Newsy

Aktywność fizyczna i zdrowa dieta pomagają zwalczyć jesienną chandrę. Pracodawca też może w tym pomóc

2015-11-25  |  06:30
Mówi:dr Sylwia Olszewska
Funkcja:psycholog, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie
  • MP4
  • Pracodawca może pomóc podwładnemu uporać się z jesienną chandrą. Zapewnienie pokoju do odpoczynku, karnetów na basen i siłownię czy docenianie osiągnięć może zwiększyć motywację do pracy, a tym samym efektywność pracownika. Sam podwładny, aby uporać się z jesiennym obniżeniem nastroju, powinien natomiast dbać o zdrową dietę, codzienną dawkę ruchu i dobre relacje z innymi ludźmi.

    Nie tylko przyroda jesienią przechodzi w stan spoczynku. Także ludzki organizm spowalnia procesy życiowe po intensywnym okresie wiosenno-letnim. Brak światła słonecznego sprawia, że organizm produkuje więcej melatoniny – hormonu powodującego senność i zmęczenie, a mniej serotoniny – zwanej hormonem szczęścia. Ludzie mogą być więc przygnębieni, zmęczeni i apatyczni, często wycofują się z relacji interpersonalnych, co negatywnie wpływa na komunikację w rodzinie i w pracy. Jesienna chandra może też obniżać efektywność w pracy – zaburzeniu ulegają bowiem procesy poznawcze. W efekcie pracownicy mogą mieć trudności z koncentracją i pamięcią.

    Bardziej koncentrujemy się na swoich emocjach, na ich przeżywaniu, a nie na pracy, na wykonywaniu zadania, przez co obniża się poczucie własnej skuteczności, poczucie własnej wartości. Dlatego może również spadać motywacja i zaangażowanie w wykonywaną pracę – mówi agencji informacyjnej Newseria dr Sylwia Olszewska, psycholog, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie.

    W walce z jesienną chandrą pomaga aktywność fizyczna. Uprawianie sportu, choćby przez 10–20 minut dziennie, powoduje, że organizm jest bardziej dotleniony i wytwarza więcej endorfin, hormonów odpowiedzialnych za dobry nastrój. Równie ważne są nawyki żywieniowe. Dzień należy zaczynać od ciepłego śniadania, a potem zjadać jeszcze cztery zbilansowane posiłki. Ważna jest odpowiednia dawka witaminy D. Można używać różnego rodzaju przypraw, które są pobudzające, jak  imbir, kurkuma, cynamon. Warto zadbać też o relacje interpersonalne i otaczać się radosnymi, energicznymi ludźmi.

    Nie zapominajmy o uśmiechu i śmianiu się, ponieważ radość dotlenia umysł, stajemy się bardziej zadowoleni z życia i pełni energii. W pracy istotne jest to, by zadbać o dobrą atmosferę wokół siebie, ale też by zadbać o porządek na biurku i w swojej szafce. Czasami należy wyrzucić niepotrzebne rzeczy czy dokumenty, które nam zbyt długo zalegają. Zadbajmy też o jasne światło – mówi dr Sylwia Olszewska. 

    W walce z obniżonym nastrojem i brakiem chęci do działania pracownikowi może pomóc także pracodawca, poprzez stworzenie warunków do relaksu. Pracodawca powinien zadbać, by w biurze znalazł się pokój do relaksu w przerwie podczas pracy oraz do spożywania posiłków. Dobrym rozwiązaniem są także programy psychoprofilaktyczne, które dają pracownikowi możliwość skorzystania z pomocy psychologa, dietetyka, lekarza rodzinnego oraz różnego rodzaju aktywności fizycznych, np. basenów, klubów fitness.

    Z wielu badań wynika, że istotnym czynnikiem, który wpływa na samopoczucie pracownika w pracy, jest dostarczanie mu pozytywnych emocji poprzez udzielanie wsparcia, konstruktywnej informacji zwrotnej, poprzez docenianie, chwalenie, dowartościowywanie osiągnięć – mówi dr Sylwia Olszewska. 

    Dodatkowo istotne jest wyznaczanie pracownikowi jasnych, określonych celów oraz przydzielanie go do zadań, które jest w stanie zrealizować, zgodnych z jego kompetencjami i umiejętnościami. Pracodawca nie powinien także odmawiać pracownikowi prawa do urlopu, gdy ten tego potrzebuje. Urlop sprzyja nie tylko odpoczynkowi, lecz także zacieśnianiu więzi rodzinnych i społecznych, co pozytywnie przekłada się na efektywność i wyższe zadowolenie z pracy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.