Mówi: | Krzysztof Gorzkowski |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
1 czerwca viaTOLL również dla aut osobowych. Przez bramki na autostradach będzie szybciej
Już za trzy tygodnie kierowcy samochodów osobowych będą mogli wjeżdżać na płatne autostrady bez potrzeby zatrzymywania się na bramkach. Płatność elektroniczna za przejazd będzie możliwa na dwóch odcinkach autostrad A2 i A4, które są zarządzane przez państwo. Wysokość opłaty pozostanie taka sama, jak w przypadku płatności przy bramce.
Płatność elektroniczna będzie alternatywą dla manualnego uiszczania opłat. Taka możliwość pojawi się na dwóch odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o odcinki Konin – Stryków na autostradzie A2 oraz Bielany Wrocławskie – Sośnica na A4. Przejazd za odcinek na A4 będzie płatny właśnie od 1 czerwca. Opłata wyniesie 10 gr/km dla samochodów osobowych i 5 gr/km dla motocykli.
– Równocześnie z uruchomieniem opłat na 164-kilometrowym odcinku autostrady A4 dajemy także możliwość kierowcom samochodów osobowych wnoszenia opłaty w formie elektronicznej. Zatem nie będą zmuszeni do stania przy bramkach, pobierania biletu i stania ponownie przy wyjeździe z autostrady. Po prostu, mając urządzenie pokładowe, będą mogli wjeżdżać i wyjeżdżać z autostrady wnosząc opłatę elektroniczną – wyjaśnia Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, która jest operatorem viaTOLL.
Korzystanie z takiej formy płatności umożliwi urządzenie viaAUTO. Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Konto z odroczoną płatnością umożliwi korzystanie z urządzenia w kilku samochodach w ramach jednego konta.
– Urządzenie pokładowe będzie dostępne w sieci dystrybucji od 23 maja, a jego koszt wyniesie 135 zł. Jest to cena porównywalna z ceną tych urządzeń w większości krajów europejskich, gdzie ceny te wahają się od dwudziestu do czterdziestu kilku euro – mówi Krzysztof Gorzkowski.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Kapsch Telematic Services, zainteresowanie nową funkcją systemu viaTOLL jest bardzo duże. Szczególnie wśród firm posiadających duże floty samochodów osobowych, czyli np. takich, które zatrudniają przedstawicieli handlowych.
– Myślę, że w przypadku osób fizycznych jeżdżących samochodami osobowymi zainteresowanie będzie rosło w miarę rosnącego ruchu na autostradach. Po prostu kierowcy zauważą, że owe udogodnienie rzeczywiście pomaga im w płynnym poruszaniu się po autostradzie – uważa Krzysztof Gorzkowski.
W następnych miesiącach system viaTOLL dla samochodów osobowych będzie rozszerzany o kolejne oddawane fragmenty autostrad A1, A2 i A4.
Czytaj także
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.