Mówi: | Krzysztof Gorzkowski |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
1 czerwca viaTOLL również dla aut osobowych. Przez bramki na autostradach będzie szybciej
Już za trzy tygodnie kierowcy samochodów osobowych będą mogli wjeżdżać na płatne autostrady bez potrzeby zatrzymywania się na bramkach. Płatność elektroniczna za przejazd będzie możliwa na dwóch odcinkach autostrad A2 i A4, które są zarządzane przez państwo. Wysokość opłaty pozostanie taka sama, jak w przypadku płatności przy bramce.
Płatność elektroniczna będzie alternatywą dla manualnego uiszczania opłat. Taka możliwość pojawi się na dwóch odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o odcinki Konin – Stryków na autostradzie A2 oraz Bielany Wrocławskie – Sośnica na A4. Przejazd za odcinek na A4 będzie płatny właśnie od 1 czerwca. Opłata wyniesie 10 gr/km dla samochodów osobowych i 5 gr/km dla motocykli.
– Równocześnie z uruchomieniem opłat na 164-kilometrowym odcinku autostrady A4 dajemy także możliwość kierowcom samochodów osobowych wnoszenia opłaty w formie elektronicznej. Zatem nie będą zmuszeni do stania przy bramkach, pobierania biletu i stania ponownie przy wyjeździe z autostrady. Po prostu, mając urządzenie pokładowe, będą mogli wjeżdżać i wyjeżdżać z autostrady wnosząc opłatę elektroniczną – wyjaśnia Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, która jest operatorem viaTOLL.
Korzystanie z takiej formy płatności umożliwi urządzenie viaAUTO. Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Konto z odroczoną płatnością umożliwi korzystanie z urządzenia w kilku samochodach w ramach jednego konta.
– Urządzenie pokładowe będzie dostępne w sieci dystrybucji od 23 maja, a jego koszt wyniesie 135 zł. Jest to cena porównywalna z ceną tych urządzeń w większości krajów europejskich, gdzie ceny te wahają się od dwudziestu do czterdziestu kilku euro – mówi Krzysztof Gorzkowski.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Kapsch Telematic Services, zainteresowanie nową funkcją systemu viaTOLL jest bardzo duże. Szczególnie wśród firm posiadających duże floty samochodów osobowych, czyli np. takich, które zatrudniają przedstawicieli handlowych.
– Myślę, że w przypadku osób fizycznych jeżdżących samochodami osobowymi zainteresowanie będzie rosło w miarę rosnącego ruchu na autostradach. Po prostu kierowcy zauważą, że owe udogodnienie rzeczywiście pomaga im w płynnym poruszaniu się po autostradzie – uważa Krzysztof Gorzkowski.
W następnych miesiącach system viaTOLL dla samochodów osobowych będzie rozszerzany o kolejne oddawane fragmenty autostrad A1, A2 i A4.
Czytaj także
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-09-05: Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.