Newsy

Poluzowanie rekomendacji T może zachęcić do zaciągania kredytów, ale niekoniecznie klientów parabanków

2013-04-22  |  06:10

Zdaniem prezes BIG InfoMonitora, poluzowanie rekomendacji T, która zaostrzyła w 2010 roku wymogi kredytowe, niekoniecznie musi doprowadzić do odejścia klientów od parabanków. Nie wszyscy klienci tych ostatnich decydowali się na usługi firm pożyczkowych tylko z powodu braku możliwości otrzymania kredytu bądź pożyczki w banku. Wielu zachęciły łatwiejsze procedury i szybsza obsługa. Zmiany w rekomendacji T mają zacząć obowiązywać w bankach najpóźniej 31 lipca tego roku.

 – Patrząc na osobę fizyczną, która zaciąga zobowiązania w różnych sektorach rynku finansowego, czy to w bankach czy to w pozabankowych firmach pożyczkowych, często pokutuje stereotyp, zgodnie z którym z usług firm pożyczkowych korzystają tylko osoby, które nie są w stanie otrzymać finansowania w ramach sektora bankowego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Hildebrand, prezes Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

Tymczasem, zdaniem Mariusza Hildebranda, nie zawsze przyczyną zadłużania się w firmach innych niż banki są kłopoty ze zdolnością kredytową.

 – Często z pożyczek w tzw. parabankach korzystają osoby, które mają wysoki scoring w ramach sektora bankowego i mogłyby w tym sektorze bankowym swobodnie otrzymywać pożyczki, natomiast z ich punktu widzenia szybsze, wygodniejsze i łatwiejsze jest otrzymanie finansowania z firmy pożyczkowej – twierdzi Hildebrand. – Te firmy pożyczkowe wcale nie stosują złych zasad, a potrafią w szybszy i łatwiejszy sposób dostarczyć finansowanie, co dla niektórych osób jest istotne z punktu widzenia czasu.

Polacy nie boją się parabanków

Banki liczą na powrót klientów, którzy zrezygnowali z ich usług po wprowadzeniu rekomendacji T w 2010 roku. Według Mariusza Hildebranda, klienci mogą nie wrócić.

 – Odpływ klientów z sektora bankowego szacowany na 1,5 miliona osób  nie był do końca powiązany tylko z rekomendacją T. Dlatego też jej poluzowanie nie oznacza, że klienci wrócą do sektora bankowego – przekonuje Hildebrand.

Wielu pożyczkobiorców nie uważa, by korzystanie z usług parabanków miało być czymś niewłaściwym.

 – Większość klientów firm pożyczkowych zakłada, że skorzystanie z firmy pożyczkowej nie jest niczym złym i korzystają z tego finansowania, tym bardziej, że jest w miarę łatwo i szybko dostępne. Atutem są też uproszczone procedury w porównaniu z procedurami bankowymi. Ani jedna, ani druga strona nie jest złym rozwiązaniem. Każdy z nas wybiera to, co jest dla niego lepsze czy wygodniejsze – zauważa rozmówca Newserii.

Rekomendacja T, która weszła w życie 2010 r., zaostrzała warunki przyznawania kredytu w walucie obcej. Ponadto zakazywała udzielania kredytów osobom, których łączne zobowiązania przekraczałyby 50 proc. zarobków, a w przypadku osób zarabiających powyżej średniej krajowej – 65 proc. Według znowelizowanych procedur z 2013 r. to banki będą decydować, czy klient jest w stanie znieść obciążenie kredytowe. Znowelizowana rekomendacja upraszcza też procedury w przypadku niewielkich kredytów, a więc takich, które najczęściej oferują parabanki. Np. umożliwia wzięcie kredytu ratalnego na towary do ok. 15 tysięcy złotych bez obowiązku przedstawiania zaświadczeń o dochodach. Banki mają czas do 31 lipca na dostosowanie się do znowelizowanych zaleceń.

Więcej na temat
Bankowość Prezes ING Banku Śląskiego: rynek kredytów hipotecznych mocno stopniał w tym roku Wszystkie newsy
2013-05-20 | 06:35

Prezes ING Banku Śląskiego: rynek kredytów hipotecznych mocno stopniał w tym roku

W marcu udział ING Banku Śląskiego w rynku nowych kredytów hipotecznych przekroczył 10 proc. W całym pierwszym kwartale był na poziomie ponad 7-procentowym, czyli dokładnie takim, jak
Bankowość Wartość udzielanych kredytów stoi w miejscu. W Banku Pocztowym wzrosła o prawie 20 proc.
2013-05-17 | 06:20

Wartość udzielanych kredytów stoi w miejscu. W Banku Pocztowym wzrosła o prawie 20 proc.

Aktualizacja 20.05.13 godz. 09:16 Spada liczba udzielanych przez banki kredytów – w pierwszym kwartale tego roku o około 10 proc., a ich wartość wzrosła o zaledwie 2
Bankowość Zadłużenie Polaków rośnie. Nie panujemy nad swoimi budżetami domowymi
2013-04-18 | 06:20

Zadłużenie Polaków rośnie. Nie panujemy nad swoimi budżetami domowymi

Polacy zadłużają się coraz częściej i na coraz wyższe kwoty. Nie panujemy nad swoimi wydatkami, a trudności w zarządzaniu budżetem mają nie tylko ci, którzy zarabiają

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.