Komunikaty PR

Świat powraca do zdrowia. Nowe trendy to szansa czy zagrożenie?

2023-05-29  |  15:04
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.05 MB )

Doświadczenie pandemii sprawiło, że wzrosła powszechna świadomość na temat znaczenia dobrostanu psychofizycznego. Aż 48 proc. konsumentów na całym świecie deklaruje, że w codziennych wyborach zakupowych kieruje się swoim zdrowiem i dobrym samopoczuciem[1]. Aktywnie poszukują oni rozwiązań, które wzmocnią ich odporność i poprawią jakość życia. Niestety coraz więcej osób podejmuje istotne decyzje na temat swojego zdrowia pod wpływem opinii w Internecie. W Polsce aż 44 proc. kupujących wybiera produkty prozdrowotne w oparciu o wiedzę dostępną online[2], a dla 73 proc. badanych nadal liczy się głównie cena[3]. Jak na te trendy odpowiada branża?

 

Dylematy konsumenckie w 2023 roku: ekologia czy cena

Zgodnie z raportem  An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution już w 2021 roku aż 68 proc. badanych szukało optymalizacji w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego. Jeden na trzech respondentów był wręcz przekonany, że w ciągu kolejnych dwóch lat zacznie przykładać jeszcze większą wagę do kwestii związanych z tą sferą swojego codziennego funkcjonowania[4]. Kupujący coraz baczniej przyglądają się źródłom pochodzenia i składom artykułów. Istotnym elementem wpływającym na decyzje zakupowe jest także to, czy sposób pozyskiwania składników oraz procesy produkcyjne są zgodne z najnowszą wiedzą naukową, a także czy respektują zasady zrównoważonego rozwoju. Na świecie aż 63 proc. konsumentów chętniej sięga po marki firm, które uznają zdrowie za nadrzędny priorytet przy konstruowaniu swojego portfolio[5]. Natomiast, nawet 77 proc. badanych oczekuje bardziej konkretnych i łatwiejszych do zrozumienia oznaczeń na etykietach, aby mieć możliwość dokonywania zdrowszych wyborów[6]. Podążając za rosnącymi oczekiwaniami, producenci nastawieni są na ciągłe inwestowanie we wciąż nowych obszarach rynku. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii w ostatnich latach zaobserwowano aż 47 proc. wzrost liczby innowacji w dziedzinie środków czystości i pielęgnacji domu.[7]

Zgodnie z raportem PwC z 2022 roku, 62 proc. Polaków  przy wyborze marki bierze pod uwagę jakość produktu, dla 9 proc. istotna jest lokalność i ekologia[8]. Pogarszająca się sytuacja gospodarcza, w tym galopująca inflacja sprawiła, że Polacy jeszcze bardziej niż dotychczas kierują się ceną. Aż 73 proc. badanych wskazuje finanse jako podstawowe kryterium decyzji o zakupie[9], a dla 61 proc. respondentów ceny produktów i usług mają jeszcze większe znaczenie niż dotychczas[10]. Co ciekawe, pomimo cięć w domowych budżetach, aż 59 proc. Polaków deklaruje, że w minionym roku ich wydatki na produkty i usługi zdrowotne oraz pielęgnacyjne wzrosły[11].

- Choć już dziś posiadamy niezwykle zaawansowaną wiedzę na temat zdrowia oraz jego biologicznych i psychologicznych uwarunkowań, kolejne odkrycia naukowe wciąż rzucają nowe światło na sposób, w jaki funkcjonuje ludzki organizm. Rolą i odpowiedzialnością producentów jest ciągła współpraca z ekspertami i bieżące wdrażanie innowacji, które podniosą jakość, skuteczność i bezpieczeństwo dostępnych na rynku artykułów. Równocześnie trudna sytuacja gospodarcza sprawia, że musimy szukać sposobów na optymalizację kosztów tak, aby końcowy produkt dotarł do konsumentów w jak najkorzystniejszej cenie. Przewagę konkurencyjną na rynku zyskają te firmy, które umiejętnie połączą globalne know-how z lokalnymi partnerstwami oraz racjonalną polityką cenową – podkreśla Paulina Romaniszyn, dyrektor generalna STADA Poland.

 

Polacy mówią tak suplementom

Jednym z najszybciej rosnących obecnie sektorów rynku w kategorii zdrowia i wellness są produkty wspierające zdrowie i odporność. W 2022 roku na witaminy i preparaty z minerałami tylko w Polsce w aptekach konsumenci wydali aż 2,59 mld zł. Jest to wzrost aż o 4 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Polacy przodują również w europejskich statystykach konsumentów tego typu produktów[12].

Zgodnie z analizą Statista w ciągu ostatnich 12 miesięcy aż 79 proc. badanych z naszego kraju przyznało, że zażywa przynajmniej jeden preparat witaminowy. Wśród najpopularniejszych znajdują się oddziałujące kompleksowo na zdrowie suplementy witaminowo-mineralne (81 proc.), preparaty poprawiające kondycję skóry, włosów i paznokci (33 proc.) oraz substancje wspierające stan kości i stawów (31 proc.). Ponadto jedna czwarta respondentów deklaruje, że motywacją do częstszego używania witamin było doświadczenie COVID-19[13].

