Komunikaty PR

Świat powraca do zdrowia. Nowe trendy to szansa czy zagrożenie?

2023-05-29  |  15:04
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.05 MB )

Doświadczenie pandemii sprawiło, że wzrosła powszechna świadomość na temat znaczenia dobrostanu psychofizycznego. Aż 48 proc. konsumentów na całym świecie deklaruje, że w codziennych wyborach zakupowych kieruje się swoim zdrowiem i dobrym samopoczuciem[1]. Aktywnie poszukują oni rozwiązań, które wzmocnią ich odporność i poprawią jakość życia. Niestety coraz więcej osób podejmuje istotne decyzje na temat swojego zdrowia pod wpływem opinii w Internecie. W Polsce aż 44 proc. kupujących wybiera produkty prozdrowotne w oparciu o wiedzę dostępną online[2], a dla 73 proc. badanych nadal liczy się głównie cena[3]. Jak na te trendy odpowiada branża?

 

Dylematy konsumenckie w 2023 roku: ekologia czy cena

Zgodnie z raportem  An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution już w 2021 roku aż 68 proc. badanych szukało optymalizacji w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego. Jeden na trzech respondentów był wręcz przekonany, że w ciągu kolejnych dwóch lat zacznie przykładać jeszcze większą wagę do kwestii związanych z tą sferą swojego codziennego funkcjonowania[4]. Kupujący coraz baczniej przyglądają się źródłom pochodzenia i składom artykułów. Istotnym elementem wpływającym na decyzje zakupowe jest także to, czy sposób pozyskiwania składników oraz procesy produkcyjne są zgodne z najnowszą wiedzą naukową, a także czy respektują zasady zrównoważonego rozwoju. Na świecie aż 63 proc. konsumentów chętniej sięga po marki firm, które uznają zdrowie za nadrzędny priorytet przy konstruowaniu swojego portfolio[5]. Natomiast, nawet 77 proc. badanych oczekuje bardziej konkretnych i łatwiejszych do zrozumienia oznaczeń na etykietach, aby mieć możliwość dokonywania zdrowszych wyborów[6]. Podążając za rosnącymi oczekiwaniami, producenci nastawieni są na ciągłe inwestowanie we wciąż nowych obszarach rynku. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii w ostatnich latach zaobserwowano aż 47 proc. wzrost liczby innowacji w dziedzinie środków czystości i pielęgnacji domu.[7]

Zgodnie z raportem PwC z 2022 roku, 62 proc. Polaków  przy wyborze marki bierze pod uwagę jakość produktu, dla 9 proc. istotna jest lokalność i ekologia[8]. Pogarszająca się sytuacja gospodarcza, w tym galopująca inflacja sprawiła, że Polacy jeszcze bardziej niż dotychczas kierują się ceną. Aż 73 proc. badanych wskazuje finanse jako podstawowe kryterium decyzji o zakupie[9], a dla 61 proc. respondentów ceny produktów i usług mają jeszcze większe znaczenie niż dotychczas[10]. Co ciekawe, pomimo cięć w domowych budżetach, aż 59 proc. Polaków deklaruje, że w minionym roku ich wydatki na produkty i usługi zdrowotne oraz pielęgnacyjne wzrosły[11].

- Choć już dziś posiadamy niezwykle zaawansowaną wiedzę na temat zdrowia oraz jego biologicznych i psychologicznych uwarunkowań, kolejne odkrycia naukowe wciąż rzucają nowe światło na sposób, w jaki funkcjonuje ludzki organizm. Rolą i odpowiedzialnością producentów jest ciągła współpraca z ekspertami i bieżące wdrażanie innowacji, które podniosą jakość, skuteczność i bezpieczeństwo dostępnych na rynku artykułów. Równocześnie trudna sytuacja gospodarcza sprawia, że musimy szukać sposobów na optymalizację kosztów tak, aby końcowy produkt dotarł do konsumentów w jak najkorzystniejszej cenie. Przewagę konkurencyjną na rynku zyskają te firmy, które umiejętnie połączą globalne know-how z lokalnymi partnerstwami oraz racjonalną polityką cenową – podkreśla Paulina Romaniszyn, dyrektor generalna STADA Poland.

 

Polacy mówią tak suplementom

Jednym z najszybciej rosnących obecnie sektorów rynku w kategorii zdrowia i wellness są produkty wspierające zdrowie i odporność. W 2022 roku na witaminy i preparaty z minerałami tylko w Polsce w aptekach konsumenci wydali aż 2,59 mld zł. Jest to wzrost aż o 4 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Polacy przodują również w europejskich statystykach konsumentów tego typu produktów[12].

