ze względu na trwającą pandemię koronawirusa i kryzys całej gospodarki. W wyniku tego wartość rynku w wariancie bazowym może spaść o 6%.
Odwołane wizyty i przestój spowodowany epidemią koronawirusa w 2020 r.
Po solidnym wzroście gospodarczym w 2019 r. (w ujęciu realnym wzrost PKB o 4,0%, r/r), w bieżącym roku wybuch pandemii koronawirusa znacząco przyczynił się do ograniczenia aktywności ekonomicznej podmiotów gospodarczych. Strach przed zachorowaniem, wprowadzone czasowe restrykcje w poruszaniu się, tymczasowe zamknięcie części placówek oraz szczegółowe regulacje dotyczące zasad ich dalszego funkcjonowania, jak również wzrost niepewności, czy wreszcie pogorszenie sytuacji na rynku pracy stanowiły istotny czynnik ograniczający normalne funkcjonowanie gospodarki, co w efekcie może skutkować recesją sięgającą nawet 4,3% PKB w ujęciu realnym w całym 2020 r. (scenariusz bazowy).
Zakładamy, że w latach 2020-2025 wartość całkowitego rynku prywatnej opieki zdrowotnej będzie rosła w tempie około 6% średniorocznie w scenariuszu bazowym. Należy jednak zaznaczyć, że segmenty związane ze świadczeniem usług bezpośrednio pacjentom (fee-for-service – opłaty bezpośrednie z kieszeni pacjenta, abonamenty, ubezpieczenia) będą rozwijać się szybciej niż cały rynek.
Jednym z aspektów, który zyskał na znaczeniu, w wyniku zmiany uwarunkowań zewnętrznych w związku z rozwojem pandemii koronawirusa, jest rozwój telemedycyny, często efektywnie redukującej konieczność stacjonarnej wizyty lekarskiej. Ten nowy trend może działać ograniczająco na wzrost cen, a więc i wpływać w pewnej mierze negatywnie na nominalną dynamikę rynku prywatnej opieki medycznej. Z drugiej strony, warto zaznaczyć, że rozwój telemedycyny znacząco przyczynił się do ograniczenia utraty pacjentów.
<wykres>
Przyszłość telemedycyny a rynek prywatnej opieki zdrowotnej w Polsce
Pandemia koronawirusa może doprowadzić do zmian w strukturze udzielanych świadczeń zdrowotnych. Chociaż w drugiej połowie 2020 r. polski system opieki medycznej zaczął udzielać świadczeń medycznych w szerszym zakresie niż miało to miejsce w czasie lockdownu (choć nadal z pewnymi ograniczeniami), odrobienie przestoju spowodowanego koronawirusem (zaległe operacje, zabiegi i wizyty lekarskie) nie będzie możliwe do końca 2020 r., z racji ograniczeń w przepustowości.
Na obecnej sytuacji zyskuje telemedycyna, co potwierdza przeprowadzone przez PMR badanie. Badani zapytani o plany korzystania z telekonsultacji lekarskich i rozwiązań telemedycznych częściej wskazują, że zwiększą częstość korzystania z tego rodzaju usług niż, że ją zmniejszą. Co ciekawe, grupami bardziej pozytywnie nastawionymi do potencjalnego zwiększenia korzystania z usług telemedycznych w 2020 r. są osoby w wieku 45+ (szczególnie Ci najstarsi) oraz o wyższym dochodzie w gospodarstwie domowym.
<wykres>
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Marta Marszałek
Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.