Mówi: | Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska |
Polacy planują wydać na wakacyjny urlop blisko 3 tys. zł. Niespełna milion osób zaciągnie na ten cel pożyczkę
2869 zł – tyle średnio Polacy planują wydać na wakacyjny wypoczynek w tym roku – wynika z Barometru Providenta. To średnio o 570 zł więcej niż przed rokiem. Zdecydowana większość wyjeżdżających sfinansuje urlop z oszczędności lub bieżących dochodów, a prawie milion osób zaciągnie na ten cel pożyczkę. Znacznie chętniej wybieramy w tym roku wakacje w kraju niż za granicą.
– Według tegorocznego badania Barometr Providenta, aż 43 proc. Polaków wybiera się na wakacje. Jest to stosunkowo dużo, zaobserwowaliśmy, że liczba Polaków, którzy planują wakacyjny wypoczynek, regularnie rośnie, w ubiegłym roku było to 36 proc., a wiec zaobserwowaliśmy wzrost o 7 pkt proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.
Ponad połowa Polaków sfinansuje swój wyjazd z oszczędności – odkładali na ten cel średnio 8 miesięcy. Co czwarty badany deklaruje, że wystarczy mu środków z bieżących dochodów.
– Co ciekawe, 6 proc. wyjeżdżających, czyli ok. 850 tysięcy osób, zaciągnie pożyczki na koszty związane z wyjazdem lub na same wyjazdy wakacyjne –mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
W tym roku wydamy statystycznie średnio 570 zł więcej niż przed rokiem, czyli blisko 2,9 tys. zł. Deklarowane wydatki różnią się w zależności od grupy wiekowej, posiadanej rodziny i wysokości zarobków. Osoby samotne przeznaczą na wakacje średnio nieco powyżej 1,7 tys. zł, a rodziny z minimum trójką dzieci – ponad 5 tys. zł. Seniorzy wydadzą na wakacje maksymalnie 1650 zł. Ta grupa wyjeżdża najrzadziej (16 proc. zaplanowało wypoczynek), a urlop jest krótszy niż wynosi średnia dla badania (9 dni vs. 11 dni). Z kolei osoby młode przeznaczą na wyjazd ok. 3–3,2 tys. zł.
– Osobom do 24 roku życia przypadną najdłuższe urlopy. Jest to związane oczywiście z wakacjami szkolnymi i studenckimi. Ich urlopy wyjazdowe będą trwać powyżej dwóch tygodni – mówi Karasińska.
Od zarobków zależy także kierunek, jaki Polacy wybierają na wakacje. Prawie połowa rodzin, których dochód przekracza 5 tys. zł, spędzi urlop za granicą. Osoby, które planują wydać na wyjazd do 1 tys. zł, wybierają najchętniej polskie góry i wieś.
– Zdecydowanie najbardziej popularnym kierunkiem w Polsce jest morze. Blisko 40 proc. osób deklaruje chęć wypoczynku na wybrzeżu. Nieco mniej, bo około 20 proc., wybiera się w góry, a najmniej popularne w Polsce są Mazury – wyjedzie tam 7 proc. badanych – mówi Karolina Łuczak.
Na zagraniczny urlop w tym roku wybierze się 31 proc. Polaków, co już prawie dorównuje odsetkowi osób wyjeżdżających nad polskie morze. Według ekspertów wynika to z rosnącej zamożności Polaków.
Czytaj także
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.