Mówi: | Adam Łącki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Krajowy Rejestr Długów |
A. Łącki (KRD): wzrasta liczba faktur niezapłaconych na czas
Prawie 27 proc. faktur nie jest płaconych na czas, a średni czas spłaty to 4,5 miesiąca. Eksperci alarmują, że poziom zatorów płatniczych wzrasta z miesiąca na miesiąc. – Pogłębia się ta niekorzystna sytuacja – przyznaje w rozmowie Agencją Informacyjną Newseria Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Dziś 26,6 proc. faktur jest płaconych z opóźnieniem.
– To są te faktury, które są nie zostały zapłacone na czas w wyznaczonym terminie płatności, a kiedy tak naprawdę zostaną zapłacone, tego nie wiemy. Jeszcze rok temu ten odsetek wynosił 25 proc., więc to zjawisko narasta. Jeszcze rok temu prawie 1/5 przedsiębiorców deklarowała, że nie ma żadnych problemów z otrzymaniem zapłaty na czas. W tej chwili deklaruje to tylko 11,3 proc. – wyjaśnia prezes Łącki.
Do poziomu 34,5 proc. wzrosła również ilość przedsiębiorstw dotkniętych zatorami płatniczymi. Twierdzą oni, że nie są w stanie uregulować należności, bo ich dłużnicy spóźniają się z uregulowaniem rachunków. Analitycy twierdzą, że może to doprowadzić do ograniczenia działalności firm, a w radykalnych wypadkach – redukcji zatrudnienia.
– Największą barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej wywołaną zatorami płatniczymi jest w tej chwili niemożność inwestowania. 37,3 proc. przedsiębiorców wskazuje właśnie na to zjawisko, a jako przyczynę podaje brak pieniędzy od kontrahentów na swoim koncie na czas. Ponad 11 proc. przedsiębiorców ogranicza bądź redukuje zatrudnienie z powodu zatorów płatniczych – mówi prezes KRD.
Z tego powodu najczęściej cierpią małe i średnie firmy, a to one stanowią o sile polskiej gospodarki, bo –zgodnie z danymi Krajowej Izby Gospodarczej – odpowiadają za 75 proc. miejsc pracy w kraju i 67 proc. PKB Polski.
Jak wskazuje sondaż Business Centre Club, zatory płatnicze i opóźnienia w opłacaniu faktur spowodowane są głównie przez duże przedsiębiorstwa wymuszające na mniejszych firmach wydłużenia kredytu kupieckiego (24 proc.) oraz kredytowanie własnej działalności kosztem innych (21 proc.).
Według prezesa KRD, rośnie również liczba branż, które mogą mieć problemy z zatorami płatniczymi.
– Są pewne branże, które mają większe problemy z regulowaniem należności. Taką branżą już od kilku lat jest branża budowlana i deweloperska. Również producenci i dystrybutorzy sprzętu AGD, a także branża meblowa – wymienia Adam Łącki.
Ale nie tylko firmy mają problem z terminowym regulowaniem należności. Polacy dość swobodnie podchodzą do płacenia za takie usługi jak telewizja satelitarna, rachunki telefoniczne czy dostęp do szerokopasmowego internetu. Długi konsumenckie wciąż stanowią większość w rejestrach dłużników.
W Krajowym Rejestrze Długów widnieje obecnie około 1,8 mln dłużników.
Czytaj także
- 2024-03-07: Polki należą do najbardziej przedsiębiorczych kobiet w UE. Jednak wciąż jest ich zbyt mało w zarządach i radach nadzorczych firm
- 2024-03-01: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Może po konkursie Miss World otworzą się perspektywy na pracę w telewizji. Chciałabym poprowadzić jakiś program
- 2023-12-08: O pracownikach 50+ krąży wiele szkodliwych stereotypów. Ta grupa wiekowa wymaga dostrzeżenia i docenienia na rynku pracy
- 2023-11-17: Cyfrowe euro możliwe w ciągu dwóch–trzech lat. Prace nad cyfrowymi odpowiednikami swoich walut prowadzi już 130 państw
- 2023-05-30: Na polskim rynku sukcesywnie spada jakość obsługi klientów. Odwrotny trend widać jednak w bankowości i ubezpieczeniach
- 2023-05-18: Pizza Hut stawia na franczyzę. Chce otwierać nawet kilkanaście nowych restauracji rocznie
- 2023-04-25: Ataki phishingowe głównym zagrożeniem w cyberprzestrzeni. Próby wyłudzeń najczęściej dotyczą fałszywych inwestycji i sensacyjnych fake newsów
- 2023-04-26: Innowacje z obszaru diagnostyki i pozyskiwania wodoru wśród Polskich Produktów Przyszłości. Nagrodzone projekty mogą się stać polską wizytówką za granicą
- 2023-06-09: Kobiety coraz częściej zasiadają na kierowniczych stanowiskach w korporacjach. Spełniają się w branżach kiedyś zarezerwowanych wyłącznie dla mężczyzn
- 2023-04-03: Kryzys skłania firmy do cięcia wydatków na marketing. Jednak dla części z nich to może być dobry czas na inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.