Zyskuje rynek aut dostawczych i najmu długoterminowego [RAPORT EFL]
Pomimo rozwoju różnych środków transportu pozycja samochodów dostawczych w procesie logistycznym wydaje się jeszcze przez długi czas niezagrożona. Czy intensywny rozwój branży kurierskiej i e-commerce może pozytywnie przełożyć się na rynek aut dostawczych, również tych z napędem elektrycznym? Jakie formy finansowania floty wybierają polscy przedsiębiorcy? Sprawdzono to w nowym raporcie EFL.
Rynek aut dostawczych korzysta na rozwoju e-commerce
Intensywny rozwój branży e-commerce oraz usług kurierskich, który obserwujemy od kilku lat, nie byłby możliwy między innymi bez potężnej floty samochodów dostawczych. Chociaż dziś usługa kurierska może zostać zrealizowana przy użyciu skutera, roweru czy nawet drona, niezbędnym elementem procesu logistycznego wciąż są samochody dostawcze.
Popyt na tego rodzaju pojazdy systematyczne rośnie, co pokazują dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W pierwszym półroczu 2024 r. w naszym kraju zarejestrowano prawie 33 tys. aut dostawczych, czyli o 4,3% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Większy wzrost widać w całej Unii Europejskiej, gdzie w pierwszej połowie tego roku sprzedano ponad 840 tys. nowych pojazdów dostawczych (aż o 15% więcej niż rok wcześniej).
Tej dynamiki nie można jednak przypisywać wyłącznie większemu zapotrzebowaniu na usługi kurierskie. „Dostawczaki” ze względu na swoją wszechstronność, różnorodność wariantów i możliwości modyfikacji mogą być wsparciem w wielu branżach, zwłaszcza w sektorze MŚP.
Co dziesiąty „elektryk” w Polsce to samochód dostawczy
Samochody dostawcze z napędem elektrycznym przestały być czymś niezwykłym na polskich drogach – w połowie 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych ok. 6,8 tys. sztuk. Porównując z danymi na koniec 2019 r., można przyjąć, że w ciągu niespełna 5 lat liczba elektrycznych pojazdów dostawczych wzrosła o ponad 1000%. Co prawda nadal stanowią one promil kilkumilionowej floty aut dostawczych, ale równocześnie niemal 10% wszystkich aut elektrycznych w Polsce.
Na popularność elektrycznych „dostawczaków” w ostatnich latach mogą mieć wpływ takie czynniki, jak większa dostępność modeli, niskie koszty użytkowania i korzyści dla środowiska. Ale istnieją także bariery – wciąż wysoki koszt inwestycji, a także stan infrastruktury do ładowania, która mimo nieustannej rozbudowy, oferuje niewystarczającą liczbę stacji, szczególnie poza dużymi miastami.
Mieć czy tylko korzystać – co wybierają przedsiębiorcy?
Przedsiębiorcy, którzy chcą powiększyć flotę firmową o auta dostawcze, mają do wyboru kilka możliwości. 77% uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów jako główną formę finansowania auta służbowego podało zakup za gotówkę.
Leasing, oparty na cyklicznych ratach z możliwością wykupu auta po wygaśnięciu umowy, wybiera 31% respondentów – głównie mikro i małe firmy. Na wynajem długoterminowy, funkcjonujący na podobnych zasadach, decyduje się prawie 30% firm i przedsiębiorców, przeważnie jednoosobowe działalności gospodarcze. Jego popularność stale rośnie – w ciągu pierwszego półrocza 2024 r. rynek najmu długoterminowego w Polsce urósł o 7,9% rok do roku. Jego dopełnieniem może być wynajem średnio- i krótkoterminowy, który pozwala wynająć pojazd dostawczy nawet na 1 dzień, a maksymalnie na 12 miesięcy.
– Rynek dynamicznie się zmienia, a w wielu biznesach nie da się przewidzieć koniunktury. Wynajem krótkoterminowy pojazdów użytkowych pozwala optymalizować koszty niezależnie od natężenia pracy, szczególnie w biznesach sezonowych. Dzięki niemu można utrzymywać „szczupłą” flotę i w razie potrzeby wzmacniać ją dodatkowymi pojazdami – nowoczesnymi, bezproblemowymi i ekonomicznymi. W ten sposób przedsiębiorcy ponoszą koszty rozszerzenia floty tylko wtedy, kiedy wynajęte pojazdy na siebie pracują – mówi Maciej Derlatka, kierownik ds. wynajmu krótkoterminowego w Truck Care.
Pełna wersja raportu EFL „Pojazdy dostawcze wsparciem dla biznesu” dostępna jest na stronie: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-pojazdy-dostawcze-wsparciem-dla-biznesu
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Raport EFL o flotach firmowych w MŚP: „nie będziemy jeździć mniej, a inaczej”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.