Newsy

Polacy planują wydać na wakacyjny urlop blisko 3 tys. zł. Niespełna milion osób zaciągnie na ten cel pożyczkę

2017-06-09  |  06:40
Mówi:Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska

Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska

  • MP4
  • 2869 zł – tyle średnio Polacy planują wydać na wakacyjny wypoczynek w tym roku – wynika z Barometru Providenta. To średnio o 570 zł więcej niż przed rokiem. Zdecydowana większość wyjeżdżających sfinansuje urlop z oszczędności lub bieżących dochodów, a prawie milion osób zaciągnie na ten cel pożyczkę. Znacznie chętniej wybieramy w tym roku wakacje w kraju niż za granicą.

    Według tegorocznego badania Barometr Providenta, aż 43 proc. Polaków wybiera się na wakacje. Jest to stosunkowo dużo, zaobserwowaliśmy, że liczba Polaków, którzy planują wakacyjny wypoczynek, regularnie rośnie, w ubiegłym roku było to 36 proc., a wiec zaobserwowaliśmy wzrost o 7 pkt proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.

    Ponad połowa Polaków sfinansuje swój wyjazd z oszczędności – odkładali na ten cel średnio 8 miesięcy. Co czwarty badany deklaruje, że wystarczy mu środków z bieżących dochodów.

    Co ciekawe, 6 proc. wyjeżdżających, czyli ok. 850 tysięcy osób, zaciągnie pożyczki na koszty związane z wyjazdem lub na same wyjazdy wakacyjne –mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

    W tym roku wydamy statystycznie średnio 570 zł więcej niż przed rokiem, czyli blisko 2,9 tys. zł. Deklarowane wydatki różnią się w zależności od grupy wiekowej, posiadanej rodziny i wysokości zarobków. Osoby samotne przeznaczą na wakacje średnio nieco powyżej 1,7 tys. zł, a rodziny z minimum trójką dzieci – ponad 5 tys. zł. Seniorzy wydadzą na wakacje maksymalnie 1650 zł. Ta grupa wyjeżdża najrzadziej (16 proc. zaplanowało wypoczynek), a urlop jest krótszy niż wynosi średnia dla badania (9 dni vs. 11 dni).  Z kolei osoby młode przeznaczą na wyjazd ok. 3–3,2 tys. zł.

    – Osobom do 24 roku życia przypadną najdłuższe urlopy. Jest to związane oczywiście z wakacjami szkolnymi i studenckimi. Ich urlopy wyjazdowe będą trwać powyżej dwóch tygodni – mówi Karasińska.

    Od zarobków zależy także kierunek, jaki Polacy wybierają na wakacje. Prawie połowa rodzin, których dochód przekracza 5 tys. zł, spędzi urlop za granicą. Osoby, które planują wydać na wyjazd do 1 tys. zł, wybierają najchętniej polskie góry i wieś.

    Zdecydowanie najbardziej popularnym kierunkiem w Polsce jest morze. Blisko 40 proc. osób deklaruje chęć wypoczynku na wybrzeżu. Nieco mniej, bo około 20 proc., wybiera się w góry, a najmniej popularne w Polsce są Mazury – wyjedzie tam 7 proc. badanych – mówi Karolina Łuczak.

    Na zagraniczny urlop w tym roku wybierze się 31 proc. Polaków, co już prawie dorównuje odsetkowi osób wyjeżdżających nad polskie morze. Według ekspertów wynika to z rosnącej zamożności Polaków. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.