Newsy

Interchange poniżej 1 proc. w 2017 roku?

2012-03-14  |  06:10
Mówi:Małgorzata O’ Shaughnessy
Funkcja:Wiceprezes, Dyrektor Generalna na Polskę, Czechy i Słowację
Firma:Visa Europe
  • MP4

    Zespół roboczy przy NBP, który zajmował się możliwością obniżenia prowizji od płatności kartą, kończy swoje prace. Na ostatnie uwagi członkowie zespołu mają jeszcze 3 dni. W przyszłym tygodniu muszą jednoznacznie zaakceptować lub odrzucić przyjęty w toku prac projekt raportu końcowego.

    W Polsce opłata interchange jest obecnie dużo wyższa niż średnia w krajach unijnych. Według ustaleń Zespołu roboczego za 5 lat powinniśmy zejść z poziomu 1,6 proc. do ok. 0,6 proc. 

     - System płatniczy powinien funkcjonować tak, by każda ze stron miała wynikające z niego korzyści. Ale każda ze stron powinna też dołożyć się do jego rozwoju i funkcjonowania. Interchange jest tym delikatnym mechanizmem, który doprowadza do tego, że każda ze stron czuje interes w rozwoju tego systemu - wyjaśnia Małgorzata O’ Shaughnessy, wiceprezes Visa Europe, jedynej organizacji kartowej, która uczestniczyła w pracach Zespołu.

    Zwolennicy obniżki interchange argumentują, że niższe prowizje przyczynią się do wzrostu obrotu bezgotówkowego, ponieważ zachęcą handlowców i właścicieli sklepów do akceptowania kart. Ale bankowcy ostrzegają przed zbyt radykalnymi obniżkami i alarmują, że zmniejszy się pula pieniędzy przeznaczona w rozwój systemu akceptacji kart płatniczych

     - O ile obniżenie doprowadzi do większego i szybszego wzrostu obrotu bezgotówkowego, to my rzeczywiście będziemy widzieć więcej transakcji przepływających przez system i większe obroty bezgotówkowe. To jest akurat cel wszystkich uczestników zespołu roboczego i o to chodzi NBP - dodaje wiceprezes Visa Europe.

    Projekt raportu końcowego Zespołu na ostatnim posiedzeniu nie znalazł poparcia wszystkich uczestników. Do 16 marca mają jeszcze czas, by zgłosić swoje uwagi, a do przyszłego piątku muszą zdecydować, czy chcą jednoznacznie przyjąć raport, czy dodać do niego odrębną opinię. Ostateczna wersja raportu wraz z wprowadzonymi uwagami zostanie przedstawiona 30 marca na Radzie ds. Systemu Płatniczego NBP.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

    Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

    Prawo

    Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

    Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

    Transport

    Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

    W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.