Newsy

1 czerwca viaTOLL również dla aut osobowych. Przez bramki na autostradach będzie szybciej

2012-05-08  |  14:30

Już za trzy tygodnie kierowcy samochodów osobowych będą mogli wjeżdżać na płatne autostrady bez potrzeby zatrzymywania się na bramkach. Płatność elektroniczna za przejazd będzie możliwa na dwóch odcinkach autostrad A2 i A4, które są zarządzane przez państwo. Wysokość opłaty pozostanie taka sama, jak w przypadku płatności przy bramce.

Płatność elektroniczna będzie alternatywą dla manualnego uiszczania opłat. Taka możliwość pojawi się na dwóch odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o odcinki Konin – Stryków na autostradzie A2 oraz Bielany Wrocławskie – Sośnica na A4. Przejazd za odcinek na A4 będzie płatny właśnie od 1 czerwca. Opłata wyniesie 10 gr/km dla samochodów osobowych i 5 gr/km dla motocykli.

 – Równocześnie z uruchomieniem opłat na 164-kilometrowym odcinku autostrady A4 dajemy także możliwość kierowcom samochodów osobowych wnoszenia opłaty w formie elektronicznej. Zatem nie będą zmuszeni do stania przy bramkach, pobierania biletu i stania ponownie przy wyjeździe z autostrady. Po prostu, mając urządzenie pokładowe, będą mogli wjeżdżać i wyjeżdżać z autostrady wnosząc opłatę elektroniczną – wyjaśnia Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, która jest operatorem viaTOLL.

Korzystanie z takiej formy płatności umożliwi urządzenie viaAUTO. Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Konto z odroczoną płatnością umożliwi korzystanie z urządzenia w kilku samochodach w ramach jednego konta.

 – Urządzenie pokładowe będzie dostępne w sieci dystrybucji od 23 maja, a jego koszt wyniesie 135 zł. Jest to cena porównywalna z ceną tych urządzeń w większości krajów europejskich, gdzie ceny te wahają się od dwudziestu do czterdziestu kilku euro – mówi Krzysztof Gorzkowski.

Jak podkreślają przedstawiciele firmy Kapsch Telematic Services, zainteresowanie nową funkcją systemu viaTOLL jest bardzo duże. Szczególnie wśród firm posiadających duże floty samochodów osobowych, czyli np. takich, które zatrudniają przedstawicieli handlowych.

 – Myślę, że w przypadku osób fizycznych jeżdżących samochodami osobowymi zainteresowanie będzie rosło w miarę rosnącego ruchu na autostradach. Po prostu kierowcy zauważą, że owe udogodnienie rzeczywiście pomaga im w płynnym poruszaniu się po autostradzie – uważa Krzysztof Gorzkowski.

W następnych miesiącach system viaTOLL dla samochodów osobowych będzie rozszerzany o kolejne oddawane fragmenty autostrad A1, A2 i A4.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.