Newsy

Ożywienie w gospodarce napędza rynek leasingu

2014-03-28  |  06:35
Mówi:Andrzej Sugajski
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Związek Polskiego Leasingu
  • MP4
  • Firmy leasingują nie tylko samochody. Drugim pod względem wartości segmentem jest leasing maszyn i urządzeń. Służy mu przyspieszenie w produkcji budowlano-montażowej, która w pierwszych dwóch miesiącach roku zwiększyła się o 3,7 proc., a tylko w lutym – o 14,4 proc. Branża leasingowa liczy na jeszcze większą dynamikę wzrostu rynku w nowej perspektywie unijnej, głównie dzięki projektom dla budowlanki.

     – Ten rynek w zeszłym roku miał okres stagnacji, natomiast w tym roku wzrost w tej części rynku wynosi 22,5 proc. Jest to rzeczywiście zauważalna wartość – wyjaśnia Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

    Według danych Związku, wartość pojazdów sfinansowanych przez firmy leasingowe w 2013 r. wyniosła 20,72 mld zł, natomiast maszyn i urządzeń – 11,51 mld zł. To oznacza wzrost o 3,4 proc. wobec 2012 r. Wartość całego rynku aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe w 2013 r. wyniosła 35,30 mld zł i była wyższa o 13 proc. niż rok wcześniej.

    Początek 2014 r. przyniósł bardzo dobre wyniki zwłaszcza w segmencie pojazdów. Wynika to z możliwości całkowitego odliczenia VAT na służbowe auta. Po dwóch miesiącach wzrost na rynku leasingu w segmencie samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony wyniósł  67 proc., a wartość oddanych pojazdów w tym okresie wyniosła 2,5 mld złotych, co było wynikiem lepszym niż w ciągu całego kwartału ubiegłego roku.

    W tym samym czasie widoczny jest także wzrost wartości leasingu sprzętu ciężkiego, szczególnie w transporcie międzynarodowym – po raz pierwszy od września 2008 r. 

    Zakładamy, że popyt na usługi transportowe będzie generował wzrost w tej części rynku, nie tak duży, jak po pierwszych dwóch miesiącach, bo jest to 47 proc. wzrostu, ale spodziewamy się że w granicach 1618 proc. wzrośnie nam rynek pojazdów w 2014 roku – wyjaśnia Andrzej Sugajski.

    14,4 proc. całości produkcji firm leasingowych w ubiegłym roku stanowiły pożyczki.

    – Jeżeli chodzi o rozróżnienie portfela na leasing i pożyczkę, ono nie bierze się z chęci stworzenia wielu produktów w ramach firm leasingowych, tylko jest to odpowiedź na niezbyt korzystne regulacje prawne, szczególnie w zakresie absorpcji funduszy unijnych. Taką sytuację mamy w segmencie maszyn rolniczych, w sprzęcie medycznym, i to sprawia, że w ostatnich latach udział pożyczek rósł – dodaje Andrzej Sugajski.

    Jak podaje ZPL w raporcie za 2013 r., niższy niż oczekiwano był wpływ końca unijnej perspektywy finansowej 2007–2013 z funduszami unijnymi na maszyny rolnicze finansowane pożyczką: wzrost o 4,1 proc. w 2013 r., z 1,2-proc. spadkiem w IV kwartale 2013 r. 

    Zakładamy, że w tym roku sektor pożyczek nie będzie specjalnie duży, raczej będziemy mieli spadek w dynamice. Natomiast będzie rosło znaczenie leasingu – uzupełnia dyrektor generalny ZPL. 

    Leasing to drugie obok kredytu bankowego zewnętrzne źródło finansowania inwestycji przedsiębiorców. Według danych Związku łączna wartość aktywnego portfela na koniec 2013 r. w kwocie 64,5 mld zł (56,5 mld zł dla ruchomości i 8,0 mld zł dla nieruchomości) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielonych firmom przez banki.

    Wydaje się, że cały czas będziemy utrzymywać tę przewagę nad kredytem, przynajmniej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ w tym sektorze rynku leasing jest drugim po środkach własnych źródłem finansowania inwestycji – analizuje Andrzej Sugajski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.