Mówi: | Przemysław Kotwicki, dyrektor Serwisu otoDom.pl Aleksandra Kubicka, serwis otoDom.pl |
TNS Polska dla otoDom.pl: co czwarty klient finansuje zakup mieszkania ze środków własnych
Polacy nie zawsze kupują nieruchomość, która im się podoba. Najczęściej o wyborze domu czy mieszkania decyduje cena i lokalizacja. Dwie trzecie klientów finansuje zakup kredytem – wynika z badania TNS Polska na zlecenie otoDom.pl. Równolegle serwis ogłosił wyniku plebiscytu „Wojna Domowa 2014”, w którym internauci – spośród 300 zgłoszeń – wybierali najlepsze inwestycje deweloperskie 2014 roku.
W plebiscycie wygrało „Osiedle Słoneczne”, inwestycja Klinkier Bud Developer, położona w Starej Iwicznej pod Warszawą. Internauci docenili zwłaszcza ciekawie zagospodarowaną przestrzeń wokół budynków. Zwrócono uwagę na ogród w stylu japońskim, rzekę w centrum inwestycji i kameralny charakter budynków. Kolejne miejsca w rankingu zajęły inwestycja DOMy100 w Zielonkach (woj. małopolskie) oraz Osiedle Campanilla w Siechnicach (woj. dolnośląskie).
Poza głosowaniem internautów swoje głosy oddali też eksperci, którzy wybrali inwestycje pod kątem potrzeb różnych grup odbiorców. Wyróżniono najlepszy projekt architektoniczny, najlepsze miejsce dla rodziny, najbardziej prestiżową inwestycję oraz tę najbardziej przyjazną środowisku. W tej ostatniej kategorii eksperci zwrócili uwagę na aspekt zmniejszania wpływu budynków na środowisko i na niskie koszty codziennego użytkowania.
– Budynek przyjazny środowisku to budynek energooszczędny. W zwycięskiej inwestycji [ul. Krasińskiego 41 w Warszawie – red.] zastosowano system solarny, który podgrzewa bieżącą wodę. Wykorzystano także system zbierania wody deszczowej, którą można spłukiwać toaletę czy podlać zielone tereny wokół inwestycji. Zastosowano również nowoczesne materiały przyjazne środowisku. To wszystko sprawiło, że inwestycja ta wygrała i została uznana za najbardziej przyjazną środowisku – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Kotwicki, dyrektor serwisu otoDom.pl.
Większość klientów firm deweloperskich to młode małżeństwa, które planują założenie rodziny lub już mają dzieci. Eksperci zbadali więc inwestycje deweloperskie pod kątem tej grupy nabywców. W tej kategorii wygrało osiedle Selenza we Wrocławiu.
– Eksperci brali pod uwagę takie cechy nieruchomości, jak atrakcyjność dla rodzin z dziećmi, czyli na przykład bliskość terenów rekreacyjnych, gdzie dzieci mogą spędzać czas wolny. Wyróżniono też kameralny charakter, który sprzyja budowaniu więzi z sąsiadami, oraz bliskość komunikacji miejskiej, infrastruktury, przedszkoli, sklepów, które dla rodzin z dziećmi są niezwykle ważne – dodaje Przemysław Kotwicki.
Za najbardziej prestiżową inwestycję uznano warszawskie Potoki Residence, a miano najciekawszego projektu architektonicznego zdobył poznański Ostrówek.
Mieszkanie z sieci
Wynikom plebiscytu „Wojna Domowa” towarzyszyło również ogłoszenie wyników badania TNS Polska na zlecenie otoDom.pl. Respondenci z pięciu największych miast odpowiadali na pytania, jak szukali, wybierali i płacili za mieszkania. Ponad połowa z badanych podstawowych informacji o nieruchomości szukała w internecie.
– Pierwsze miejsce, które odwiedzą w internecie, to strona dewelopera. Potem kolejne miejsca: strony biur nieruchomości, strony ogłoszeniowe, coraz rzadziej Polacy zaglądają do gazet i tradycyjnych biur nieruchomości. Kolejny etap poszukiwań to pierwsze parametry, które bierzemy pod uwagę. Tu na pierwszym miejscu jest cena i lokalizacja – wyjaśnia Aleksandra Kubicka z serwisu otoDom.pl.
To dwa najważniejsze czynniki, którymi klienci kierują się, szukając mieszkania. O ostatecznym wyborze decyduje jednak częściej lokalizacja. Kubicka wskazuje, że nawet jeśli Polacy mają zapłacić za nieruchomość więcej niż zakładali, to jeśli znajdą coś naprawdę ciekawego, nie trzymają się sztywno ustalonego budżetu.
Z badania wynika również, że 23 proc. respondentów kupiło mieszkanie bez pomocy banku. Ci, którzy musieli posiłkować się kredytem, zazwyczaj posiłkowali się wkładem własnym. Przed kupnem mieszkania 75 proc. badanych sprawdziło wiarygodność firmy deweloperskiej. Co czwarty o radę na temat zakupienia nieruchomości prosił rodzinę lub znajomych.
Do plebiscytu „Wojna Domowa” 146 deweloperów zgłosiło 295 inwestycji. W internetowym głosowaniu internauci wybierali spośród par nieruchomości prezentowanych na ekranie. W sumie oddano 150 000 głosów. Zgłoszone domy i osiedla deweloperskie zostały ocenione również przez jury, w tym przedstawicieli Towarzystwa Urbanistów Polskich, strony nowyadres.pl i serwisu bankier.pl.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-10: Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.