Zielony list. Usługi pocztowe także muszą być zrównoważone
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl
W obliczu narastających wyzwań klimatycznych, branża pocztowa przyjmuje zielone rozwiązania logistyczne jako kluczową odpowiedź na zmieniające się regulacje dotyczące emisji. Optymalizacja tras i skrócenie czasu dostaw oraz automatyzacja kompletacji i pakowania w magazynach stają się nieodłącznymi elementami transformacji sektora dostaw pocztowych i kurierskich.
Zielone rewolucje w drodze
W związku z przyjętą przez polski rząd uchwałą w sprawie Polityki Energetycznej Państwa do 2040 roku i rozwojem zeroemisyjnego systemu energetycznego, operatorzy pocztowi i kurierzy stają przed szeregiem wyzwań. Nowe przepisy zmuszają przewoźników do podążania za ideą zrównoważonego rozwoju i poszukiwania takich rozwiązań, które przyniosą korzyści nie tylko dla środowiska, ale i ludzi. W tym też kontekście istotnym krokiem na drodze do zrównoważonego rozwoju będzie optymalizacja procesów dostaw. Wykorzystanie zaawansowanych algorytmów do planowania efektywnych tras już teraz pozwala skrócić dystanse, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa i redukcję emisji gazów cieplarnianych.
– Do tego celu służy nam m.in. monitoring procesu doręczeń w oparciu o system GPS oraz rozwiązania logistyczne, takie jak centralne sortownie przesyłek bezpośrednio na rejony doręczeń oraz wystandaryzowane jednostki transportowe. Stosowane przez nas praktyki wpływają nie tylko na redukcję ilości zużywanego paliwa, ale generują także inne oszczędności. Lepsze wykorzystanie pracy zespołu czy mniejsze zużycie opon i części samochodowych to tylko niektóre z nich – mówi Janusz Konopka, prezes zarządu Speedmail – największego w Polsce prywatnego operatora pocztowego.
Ślad węglowy
Chcąc wyjść naprzeciw zielonej transformacji, przedsiębiorstwa starają się mierzyć i niwelować ślad węglowy, zwłaszcza w obszarze dostaw miejskich. Według przepisów, od 2030 roku do centrów miast będą mogły wjeżdżać jedynie samochody spełniające odpowiednie normy emisji, takie jak Euro 5 dla pojazdów benzynowych i Euro 6dT dla samochodów z silnikami diesla. W ramach tych zmian, istotną rolę mogą zacząć odgrywać elektryczne pojazdy dostawcze. Elektryczne samochody i rowery kurierskie nie tylko nie emitują spalin, ale także zmniejszają hałas, przez co wyraźnie minimalizują negatywny wpływ na otoczenie.
– Mierzenie i redukowanie śladu węglowego ma znaczenie nie tylko środowiskowe, lecz również biznesowe. Do zrównoważonego działania zobowiązanych jest coraz więcej firm, w tym także masowych nadawców korespondencji, którzy podobnych działań wymagają od swojego łańcucha dostaw. Sprawia to, że operatorzy pocztowi czy kurierzy powinni mocniej skupić się na kwestiach środowiskowych, nawet jeśli formalnie, jeszcze nie mają takiego obowiązku. Także my dostrzegamy te sygnały płynące z rynku i podejmujemy kroki zmierzające do redukowania emisji oraz optymalizowania naszej działalności pod kątem środowiskowym – mówi prezes zarządu Speedmail, Janusz Konopka.
Eko-przesyłki na fali popularności
Wzrastająca troska o środowisko staje się powszechna, a społeczeństwa w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę z wpływu swoich działań na ekologię. Według przeprowadzonej w 2022 roku ankiety Sifted Logistics Intelligence „Jak bardzo kupujący dbają o ekologiczną wysyłkę”, ponad połowa ankietowanych jest gotowa płacić więcej za ekologiczną wysyłkę lub opakowanie, a 90 proc. chciałoby zobaczyć adnotację „ekologiczna wysyłka”[1]. Mówiąc o ekologicznych opakowaniach należy mieć na myśli opakowania wykonane na bazie materiałów z recyklingu lub materiałów odnawialnych np. roślinnych, opakowania biodegradowalne oraz pozwalające zmniejszyć ilość odpadów. Dla operatorów pocztowych i kurierskich jest to więc kolejny sygnał, by mocniej zadbać o zrównoważony proces doręczeń.
Speedmail to największy w Polsce niezależny operator pocztowy. Firma doręcza przesyłki listowe i marketingowe poprzez sieć ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju. Oferta Speedmail adresowana jest do firm takich jak: banki, operatorzy telekomunikacyjni, telewizje kablowe, firmy ubezpieczeniowe, ale też do agencji marketingowych, fundacji, samorządów oraz spółek miejskich. Jej konkurencyjną przewagę stanowią zarówno elastyczność cenowa, jak i najnowsze rozwiązania IT: śledzenie wszystkich przesyłek, monitoring listonoszy on-line czy aplikacja do zarządzania korespondencją. Dzięki zintegrowaniu z największymi drukarniami korespondencji i firmami konfekcyjnymi, Speedmail zapewnia pełną automatyzację wysyłek masowych. Działalność firmy wyróżnia zastosowanie sprawdzonych rozwiązań logistycznych, ale także dbałość o bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Marka Speedmail budowana jest w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia rynków europejskich.
[1] https://sifted.com/resources/sustainable-shipping-consumer-report/

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.