Newsy

Banki zwiększają inwestycje w cyberbezpieczeństwo. Wymusza to na nich rosnący udział nowych technologii i zaufanie klientów

2018-10-17  |  06:20

Presja klientów i konkurencji oraz coraz surowsze otoczenie legislacyjne skłaniają sektor finansowy do wdrażania i rozwijania nowych technologii, jak sztuczna inteligencja, big data, uczenie maszynowe i chatboty, które wspierają obsługę klientów i pełnią rolę wirtualnych doradców. Rosnący udział nowych technologii w finansach oznacza jednak również konieczność większych inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Tym bardziej że klienci – coraz częściej bankujący online i mobilnie – mają do instytucji finansowych duże zaufanie.

– Banki i instytucje finansowe cieszą się największą wiarygodnością i zaufaniem klientów, w związku z czym bezpieczeństwo naszych pieniędzy powinno być ich priorytetem. Instytucje finansowe dużo inwestują w najnowsze technologie, które mają to bezpieczeństwo zapewnić, natomiast – podobnie jak w każdej innej branży – może dochodzić do wycieków danych czy błędów w kodach, przez co np. pieniądze trafią na niewłaściwe konta. Taka sytuacja mogłaby spowodować pewne zwolnienie automatyzacji w sektorze finansowym – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr hab. Aneta Hryckiewicz, profesor finansów na Akademii Leona Koźmińskiego. 

Robo-doradcy, wirtualne oddziały, spersonalizowane oferty pożyczek w czasie rzeczywistym oraz kupowanie na kredyt z reklamy po jej zeskanowaniu – tak Polacy wyobrażają sobie przyszłość bankowości i usług finansowych. Z tegorocznego badania #finanseprzyszłości dla Banku Millennium wynika również, że zdaniem 90 proc. Polaków własnoręczny podpis zostanie zastąpiony elektronicznym, obsługa w większości oddziałów będzie automatyczna, a prawie wszystkie sprawy będzie można załatwić z pomocą wirtualnej rzeczywistości (VR).

Zdecydowana większość klientów bankowości spodziewa się kolejnych innowacji i technologicznych ułatwień w kontaktach z bankiem. Sektor finansowy, aby sprostać tym oczekiwaniom, musi się rozwijać i inwestować w nowe technologie. Skłania go do tego także coraz surowsze otoczenie regulacyjne, presja ze strony fintechów i konieczność zadbania o cyberbezpieczeństwo.

Firma badawcza IDC prognozuje, że jeszcze w tym roku globalne wydatki na sztuczną inteligencję i systemy kognitywne sięgną 19,1 mld dol. W 2021 roku na tej technologii ma się opierać już większość aplikacji biznesowych, a nakłady na tę technologię sięgną 52,2 mld dol. – z czego najwięcej przeznaczy na nią właśnie bankowość. Z raportu Digital Banking wynika, że co najmniej jedno rozwiązanie z zakresu machine learing wdrożyło już 35 proc. organizacji finansowych, natomiast w raporcie „Rise of the robots” eksperci KPMG prognozują, że na przestrzeni najbliższych 15 lat od 45 do nawet 75 proc. zadań w sektorze finansowym zostanie przejętych przez roboty.

Ekspertka podkreśla, że rosnący udział nowych technologii w finansach wymusza na bankach i instytucjach z tego sektora konieczność przyłożenia większej uwagi do obszaru cyberbepieczeństwa i zadbania o poufność danych. Zwłaszcza że klienci coraz powszechniej bankują online i mobilnie – z danych Związku Banków Polskich wynika, że na koniec II kwartału liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła już 7 mln, a internetowej – 16 mln.

– Zagrożenia są cały czas, ich liczba będzie się zwiększać wraz z rozwojem nowych technologii i automatyzacji w sektorze finansowym. Do tej pory nie mieliśmy drastycznych wycieków pieniędzy czy danych klientów bankowości. Natomiast nie możemy tego wykluczyć w przyszłości, zważywszy na to, że większość tych technologii nie powstaje w instytucjach finansowych, ale jest dostarczana przez partnerów i firmy współpracujące, co także powoduje pewne zagrożenia – mówi dr hab. Aneta Hryckiewicz.

Oprócz dbałości o cyberbezpieczeństwo i wdrażania najnowszych zabezpieczeń banki i instytucje finansowe muszą też podnosić świadomość swoich klientów i pracowników, ponieważ zwykle to człowiek jest najsłabszym ogniwem.

