Newsy

Rośnie popularność mobilnych płatności. Polacy coraz chętniej płacą telefonem nawet za ubezpieczenia

2017-08-17  |  06:35

Polacy coraz chętniej płacą smartfonem nie tylko za drobne zakupy, lecz także za bilety komunikacji miejskiej, parkingi czy polisy ubezpieczeniowe. Częściej przelewają w ten sposób pieniądze na konto znajomych. Rynek odpowiada na to nowymi usługami i coraz szerszą ofertą. 

– Z płatności mobilnych korzystają już miliony osób. W aplikacji Skycash mamy już ponad 1,5 miliona użytkowników, a z dnia na dzień ta liczba mocno rośnie. Najchętniej płacimy mobilnie za bilety albo parking, a także za dobra materialne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Bochenek, członek zarządu SkyCash.

Z badania Digital Payments Study 2016, przeprowadzonego na zlecenie Visa, wynika, że konsumenci coraz chętniej dokonują mobilnych płatności. Od 2015 roku potroił się odsetek Europejczyków, którzy regularnie płacą za pomocą urządzenia mobilnego (wzrost z 18 proc. do 54 proc.).

Polska jest jednym z rynków, na których płatności mobilne są najbardziej rozpowszechnione. Ponad trzy czwarte (79 proc.) Polaków objętych badaniem Visa Digital Payments Study to użytkownicy mobilnych płatności. Połowa z nich korzysta z urządzenia mobilnego, płacąc za jedzenie na wynos. 63 proc. przelewa w ten sposób pieniądze dla rodziny i przyjaciół, a 45 proc. płaci mobilnie za towary o dużej wartości, na przykład sprzęt elektroniczny. Polacy, którzy korzystają z mobilnej bankowości, chętnie regulują w ten sposób rachunki za codzienne zakupy. Prawie połowa (48 proc.) deklaruje, że korzysta ze smartfona lub tabletu, płacąc za bilety autobusowe i kolejowe.

Możliwość płacenia urządzeniem mobilnym za bilety w komunikacji miejskiej („bilet w telefonie”) wprowadziła już większość dużych miast. To rozwiązanie wygodne dla pasażerów – eliminuje konieczność noszenia przy sobie gotówki i szukania drobnych. Kierowcy doceniają z kolei możliwość płacenia smartfonem w strefach płatnego parkowania.

– Płatności mobilne, w które celujemy, są oparte głównie na rynkowych trendach. Miasta coraz chętniej akceptują takie płatności i wprowadzają mobilne bilety. Ważnym elementem jest też kwestia biletu kolejowego. Wyszliśmy z inicjatywą wspólnego biletu, który ma łączyć wszystkich operatorów płatności w jeden koszyk – mówi Piotr Bochenek.

Od początku sierpnia za pośrednictwem aplikacji SkyCash jest dostępny wspólny bilet 8 regionalnych przewoźników kolejowych. Tak zwany wspólny bilet samorządowy uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów na 62 liniach kolejowych obsługujących ponad 950 stacji na terenie 12 województw. Pilotażowe rozwiązanie ma ułatwić pasażerom podróżowanie między różnymi regionami Polski i korzystanie z oferty różnych przewoźników.

Płatności mobilne są na polskim rynku rozwinięte na tyle, że telefonem można bezproblemowo nie tylko płacić za bilety komunikacyjne, lecz także m.in. zapłacić za wejściówkę do kina, opłacić rachunki, doładować telefon na kartę, wypłacić pieniądze z bankomatu, a nawet wykupić ubezpieczenie.

– Polisy w aplikacji cieszą się bardzo dużą popularnością ze względu na innowacyjność samego produktu. Są to mikroubezpieczenia w komunikacji miejskiej, możliwość wykupienia ubezpieczenia na czas podróży, jak i możliwość dokupienia ubezpieczenia swojego auta od szkody czy kradzieży na czas postoju w strefie płatnego parkowania – mówi Rafał Bochenek.

We współpracy z towarzystwem Uniqa TU rok temu SkyCash wprowadził do oferty mikroubezpieczenia turystyczne, które można wykupić i opłacić za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Teraz firma pracuje nad rozwinięciem zakresu usług ubezpieczeniowych.

– Ten rozwój będzie dotyczył zasięgu i liczby firm ubezpieczeniowych, które pojawią się w naszej aplikacji, a także samego produktu. Planujemy rozszerzenie oferty o ubezpieczenia majątkowe i turystyczne. Rynek ubezpieczeń jest bardzo szeroki i interesujący – mówi Rafał Bochenek.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.