Mówi: | Jerzy Różyński |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Krajowy Związek Banków Spółdzielczych |
Banki spółdzielcze na plusie. Możliwe kolejne emisje obligacji
Na giełdowy rynek może trafić kolejna pula obligacji, emitowanych przez banki spółdzielcze. – Zadecyduje o tym podaż i popyt – mówi prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, Jerzy Różyński. Pierwsze papiery dłużne banków spółdzielczych zadebiutowały na giełdzie niemalże dwa lata temu, w lipcu 2010. Zainteresowanie inwestorów było duże, a płynność obrotów wysoka.
Kolejna emisja obligacji banków spółdzielczych uzależniona jest od zainteresowania rynku.
– W tej chwili 21 banków spółdzielczych przeprowadziło emisję obligacji z sukcesem, także bank zrzeszający, Bank Polskiej Spółdzielczości – mówi Jerzy Różyński, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych.
Dzięki emisjom banki pozyskały ponad 200 mln zł. Przeznaczyły je, w dużej mierze, na realizację akcji kredytowych.
– Banki mogły udzielić dziesięć razy więcej kredytów, zwiększył się ich potencjał kredytowy – dodaje prezes KZBS.
Polskie banki spółdzielcze wypracowują znaczną nadwyżkę depozytu nad wartością udzielanych kredytów.
– Rocznie jest ona rzędu ponad 15 mld zł, które możemy uruchomić w postaci akcji kredytowych – zauważa Różyński.
Prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych zwraca uwagę na czynnik zaufania klientów.
– Kryzys pokazał, że banki spółdzielcze są nie tylko bezpieczne, ale i stabilne – mówi Jerzy Różyński i dodaje. – Banki komercyjne odnotowały straty, banki spółdzielcze bilanse mają nienaruszone, a wyniki są niezłe.
Ich zeszłoroczne zyski sięgnęły blisko 1 miliarda złotych. Podobna tendencja utrzymuje się również w Unii Europejskiej, gdzie bankowość spółdzielcza również może pochwalić się zyskami.
Emisję obligacji banków spółdzielczych umożliwiły nowelizacja ustawy o ich funkcjonowaniu, zrzeszaniu i bankach zrzeszających z 2009 roku oraz uchwała Komisji Nadzoru Finansowego.
W pierwszym półroczu 2010 roku na rynku Catalyst zadebiutowało 10 emitentów i 12 serii obligacji o łącznej wartości blisko 160 mln zł. Ubiegły rok zamknął się kolejnymi, 13 seriami wyemitowanych papierów wartościowych, których wartość wyniosła 220 mln zł.
O zainteresowaniu inwestorów obligacjami banków spółdzielczych może świadczyć fakt, że w pierwszych 5 miesiącach po debiucie giełdowy obrót nimi wyniósł 176 milionów złotych (przy wartości emisji 158 milionów).
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.