Mówi: | Jerzy Różyński |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Krajowy Związek Banków Spółdzielczych |
Banki spółdzielcze: nasza oferta jest konkurencyjna w stosunku do banków komercyjnych
Polskie banki spółdzielcze, dotąd kojarzone z małymi miasteczkami i kredytami dla rolników, zmieniają wizerunek. Chcą, na wzór zachodnioeuropejski, być postrzegane jako konkurencja dla banków komercyjnych, którą wybierają również ludzie młodzi i mieszkańcy dużych miast. Dlatego banki inwestują w rozwój bankowości internetowej i mobilnej.
Lata spowolnienia gospodarczego pokazały, że banki spółdzielcze dobrze radzą sobie w sytuacjach kryzysowych. Wzrost liczby klientów w latach 2008 i 2009 świadczy o dużym zaufaniu, jakim są obdarzane.
- Banki spółdzielcze są konkurencyjne. Świadczy o tym udział w rynku, który jest na poziomie ponad 6 proc. i się nie zmniejsza. Jeśli chodzi o jakość obsługi i konkurencyjność produktów, nie odbiegamy od banków komercyjnych. Natomiast mamy takie zalety, jak w 100 proc. polski kapitał i wieloletnia tradycja - wymienia Jerzy Różyński, prezes Krajowego Zwiazku Banków Spółdzielczych.
W przyszłym tygodniu 150-lecie swojego istnienia obchodzić będzie najstarszy bank spółdzielczy w Brodnicy. Jak zapewnia prezes KZBS, to dzięki wieloletniemu doświadczeniu banki spółdzielcze mogą być tak blisko klientów.
- Znakomicie znamy klienta, a dowodem na to jest to, że ilość kredytów zagrożonych jest dwukrotnie niższa niż w bankach komercyjnych - dodaje Jerzy Różyński.
Jednocześnie podkreśla, że dzięki temu banki spółdzielcze są w stanie przedstawić klientowi bardziej zindywidualizowany produkt. O zaufaniu klientów świadczy nie tylko wzrost zainteresowania kredytami, ale również wciąż rosnąca liczba placówek i rozszerzająca się grupa docelowa. Teraz, jak zapowiada Jerzy Różyński, banki dostosowują swoją ofertę tak, by zawalczyć o klientów młodych i z dużych miast. Chcą w tym celu łączyć nowoczesne rozwiązania, np. bankowość mobilną, z tradycją.
- Tradycyjni klienci banków spółdzielczych to są samorządy, małe i średnie przedsiębiorstwa i klienci indywidualni, głównie związani z rolnictwem. W tej chwili banki rozwijają się dosyć intensywnie i wchodzą również w większe aglomeracje, a także szukają i walczą o klientów młodych. W tym momencie oferta banków spółdzielczych, np. bankowość internetowa czy bankomaty biometryczne, jest konkurencyjna w stosunku do banków komercyjnych - podkreśla prezes KZBS.
W dużych miastach bankowość spółdzielcza stanowi ok. 2 proc. rynku. W Warszawie w ostatnim czasie przybyło siedem nowych oddziałów banków spółdzielcznych i będą kolejne. W ciągu najbliższych lat banki spółdzielcze chcą zwiększać ogólny udział w rynku kosztem banków komercyjnych, z ok. 6 proc. do wyniku nawet dwucyfrowego.
- W krajach Unii Europejskiej udziały bankowości spółdzielczej są dużo wyższe niż w Polsce: niemieckiego DZ Banku – 21 proc., w Holandii Rabobanku – 40 proc., we Francji Credit Mutuel i Credit Agricole – 40 proc. czy w Austrii Raiffeisen Banku – 20 proc. To świadczy o tym, że te banki już się nie kojarzą tylko z rolnictwem, a raczej z ofertą dla wszystkich klientów - mówi Jerzy Różyński.
Na polskim rynku działa ponad 570 banków spółdzielczych, które posiadają łącznie 4,2 tys. placówek. Gdyby występowały pod jednym logo, byłoby ono najczęściej widywanym logo spośród wszystkich banków w Polsce.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.