Newsy

Nie tylko dłużnicy na liście KRUK-a

2012-06-28  |  06:30
Mówi:Piotr Krupa
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Kruk S.A.
  • MP4

    W rejestrze dłużników prowadzonym przez Biuro Informacji Gospodarczej (grupa KRUK S.A.) znalazło się juz 5 tysięcy nazwisk osób, które w terminie spłacają bądź spłaciły swoje długi. – W ten sposób te osoby budują swoją pozytywną historię kredytową – mówi Piotr Krupa, prezes spółki KRUK.

     – Od kilku miesięcy budujemy sukcesywnie taką listę – zapewnia prezes KRUK-a. – Na razie są na niej głównie osoby, które spłaciły nam pożyczki, które to firma KRUK udziela osobom zadłużonym.

    Jak wyjaśnia Krupa, KRUK nie tylko rozkłada długi na raty, ale także pożycza pieniądze osobom, które mają duży kłopot z zaciągnięciem kredytu na rynku.

     – My je znamy, wiemy, że są wiarygodne – tłumaczy. – Jak już spłacą w zamian za to chcemy budować pozytywną informację.

    Nazwiska takich osób, za ich zgodą są umieszczane w bazie Biura Informacji Gospodarczej ERIF.

     – Jest to lista, która głównie służy do tego, żeby budować sobie pozytywną historię kredytową – tłumaczy Agencji Informacyjnej Newseria szef KRUK-a.

    Firma ma już plany z tym związane na kolejnych kilka lat.

     – Sądzimy, że na przestrzeni najbliższych 5-6 lat, bo w takim horyzoncie trzeba to rozpatrywać, ta lista będzie się zwiększać istotnie – mówi Piotr Krupa. – Będzie też miała dużo większe znaczenie.

    Taka informacja może być istotna dla banku, na przykład z chwilą udzielania kredytu hipotecznego.

     – Nawet jeśli ktoś wcześniej nie brał kredytów – zauważa Krupa.

    Baza będzie bowiem budowana, między innymi w oparciu o dane od teleoperatorów, administratorów lokali mieszkaniowych oraz dystrybutorów poszczególnych mediów. Za punkt odniesienia posłużą informacje na temat terminowych opłat za telefon, czynsz czy rachunków za prąd i gaz.

    Możliwość prowadzenia „pozytywnej” bazy dłużników pojawiła się przed dwoma laty, wraz z nowelizacją ustawy o informacji gospodarczej.

    – Nim rynek się zastosował do tej ustawy, nim Biura Informacji Gospodarczej, w tym ERIF zaczęły ten produkt wprowadzać, minęło kilka miesięcy – mówi Krupa.

    Na dzień dzisiejszy, w bazie ERIF jest wpisanych około 5 tysięcy nazwisk osób, które nie mają problemu z terminowym regulowaniem swoich rachunków.

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna

    Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Media i PR

    Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

    Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.