Więcej pacjentów w gabinetach weterynaryjnych, rośnie świadomość opiekunów
Jedna trzecia (31 proc.) weterynarzy spodziewa się, że właściciele zwierząt będą korzystać z coraz szerszego wachlarza usług w gabinetach weterynaryjnych. Wśród nich znajdzie się nie tylko leczenie, ale też profilaktyka, diagnostyka czy chirurgia – to wnioski z badania „Kierunki rozwoju branży weterynaryjnej” zrealizowanego na zlecenie Siemens Financial Services w Polsce. Jednocześnie co czwarty badany (24 proc.) uważa, że przychodnie będą pogłębiać specjalizację. Dostosowanie gabinetów do zmieniających się oczekiwań pacjentów może skłaniać do inwestycji w nowe rozwiązania technologiczne.
W ciągu ostatnich kilku lat obserwowany jest wyraźny wzrost liczby zwierząt domowych. Zgodnie z raportem FEDIAF z 2023 r. liczba zwierząt towarzyszących w Europie przekroczyła 340 milionów. Polacy mają ponad 8 mln psów i 7 mln kotów, co oznacza, że psy zamieszkują połowę polskich gospodarstw domowych, zaś koty – 40 proc. W badaniu Siemens Financial Services w Polsce jedna trzecia weterynarzy odpowiedziała, że liczba zwierząt towarzyszących dodatkowo wzrośnie w ciągu najbliższych 2 lat.
Istotnym trendem zaobserwowanym przez 34 proc. lekarzy weterynarii jest wzrost świadomości wśród właścicieli zwierząt, co do potrzeb zdrowotnych ich podopiecznych. Tej zmianie podejścia do leczenia będzie towarzyszyć większe zainteresowanie usługami weterynaryjnymi. W najbliższej przyszłości 31 proc. ankietowanych spodziewa się, że klienci będą też oczekiwać nowych usług w gabinecie np. z zakresu fizjoterapii czy dermatologii.
Specjalizacja czy rozszerzony zakres usług?
– Zdania weterynarzy są podzielone co do tego, jak na kierunek rozwoju gabinetów wpłynie wzrost liczby zwierząt domowych i coraz większe oczekiwania klientów. Jedna czwarta badanych twierdzi, że wymienione tendencje zaowocują maksymalnym poszerzeniem zakresu usług. Gabinety częściej zapewniać będą nie tylko leczenie, lecz także m.in. diagnostykę, profilaktykę i zabiegi chirurgiczne. Jednocześnie, co czwarty ankietowany uważa, że odpowiedzią na nowe warunki będzie większa specjalizacja usług i oferowanie fachowej opieki w jednej dziedzinie, jak np. stomatologia – mówi Tomasz Szyszka z Siemens Financial Services w Polsce.
Ten podział może wynikać z różnych czynników, ale najistotniejszym może być lokalizacja. W mniejszych ośrodkach, gdzie dostęp do opieki weterynaryjnej jest ograniczony, gabinety mogą oferować szerszy wachlarz usług. W większych miastach charakteryzujących się wysokim poziomem konkurencji, lepszym rozwiązaniem okaże się z kolei wyspecjalizowanie oferty.
Inwestycja w nowoczesny sprzęt
Coraz większe zapotrzebowanie na usługi weterynaryjne i rosnące wymagania właścicieli zwierząt wiążą się z potrzebą inwestycji w nowoczesny sprzęt do gabinetów. Jak wynika z badania „Kierunki rozwoju branży weterynaryjnej”, co czwarty (23 proc.) gabinet weterynaryjny zaopatruje się w nowy sprzęt, żeby dysponować nowoczesnymi i niezawodnymi rozwiązaniami. Z kolei co piąty (19 proc.) robi to po to, aby zwiększyć wydajność i efektywność pracy. Według badania Siemens Financial Services w Polsce, większość gabinetów wciąż inwestuje w nowy sprzęt dopiero wtedy, gdy dotychczasowy się zużyje. Takie podejście ogranicza wykorzystanie przewagi technologicznej i hamuje tempo podnoszenia jakości usług.
– Do głównych przyczyn ograniczania inwestycji w nowe technologie zalicza się brak środków i czasu na ich realizację. Najlepszą odpowiedzią na te wyzwania mogą być rozwiązania finansowe dostępne online. Siemens Financial Services w Polsce jako jedyny na rynku udostępnia przedstawicielom branży weterynaryjnej i medycznej rozwiązanie umożliwiające szybkie i bezpieczne pozyskanie finansowania na specjalistyczny sprzęt i niezbędne urządzenia, całkowicie przez Internet – podkreśla Tomasz Szyszka z Siemens Financial Services w Polsce – Za pośrednictwem SimplyLoan można otrzymać pożyczkę od 1 tys. do 1 mln złotych. Dzięki temu weterynarze mogą sfinansować online zarówno najnowocześniejszy sprzęt, jak i drobne urządzenia czy części – dodaje.
Nota metodologiczna:
Badanie z przedstawicielami 100 firm (jednoosobowych działalności i spółek handlowych) zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research w styczniu 2024 r. Uczestnikami badania byli właściciele i menedżerowie z branży weterynaryjnej z całej Polski, Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.