Newsy

800 amerykańskich przedsiębiorstw zainwestowało w Polsce 91 mld zł i utworzyło 200 tys. nowych miejsc pracy

2014-09-04  |  06:35
Mówi:Stacy Ligas
Funkcja:partner, szef działu audytu instytucji finansowych
Firma:KPMG w Polsce
  • MP4
  • W ciągu ostatnich 25 lat amerykańskie firmy zainwestowały w Polsce 91 mld zł. Tylko w 2012 roku wartość bezpośrednich inwestycji wyniosła 33 mld zł. Największe środki firmy zza oceanu ulokowały w sektorze usług i handlowym. Amerykanie zatrudniają obecnie w Polsce 200 tysięcy osób, których wynagrodzenie wynosi ok. 4,5 mld dolarów brutto rocznie – wynika z raportu KPMG w Polsce i Amerykańskiej Izby Handlowej.

    Polska jest największym odbiorcą inwestycji amerykańskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Dla porównania w Czechach koncerny zza oceanu ulokowały jedynie 6,4 mld dolarów.

    Skala łącznych inwestycji amerykańskich w Polsce wyniosła 91 mld zł na koniec 2012 roku. Ważną informacją jest również to, że w Polsce 800 firm z kapitałem amerykańskim zatrudnia 200 tysięcy pracowników, a co roku wypłacają im wynagrodzenie rzędu 4,5 mld dolarów brutto – mówi Stacy Ligas, partner, szef działu audytu instytucji finansowych w KPMG w Polsce.

    Jak wynika z raportu KPMG i AmCham, 78 proc. amerykańskich inwestycji w Polsce zostało ulokowanych w sektorze usług. Firmy zainwestowały swoje kapitały głównie w przedsiębiorstwach z branży finansowej i ubezpieczeniowej. Na drugim miejscu znalazł się handel hurtowy i detaliczny. W przemyśle (głównie w branży motoryzacyjnej) obecnie prowadzi działalność 20 firm zza oceanu, które zatrudniają 45 tys. pracowników i osiągają łączne przychody na poziomie 30 mld zł.

    Obecność amerykańskich inwestorów w Polsce to nie tylko napływ kapitału, lecz także, jak podkreśla Stacy Ligas, doświadczenia oraz know-how. Krajowy rynek jednak nadal jest postrzegany na świecie jako stosunkowo mało innowacyjny.

    Dlatego amerykańskie inwestycje w centra badawczo-rozwojowe są szczególnie istotne – podkreśla Stacy Ligas w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

    Jak wynika z raportu KPMG, firmy zza oceanu są największym inwestorem zagranicznym w branży usług biznesowych. Co trzecie przedsiębiorstwo z kapitałem zagranicznym działające w tym obszarze należy do podmiotu ze Stanów Zjednoczonych. Według danych ABSL, organizacji skupiającej liderów tego sektora, obecnie w Polsce funkcjonuje 156 przedsiębiorstw z amerykańskim kapitałem, które łącznie zatrudniają ponad 46 tys. osób.

    Najwięcej miejsc pracy (17,3 tys.) powstało w centrach usług wspólnych (ang. Shared Services Center – SSC), blisko 40 proc. ogólnego zatrudnienia w tym sektorze. Na drugim miejscu są amerykańskie BPO (ang. Business Process Outsourcing) oraz ITO (ang. Information Technology Outsourcing), zatrudniające łącznie 15,6 tys. osób, czyli 28 proc. wszystkich świadczących tego rodzaju usługi. W centrach B+R (badawczo-rozwojowych) z amerykańskim kapitałem pracuje natomiast 10,6 tys. osób, czyli blisko połowa personelu tego rodzaju zagranicznych ośrodków nad Wisłą.

    Obecnie, aż co drugi pracownik w centrach B+R z kapitałem zagranicznym w Polsce pracuje dla amerykańskiego przedsiębiorstwa – informuje Stacy Ligas.

    Chociaż liczba przedsiębiorstw z USA inwestujących w Polsce utrzymuje się w ostatnich latach na stałym poziomie, zatrudnienie rośnie. Jak twierdzą autorzy raportu KPMG, to pokazuje, że inwestorzy stale rozszerzają działalność, reinwestują, a tym samym zwiększają liczbę miejsc pracy. KPMG szacuje, że około 69 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw amerykańskich po uruchomieniu pierwszego oddziału otworzyło kolejną filię, fabrykę, centrum biznesowe czy badawczo-rozwojowe. Najwięcej firm, jak wynika z raportu KPMG, reinwestowało w Polsce w branży motoryzacyjnej.

    Raport „Wspólny sukces! 25 lat polsko-amerykańskich relacji gospodarczych” powstał z okazji 25 lat działalności Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (AmCham), przy współpracy KPMG.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.