- Rynek zdrowia i wellness w Polsce i na świecie rośnie, a pacjenci szukają coraz skuteczniejszych metod na zadbanie o siebie i swoje rodziny. Wynika to przede wszystkim z pewnego przewartościowania, którego doświadczyliśmy jako społeczeństwa w dobie pandemii. Coraz więcej osób dostrzega alarmujące skutki niezdrowego stylu życia, doświadcza konsekwencji nadmiernego przyrostu wagi czy zbierających niechlubne żniwo chorób cywilizacyjnych. Zwrot ku profilaktyce to bardzo dobra decyzja, pod warunkiem, że wdrażana we współpracy ze specjalistami i w oparciu o odpowiednią diagnostykę – mówi Paulina Romaniszyn.

 

Samoleczenie – czy to jest bezpieczne?

Istotnym trendem na rynku zdrowia, szczególnie w Polsce, jest tendencja do korzystania z alternatywnych źródeł informacji oraz samodzielnego wybierania leków, preparatów i terapii. Co prawda, wciąż prawie 42 proc. badanych przy zakupie suplementu kieruje się opinią lekarza, farmaceuty lub dietetyka, jednak z roku na rok przybywa osób, dla których głównym źródłem informacji stały się opinie w Internecie. Aż 44 proc. badanych decyduje w ten sposób, jaki preparat kupić dla siebie i swojej rodziny. Co więcej, dwóch na pięciu ankietowanych uważa, że suplementy są przebadane, w takim samym stopniu jak leki (40 proc.), a prawie połowa kupujących jest przekonana, że preparaty witaminowe przebadane są częściowo[14]. Większość z nich nie zdaje sobie jednak sprawy, że suplementy podlegają innym, znacznie mniej rygorystycznym regulacjom, a  ich jakość zależy w dużej mierze od samego producenta.

- Powszechny dziś w każdej branży szum informacyjny oraz mnogość źródeł informacji nie ułatwia kupującym procesu decyzyjnego. Dlatego obowiązkiem firm jest transparentność i partnerskie relacje z rynkiem oraz edukacja prozdrowotna i promowanie rozwiązań opartych o badania potwierdzone eksperymentalnie. Postęp cywilizacyjny następuje tak szybko, że osobom bez eksperckiego wykształcenia trudno będzie nadążyć za kolejnymi aktualizacjami. Przykładowo, prawdziwym przełomem w myśleniu o profilaktyce jest odkrycie molekularnych mechanizmów kontrolujących rytmy okołodobowe. Dziś już wiemy, że optymalne funkcjonowanie organizmu nie zależy tylko od tego, co robimy i jakie substancje przyjmujemy. Liczy się chociażby pora dnia i wewnętrzny biorytm naszych komórek i organów – podsumowuje Paulina Romaniszyn.

 


[1] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 10.

[2] Polacy a suplementy diety. Wiedza i świadomość, Osavi, 2022.

[3] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 25

[4] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 48

[5] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 33.

[6] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 37.

[7] Nielsen IQ, An inside look into the 2021 Global Consumer Health and Wellness Revolution, s. 23.

[8] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 25

[9] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 25

[10] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 22.

[11] Badanie Strategy&: skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta. Transformacja konsumentów w Polsce – 2022, s. 17.

[12] IQVIA Pharmascope 01/2023, Rynek apteczny CH: rynek aptek tracydyjnych (1-97) oraz rynek aptek internetowych (1-97), z wyłączeniem 35G6 i 56E2.

[13] Polacy a suplementy diety. Wiedza i świadomość, Osavi, 2022.

[14] Polacy a suplementy diety. Wiedza i świadomość, Osavi, 2022.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Sanofi wprowadza koncepcję pracy Work X 2.0. Biuro prasowe
2024-05-13 | 11:45

Sanofi wprowadza koncepcję pracy Work X 2.0.

Sanofi redefiniuje organizację pracy wprowadzając w Polsce globalną strategią Work X 2.0. Innowacyjne podejście do kształtowania środowiska pracy wychodzi naprzeciw nowym oczekiwaniom
Zdrowie BRAK ZDJĘCIA
2024-05-13 | 10:30

Więcej pacjentów w gabinetach weterynaryjnych, rośnie świadomość opiekunów

Jedna trzecia (31 proc.) weterynarzy spodziewa się, że właściciele zwierząt będą korzystać z coraz szerszego wachlarza usług w gabinetach weterynaryjnych. Wśród nich znajdzie się nie tylko leczenie, ale też profilaktyka,
Zdrowie Centrum Diagnostyczne 4DCenter otwiera się na Placu Zamkowym
2024-05-08 | 11:12

Centrum Diagnostyczne 4DCenter otwiera się na Placu Zamkowym

Otwórz drzwi do zdrowia w sercu Warszawy - Centrum Diagnostyczne 4DCenter to nowy punkt na mapie stolicy. Domem świeżo otwartego Centrum Diagnostycznego został należący do Senatorska

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.