Zgodnie z analizą Statista w ciągu ostatnich 12 miesięcy aż 79 proc. badanych z naszego kraju przyznało, że zażywa przynajmniej jeden preparat witaminowy. Wśród najpopularniejszych znajdują się oddziałujące kompleksowo na zdrowie suplementy witaminowo-mineralne (81 proc.), preparaty poprawiające kondycję skóry, włosów i paznokci (33 proc.) oraz substancje wspierające stan kości i stawów (31 proc.). Ponadto jedna czwarta respondentów deklaruje, że motywacją do częstszego używania witamin było doświadczenie COVID-19[13].

- Rynek zdrowia i wellness w Polsce i na świecie rośnie, a pacjenci szukają coraz skuteczniejszych metod na zadbanie o siebie i swoje rodziny. Wynika to przede wszystkim z pewnego przewartościowania, którego doświadczyliśmy jako społeczeństwa w dobie pandemii. Coraz więcej osób dostrzega alarmujące skutki niezdrowego stylu życia, doświadcza konsekwencji nadmiernego przyrostu wagi czy zbierających niechlubne żniwo chorób cywilizacyjnych. Zwrot ku profilaktyce to bardzo dobra decyzja, pod warunkiem, że wdrażana we współpracy ze specjalistami i w oparciu o odpowiednią diagnostykę – mówi Paulina Romaniszyn.

 

Samoleczenie – czy to jest bezpieczne?

Istotnym trendem na rynku zdrowia, szczególnie w Polsce, jest tendencja do korzystania z alternatywnych źródeł informacji oraz samodzielnego wybierania leków, preparatów i terapii. Co prawda, wciąż prawie 42 proc. badanych przy zakupie suplementu kieruje się opinią lekarza, farmaceuty lub dietetyka, jednak z roku na rok przybywa osób, dla których głównym źródłem informacji stały się opinie w Internecie. Aż 44 proc. badanych decyduje w ten sposób, jaki preparat kupić dla siebie i swojej rodziny. Co więcej, dwóch na pięciu ankietowanych uważa, że suplementy są przebadane, w takim samym stopniu jak leki (40 proc.), a prawie połowa kupujących jest przekonana, że preparaty witaminowe przebadane są częściowo[14]. Większość z nich nie zdaje sobie jednak sprawy, że suplementy podlegają innym, znacznie mniej rygorystycznym regulacjom, a  ich jakość zależy w dużej mierze od samego producenta.

- Powszechny dziś w każdej branży szum informacyjny oraz mnogość źródeł informacji nie ułatwia kupującym procesu decyzyjnego. Dlatego obowiązkiem firm jest transparentność i partnerskie relacje z rynkiem oraz edukacja prozdrowotna i promowanie rozwiązań opartych o badania potwierdzone eksperymentalnie. Postęp cywilizacyjny następuje tak szybko, że osobom bez eksperckiego wykształcenia trudno będzie nadążyć za kolejnymi aktualizacjami. Przykładowo, prawdziwym przełomem w myśleniu o profilaktyce jest odkrycie molekularnych mechanizmów kontrolujących rytmy okołodobowe. Dziś już wiemy, że optymalne funkcjonowanie organizmu nie zależy tylko od tego, co robimy i jakie substancje przyjmujemy. Liczy się chociażby pora dnia i wewnętrzny biorytm naszych komórek i organów – podsumowuje Paulina Romaniszyn.

 


[1] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 10.

[2] Polacy a suplementy diety. Wiedza i świadomość, Osavi, 2022.

[3] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 25

[4] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 48

[5] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 33.

[6] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 37.

[7] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 23.

[8] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 25

[9] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 25

[10] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 22.

[11] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 17.

[12] IQVIA Pharmascope 01/2023, Rynek apteczny CH: rynek aptek tracydyjnych (1-97) oraz rynek aptek internetowych (1-97), z wyłączeniem 35G6 i 56E2.

[13] Polacy a suplementy diety. Wiedza i świadomość, Osavi, 2022.

[14] Polacy a suplementy diety. Wiedza i świadomość, Osavi, 2022.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Branża weterynaryjna jest na drodze do szybkiego rozwoju Biuro prasowe
2024-07-02 | 15:00

Branża weterynaryjna jest na drodze do szybkiego rozwoju

Wzrost liczby czworonogów w gospodarstwach domowych oznacza więcej pacjentów w gabinetach weterynaryjnych. Właściciele lecznic będą musieli przygotować się na
Zdrowie Polka bada możliwości naprawcze i procesy zapalne w mózgu
2024-06-25 | 09:12

Polka bada możliwości naprawcze i procesy zapalne w mózgu

W trakcie swojego życia, jedna na trzy osoby w Polsce zachoruje na schorzenie układu nerwowego[1]. Obecnie około 5 milionów Polek i Polaków potrzebuje wsparcia neurologicznego, a
Zdrowie Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu wśród kierujących zespołami?
2024-06-21 | 13:00

Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu wśród kierujących zespołami?

Spadek z 47% w styczniu 2020 do 22% w maju 2023 roku – tak prezentuje się odsetek osób kierujących zespołami, które uważają, że pracodawca dba o ich wellbeing[1]. Problem

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.