– Przy tak dynamicznym rozwoju technologii i pojawianiu się coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań nie jesteśmy w stanie wyeliminować zagrożeń. Natomiast wszelkie testy i audyty związane z bezpieczeństwem takich technologii będą powodować, że nasze pieniądze będą lepiej zabezpieczone – ocenia wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.

Jak wynika z badań Kantar TNS na zlecenie Związku Banków Polskich, 91 proc. Polaków uważa korzystanie z bankowości internetowej i mobilnej za bezpieczne, a 42 proc. postrzega banki jako liderów cyberbezpieczeństwa. Z drugiej strony 82 proc. Polaków uważa też, że rośnie ryzyko stania się ofiarą cyberataku, a 78 proc. klientów zgłasza incydenty w obszarze cyberbezpieczeństwa co najmniej raz w roku (kwietniowy Monitor Bankowy).

Co warto podkreślić, polski sektor bankowy należy do najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie, a polscy klienci bankowości szybko chłoną wszelkie nowinki technologiczne. Dobrym przykładem są płatności zbliżeniowe – Polska należy do grupy dziesięciu czołowych państw świata przodujących w tej technologii – wynika z raportu „Sektor finansowy coraz bardziej #fintech” PwC. 

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Finanse

Cyfryzacja nowym motorem polskiej gospodarki. Do 2025 roku może przynieść dodatkowe 275 mld zł

Dotychczasowe motory wzrostu Polski, takie jak podaż taniej i wykwalifikowanej siły roboczej czy napływ środków z Unii Europejskiej, zaczynają słabnąć. Jest jednak szansa, że nową siłą napędową gospodarki stanie się cyfryzacja, która do 2025 roku może przynieść 275 mld zł dodatkowego PKB – wynika z najnowszego raportu firmy doradczej McKinsey & Company. Eksperci podkreślają, że umożliwiłoby to zwiększenie globalnej konkurencyjności Polski. Z analiz firmy McKinsey wynika, że tempo rozwoju cyfrowej gospodarki w Polsce już i tak znacznie przyspieszyło. W latach 2012-2016 rosła ona o 7 proc, rocznie, co było dwukrotnie wyższym wynikiem niż w największych krajach UE.

Firma

Nowe technologie w zakupach pomagają firmom ciąć koszty nawet do 15 proc. Sztuczna inteligencja sama wybierze najlepszego dostawcę, a system zaksięguje fakturę

Usprawnienie procesów zakupowych może przynieść firmie oszczędności sięgające nawet 15 proc. kosztów. Optymalizacja tego obszaru jest szczególnie istotna teraz, kiedy wiele firm boryka się z presją płacową i musi szukać oszczędności w innych obszarach. Z drugiej strony dla wielu firm pozyskanie dobrych fachowców od zakupów stanowi nie lada problem. Dlatego w obszar zakupów wkracza sztuczna inteligencja, która nie tylko usprawnia proces zakupowy i pozwala firmie ciąć koszty, lecz także ułatwia pracę ludzi, którzy mogą skupić się na bardziej strategicznych zadaniach.

Patronat Newserii

Rolnictwo

Minister rolnictwa: Rośnie eksport polskiej żywności do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Zapotrzebowanie jest na mięso halal, produkty mleczne czy słodycze

Rośnie eksport rolno-spożywczy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. To drugi po Arabii Saudyjskiej największy partner gospodarczy i handlowy Polski w tym regionie. Tylko w 2017 roku eksport na rynek ZEA osiągnął wartość 85 mln euro i wzrósł o 11 proc. w ciągu roku. Potencjał jest jednak znacznie większy. Hitem eksportowym mają szanse stać się mięso halal, produkty mleczne, słodycze czy przetwory owocowe. Polscy przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc rządu, jednak dużo zależy od nich samych – podkreśla Jan Krzysztof Ardanowski, minister rolnictwa.

Handel

Polacy konsumują coraz więcej wino. Na rynek trafiają jednak podróbki i konieczna jest weryfikacja ich autentyczności

Wino cieszy się rosnącą popularnością. Polscy konsumenci przykładają coraz większą wagę do jego walorów i jakości. Na rynku zdarzają się jednak producenci, którzy wypuszczają podrabiane wina gronowe z dodatkiem wody, cukrów, mieszane z alkoholem czy z dodatkiem ekstraktów z owoców. Do tej pory autentyczność i jakość trunku można było skontrolować wyłącznie w zagranicznych laboratoriach. Od czerwca taką możliwość zapewnia też łódzkie Laboratorium Autentykacji Produktów. Mogą z niej skorzystać nie tylko producenci i importerzy, którzy chcą mieć gwarancję jakości, ale również m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.